3 צפייה בגלריה
משה גפני ואיסור הכנסת חמץ לבית החולים
משה גפני ואיסור הכנסת חמץ לבית החולים
הצעת החוק של גפני קובעת כי יאסר להכניס חמץ בפסח לבתי חולים
(צילום: שלו שלום)
ועדת השרים לחקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק החמץ של יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה), שנחשפה ב-ynet ולפיה יחול איסור על הכנסת חמץ לבתי חולים. הצעת חוק נוספת שתעלה לדיון היא זו של בועז ביסמוט (הליכוד) במסגרת חוק הגנת הפרטיות, שלפיה ייאסר לפרסם הקלטה של אדם ללא הסכמתו. לאחר הדיונים בוועדה יחל הליך החקיקה.
"להכניס חמץ לבתי החולים זה מיותר ומתריס". זוהר תומך בהצעת גפני
(צילום: משה מזרחי)

כבר עם פרסום הצעת חוק החמץ של גפני אמרו חברי הקואליציה שינסו לאשרה בשלוש קריאות עוד לפני חג הפסח הקרוב. שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר אז בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו חיים במדינה יהודית וצריך להתחבר גם לסממנים היהודיים. אני מקווה מאוד שהצעת החוק תעבור עד פסח. אני חושב שלהכניס חמץ לבתי חולים זה מעשה מיותר ומתריס". אך מנגד, מדובר בהצעה שנויה במחלוקת שעוררה ביקורות קשות בקרב חברי האופוזיציה שהתנגדו ליוזמה לחפש חמץ בתיקים של מטופלים, מבקרים ואנשי צוות רפואי.
בהצעת החוק של גפני, שנחשפה לראשונה ב-ynet, נכתב כי "סקרים ומחקרים בישראל הראו שחג הפסח נחשב לחשוב ביותר בקרב כל סוגי האוכלוסייה. רובו הגדול של העם היהודי חוגג ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים". עוד נכתב בהצעה: "בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר, ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר".
3 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
בעבר בתי החולים אסרו על הכנסת חמץ, אך ביהמ"ש קבע כי הדבר אינו בסמכותם
"חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה", נכתב עוד בהצעת החוק. "בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'".
גפני ציין בהצעה כי במשך עשרות שנים, בתי החולים בישראל, שבהם ניתן שירות לציבור הרחב, לא אפשרו הכנסת חמץ בתקופת חג הפסח, וזאת כדי לאפשר לחולים לשמור על הכשרות בחג הפסח. "כנגד ההוראה והסטטוס קוו שנהג במשך עשרות שנים שלא להכניס חמץ בפסח לבתי חולים, הוגשה עתירה לבג"ץ", נכתב בהצעה. "בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים".
הוא ציין כי משמעותה של פסיקה זו היא שרוב אזרחי מדינת ישראל ששומרים על כשרות בפסח, לא יוכלו לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בחג הפסח בבתי חולים. "לאור האמור, מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה", נכתב.
גפני ציין כי חולים לא חייבים לאכול מצות בפסח, ו"לאור טכנולוגיית המזון יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח לכל סוגי המזון - לחמניות, עוגות, עוגיות וחטיפים, כך שבפועל אין גם כל פגיעה ממשית במי שאינו מעוניין לאכול מצות".
3 צפייה בגלריה
בועז ביסמוט
בועז ביסמוט
לאחר הביקורות סביב הצעת החוק הבהיר ביסמוט שיחריג עבודה עיתונאית
(צילום: נויל האריס)
הצעת החוק של ביסמוט במסגרת חוק הגנת הפרטיות שתעלה גם היא לדיון היום קובעת כי פרסום הקלטה של אדם מהווה עוולה אזרחית ועבירה פלילית. למעשה, ביסמוט הגיש תיקון להצעת חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1991, שבמסגרתה ביקש להוסיף להגדרת "מהי פגיעה בפרטיות" גם מעשה של פרסום הקלטת אדם ברבים, שנוגעת למידע רגיש שלא בהסכמת האדם.
ביסמוט, שכיהן בעבר כעורך החינמון "ישראל היום" וכפרשן באולפן שישי של חדשות 12, ספג ביקורת מאנשי תקשורת ונציגי ציבור כמי שמנסה להצר את תפקידו ועבודתו של העיתונאי בישראל. לאחר הביקורת הרבה שנשמעה על הצעת החוק, הוא הבהיר כי יחריג עבודה עיתונאית.
פורסם לראשונה: 13:20, 16.02.23