1 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, דגעון סער
שמחה רוטמן, דגעון סער
רוטמן וסער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מאבק הכוחות על ארבעת המינויים החדשים בבית המשפט העליון: הוועדה לבחירת שופטים הייתה אמורה להתכנס לפני שבועיים כדי למנות ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון, אך הדיון נדחה אחרי שחבריה לא הצליחו להגיע להסכמות. בעקבות זאת הניח חבר הוועדה, חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית, הצעת חוק שלפיה בבית המשפט העליון יכהנו דרך קבע 18 שופטים ולא 15 - דבר ששופטי העליון מתנגדים לו נחרצות
הצעת החוק, שמוגשת כעת מטעם חבר האופוזיציה, הוגשה בכנסת הקודמת על ידי שר המשפטים גדעון סער.
חבר הכנסת רוטמן מסר כי "בית המשפט העליון לא עומד בעומס המוטל עליו ואנו שומעים חדשות לבקרים על עיכובים בלתי מתקבלים על הדעת בקביעת דיונים פליליים, אזרחיים ומנהליים. תוספת של שלושה שופטים תאפשר להוסיף עוד הרכב ותגדיל ב-33% את קיבולת התיקים של בית המשפט".
רוטמן הוסיף כי "כמובן שהצעד העיקרי הנדרש להפחתת העומס על בית המשפט העליון הוא צמצום המעורבות של שופטיו בהחלטות מדיניות ובהחלטות ערכיות, בצמצום זכות העמידה שאין לה אח ורע בעולם הדמוקרטי וביצירת ודאות משפטית באמצעות פרשנות שמרנית. אולם, אין ספק שמספר כה קטן של הרכבי שופטים פעילים אינו הולם את העומס המוטל כיום על בית המשפט".
השבוע פורסם ב-ynet כי בחירת השופטים לעליון צפויה להידחות בשלושה חודשים לפחות בעקבות חוסר ההסכמות בה. ההערכה הגוברת בצמרת מערכת המשפט היא שיו"ר הוועדה סער, וכן נשיאת העליון אסתר חיות, מתכוונים לפתוח מחדש את רשימת המועמדים לבית המשפט העליון. הרשימה מונה עתה 24 מועמדים, וסער וחיות מתכוונים לאפשר לחברי הוועדה להציג מועמדים נוספים, בניסיון מחודש להגיע להסכמות. כך מתברר הערב (יום א') בעקבות שיחות חשאיות שהתנהלו בין חברי הוועדה בשבועיים האחרונים, ושגם במסגרתן לא הושגו פשרות.
ההחלטה המסתמנת להרחיב את שורת המועמדים – ובכך לדחות את בחירת השופטים החדשים – מגיעה כאמור על רקע הניסיון הכושל להגיע להסכמות בין חברי הוועדה על המינויים. הדיון המכריע בנושא נדחה על ידי סער לפני כשלושה שבועות, מחשש שכינוס הוועדה ללא הסכמות מוקדמות יהפוך אותה לזירה לוויכוחים פוליטיים, ולהטלת דופי במועמדים לכס השיפוט העליון.
מאחורי הרצון להסכמות עומד חוק שסער עצמו אחראי לחקיקתו ב-2008, ואשר קובע שעל מנת לבחור שופט עליון יש להשיג הסכמה של לפחות שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה. תכלית החוק של סער היא להשיג הסכמות ופשרות בין כל חלקי הוועדה על מנת לבחור את המועמדים הטובים והמוסכמים ביותר, ובכך להגביר את אמון הציבור בבית המשפט. הוועדה אמורה לבחור ארבעה שופטים לעליון במקום שני השופטים שכבר פרשו לאחרונה – חנן מלצר ומני מזוז – ושניים נוספים שיפרשו לגמלאות באפריל: ניל הנדל וג'ורג' קרא.