גורם ישראלי אמר היום (שבת) ל"ניו יורק טיימס" כי חיזבאללה מילא את שורות מפקדיו ואת תפקידי המפתח בהנהגה עם פעילים שישראל לא ידעה אפילו את שמותיהם. בכתבה נרחבת על האופן שבו חיזבאללה ממשיך להילחם בישראל, חרף האבידות הכבדות שספג, אמר הגורם כי הסיבה לכך היא שאותם פעילים היו בדרג נמוך בשרשרת הפיקוד בעבר.
השמדת המפקדה התת-קרקעית של רדואן
(צילום: דובר צה"ל )

5 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל מחטיבת הזקן ויחידת יהל״ם איתרו והשמידו ארבע תשתיות תת-קרקעיות של ארגון הטרור חיזבאללה
לוחמי צה"ל מחטיבת הזקן ויחידת יהל״ם איתרו והשמידו ארבע תשתיות תת-קרקעיות של ארגון הטרור חיזבאללה
השמדת מפקדת רדואן
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל מחטיבת הזקן ויחידת יהל״ם איתרו והשמידו ארבע תשתיות תת-קרקעיות של ארגון הטרור חיזבאללה
לוחמי צה"ל מחטיבת הזקן ויחידת יהל״ם איתרו והשמידו ארבע תשתיות תת-קרקעיות של ארגון הטרור חיזבאללה
כוחות צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל )
ארגון הטרור הלבנוני, שספג רצף מכות קשות החל מחודש ספטמבר, רשם מבחינתו השבוע הצלחות חריגות - ובהן פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני, שיגור הכטב"ם לבית נתניהו בקיסריה, הריגת חמישה לוחמי גולני במבנה בדרום לבנון, המטחים לאזור חיפה שבהם נהרג היום אדם ועוד. בנוסף, כעדות לשיקום המסוים של חיזבאללה בשדה הקרב, ציינו בניו יורק טיימס גם את הניסיון לחטוף לוחם אגוז שנפל בקרב. אמנם לא מדובר בהיקפים שאליהם התכוננו בישראל לפני המלחמה - אך עדיין מדובר במגמה מטרידה, אחרי היכולות הדלות שהפגין הארגון אל מול המכות שספג.
העדות לשיקום של חיזבאללה, בתחום הכטב"מים, הגיעה גם מפיו של גורם מודיעיני ישראלי ששוחח עם ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני. הוא ציין כי מתקפות הכטב"מים צוברות תאוצה אחרי הפסקה קלה שבאה לאחר חיסול ראש היחידה האווירית בחיזבאללה, מוחמד חוסיין סרור, "אבו סאלח", בחודש שעבר. היחידה, לפי הגורם, מורכבת מעשרות פעילים שאותם הוביל סרור - וביחידה התקשו לפעול לאחר חיסולו. "אחרי החיסול שלו, ראינו תקופה יחסית ארוכה שבה לא היו שיגורי כטב"מים לעבר ישראל", אמר הגורם.
בסוכנות הידיעות רויטרס דווח בשבוע שעבר כי חיזבאללה נערך למלחמת התשה ארוכה בדרום לבנון - עם פיקוד צבאי חדש שמנחה את המחבלים בירי הרקטות ובלחימה, אחרי שכמעט כל ההנהגה הצבאית הבכירה שלו חוסלה. מקורות בארגון הטרור אמרו לרויטרס כי חיזבאללה עדיין מחזיק במאגר נשק לא מבוטל, שכולל גם טילים מדויקים שבהם עדיין לא השתמש. בימים האחרונים הביעו דיפלומטים מערביים חשש שלאור כל אלה, מה שהתחיל כמבצע מוגבל של צה"ל בלבנון יהפוך להסתבכות ממושכת - וקראו לישראל למנף את הישגיה להסכם שירחיק את חיזבאללה מהגבול.
המקורות ששוחחו עם רויטרס ציינו גם כי אחרי חיסולו של חסן נסראללה במפקדה המרכזית בדאחייה, תוך 72 שעות הוקם חמ"ל חדש - מה שאפשר לפעילים בדרום לבנון לשגר רקטות ולהילחם בהתאם להוראות. מפקד שטח בחיזבאללה טען כי פעילי הארגון מבצעים פקודות "בהתאם ליכולות בחזית", ותיאר את הפיקוד החדש בארגון הטרור כ"מעגל צר" שנמצא במגע ישיר עם השטח. הוא ציין כי הפיקוד החדש בחיזבאללה פועל בסודיות מוחלטת.
התקיפות בדאחייה

5 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
התחדשו אחרי כמה ימים. התקיפות בדאחייה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
5 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AP /Hussein Malla)
אל מול ההצלחות הללו של חיזבאללה, צה"ל שב לתקוף היום ברובע הדאחייה בביירות - אחרי שלא עשה זאת מאז יום רביעי האחרון, כשלפני כן נמנע מכך במשך שישה ימים, בצל הבקשה של הנשיא ג'ו ביידן מראש הממשלה בנימין נתניהו. התקיפות הללו בוצעו לאחר התרעות פינוי שניתנו למבנים מסוימים, והרס רב תועד במקומות שאליהם כוונו. בצה"ל אמרו כי יעדי התקיפה ברובע היו מחסני אמצעי לחימה של חיזבאללה ומפקדה של מטה המודיעין של ארגון הטרור בצבא אמרו כי "תקיפה זו מהווה חלק נוסף במאמץ המתמשך לפגיעה במחסני אמצעי הלחימה ואתרי הייצור במרחב ביירות של ארגון הטרור חיזבאללה, שממוקמים בלב אוכלוסייה אזרחית, מתחת לבנייני מגורים בלב העיר ומהווים סיכון מתמשך לאוכלוסייה".
בנוסף, צה"ל תקף היום באזור שלא הותקף עד כה - ג'וניה שמצפון לביירות, עיר שבה רוב נוצרי. בתקיפה, שכוונה לרכב, נהרגו שני בני אדם - אחד מהם הוגדר בדיווחים ערביים "מפקדי צבאי במודיעין של חיזבאללה".
מאז כניסת כוחות צה"ל לפעולה הקרקעית בדרום לבנון הספיק הצבא לטהר כמה כפרים שם, כשחלק מהקרבות מול פעילי חיזבאללה מתנהלים פנים מול פנים. הרמטכ"ל מעריך כי עד כה הצליח צה"ל לחסל כ-1,500 מחבלים של חיזבאללה, ב"הערכה שמרנית". צה"ל גם הודיע היום שהשמיד באמצעות יותר מ-100 טונות חומר נפץ מפקדה תת-קרקעית מרכזית של כוח רדואן שנחשפה בתחילת השבוע. בפעילות השתתפו לוחמי חטיבת "הזקן" (8), לצד לוחמי יחידת יהל"ם. בתוך המפקדה היו מרחב לאחסון אמצעי לחימה, אמצעים לשהייה לזמן ארוך, קטנועים, חדרי שהייה, תחמושת ועוד.
מפקד עוצבת הגליל, תת-אלוף שי קלפר, אמר לאחר מכן כי "אנחנו עומדים על גיא ההריסות של מנהרת חיזבאללה, שהייתה אמורה לשמש להתקפה לעבר כיבוש יישובי הגליל. כוחות אוגדה 8 ואוגדה 91 ויחידת יהל"ם עשו פה עבודה יוצאת מן הכלל ולא השאירו מהמנהרה הזו זכר. האזור הזה מרוסק לגמרי. בצד השני, בכפר שהפך לכפר צבאי גם מלמעלה וגם מלמטה, חיר אל מוחבאת, לא ניתן לגור היום. בכל מקום שחיזבאללה יעשה את הדברים האלה אנחנו נשמיד אותם עד הקצה".

אלפי טילים, יותר מאלף כטב"מים

פרשננו רון בן ישי ציין היום כי לחיזבאללה יש עדיין כמות גדולה, אלפי טילים ורקטות לטווח בינוני וקצר, שבהם גם מדויקים, שהם יכולים לשגר לעבר ישראל - כך שהאיום עדיין קיים. לחיזבאללה יש כנראה תחושה שהוא קרוב למיצוי של מה שהוא יכול לעשות באמצעות הרקטות והטילים, ולעומת זאת הפוטנציאל של כטב"מי הנפץ, שהם למעשה טילי שיוט קטנים, עדיין רחוק ממיצוי. ארגון הטרור אמנם מדבר על נחילים של כטב"מים, אבל עד עתה הוא לא הפעיל אותם בקבוצות במספרים גדולים מאשר עד חמישה בבת אחת לעבר מטרה אחת.
5 צפייה בגלריה
המתקפה לעבר קיסריה
המתקפה לעבר קיסריה
הזירה בקיסריה, אחרי המתקפה היום
( צילום: AP /Ariel Schalit)
בן ישי הוסיף כי נראה שחיזבאללה, שנותרו בידו יותר מאלף כטב"מים, עבר לעשות בהם שימוש אינטנסיבי באמצעות ניסיונות להנחית מהלומות כטב"מים בעת ובעונה אחת על מספר מטרות - בעיקר מטרות צבאיות ומטרות שלטון בשטח ישראל. במקביל, חלה ירידה מסוימת בכמות הרקטות והטילים, וגם בכמות והאיכות (דיוק וטווח) של הטילים והרקטות שחיזבאללה משגר לעבר שטח ישראל.
לפי בן ישי, "השלב החדש" שחיזבאללה הכריז במלחמה לפני כמה ימים - או השיטה החדשה שחיזבאללה מנסה - אינו כל כך חדש. הארגון מנסה לשלב בין מטחי רקטות עצימים לטווח קצר לבין כטב"מים, כשהמטרה היא לבלבל ולהטעות את מערכות הגילוי והיירוט, בעיקר של כיפת ברזל. בה בעת, המטרה היא לגרום גם לשברי יירוט רבים שייפלו באזורים נוספים, גם במקרה שלא התפוצצו בהם ישירות רקטות. זוהי "הרוויה משולשת": גם של אמצעי הגילוי, גם של סוללות היירוט של כיפת ברזל, וגם מאמץ לנצל את שברי היירוט כנשק לפגיעה באזורים שבהם לא היו נפילות ישירות של רקטות. הכמות היא פה העיקר - הכמות של השיגורים של רקטות וכטב"מים היא לב השיטה שבה נוקט חיזבאללה כעת.
לפי צה"ל, הכוחות שפועלים בדרום לבנון פשטו על יעדי טרור, איתרו והשמידו יותר מ-50 פירים ותשתיות תת-קרקעיות שמוקמו במסגדים, בתי ספר ומבנים אזרחיים נוספים. בנוסף, לפי צה"ל, הכוחות איתרו מחסן אמצעי לחימה עם מאות אמצעים של חיזבאללה, השמידו עשרות תשתיות טרור וחיסלו מחבלים.