8 צפייה בגלריה
פיגוע 1979
פיגוע 1979
"חתיכת סיפור שחוזר אלינו שוב". דוד שמיר ומוטי אשכנזי
(מתוך אתר יזכור)
בשורת המוות על מחבל שרצח בן משפחה, דפקה פעמיים על דלת ביתה של יונית אשכנזי מיבנה, שבעלה מרדכי (מוטי) בן ה-59 נרצח אתמול בבוקר (שלישי) בפיגוע באיזור התעשייה באריאל. אחיה, דוד שמיר, נרצח בפיגוע דקירה ב-1979. למוטי ואלמנתו שני ילדים ושלושה נכדים, ויונית סיפרה כי מחר היה אמור בעלה לחגוג לאחד משני נכדיו יום הולדת 4.
אתי גואטה, אחותה של יונית, סיפרה שהיא עדיין לא מעכלת שבעלה יצא אתמול לעבודה בשעה 04:00 לפנות בוקר - ולא שב. "בשנת 1979 היה מצב דומה, שאחי דוד נרצח על-ידי מחבל באזור אל-עריש והחזירו את הגופה שלו רק אחרי עשרה חודשים", אמרה גואטה. "אנחנו לא התאוששנו מזה, ועכשיו שוב זה קורה. עוד פעם מחבלים, עוד פעם שונאי ישראל, לא להאמין. אז הייתי בת 14, לקחו את החוגר של אחי והעבירו לירדן כאילו הוא עדיין היה חי. חתיכת סיפור שחוזר אלינו שוב".
גואטה אמרה בכאב כי "השנים חלפו מאז אבל עדיין לא התאוששנו מהרצח של אחי, ושוב פעם בשורת המוות דפקה לנו בדלת הבוקר, ושוב האבל הגיע הביתה לאחותי יונית".

8 צפייה בגלריה
פיגוע 1979
פיגוע 1979
כתבה על הפיגוע ב-1979 שבו נרצח אחיה של יונית. ארכיון "ידיעות אחרונות"
אתמול בשעות הבוקר המוקדמות אשכנזי יצא כהרגלו לעוד יום עבודה כנהג חלוקת מיכלי גז, כשבמשאית ישבו עוד שני עוזרים. כשהגיע לאזור החלוקה באריאל, שוחח בטלפון עם חברו, שי נקר. "פתאום אני שומע בטלפון צעקות 'דקרו אותי, דקרו אותי', כשאני על הקו. הוא צעק 'תנעלו את הדלתות'". דקות קשות ומורטות עצבים עברו על בני המשפחה אחרי שנודע דבר הפיגוע, והוא כמובן לא יכול היה לענות לאף אחד בטלפון. נקר סיפר כי בתו של אשכנזי התקשרה אליו בוכה, והוא לא יכול היה שלא לספר לה את ששמע. "אמרתי שהוא פצוע קשה ועושים לו החייאה, והיא בכתה", סיפר.
מעיריית יבנה נמסר כי "בצער רב התבשרנו היום על מותו של תושב העיר, מוטי (מרדכי) אשכנזי ז"ל שנרצח בדם קר על-ידי מחבל נתעב בפיגוע באזור התעשייה באריאל. אנו משתתפים בצער המשפחה ועומדים לצידה בכל אשר יידרש. בשם תושבי העיר כולנו מחזקים אותם בשעה קשה זו".
8 צפייה בגלריה
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מסלולו של המחבל
(צילום: רויטרס, AP, שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
הזירה בכביש 5
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
חארס  ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
עימותים בכפרו של המחבל
(צילום: אריק מרמור)
8 צפייה בגלריה
מיכאל לדיגין אב לשניים
מיכאל לדיגין אב לשניים
מימין: מיכאל לדיגין, מוטי אשכנזי ותמיר אביחי
(צילום: באדיבות המשפחה )
אשכנזי נרצח בפיגוע המשולב יחד עם מיכאל לדיגין (36) מבת ים, ותמיר אביחי (50) מקריית נטפים. המחבל, מוחמד מוראד סאמי סוף (18) מהכפר חארס, החזיק בהיתר עבודה במפעל באזור התעשייה באריאל. על פי קצין בכיר בצה"ל, המחבל הגיע אתמול בבוקר לעבודתו כרגיל, ובכניסה דקר מאבטח ופצע אותו. לאחר מכן הוא רץ לתחנת דלק סמוכה, שם דקר למוות את אשכנזי ולדיגין. בשלב זה המחבל גנב רכב ודרס למוות בכביש 5 את אביחי, וחוסל לאחר מכן כשניסה לתקוף גם עמדה צבאית.
הרמטכ"ל, אביב כוכבי, הגיע אמש לזירת הפיגוע, כשבמרחק לא גדול משם הפגינו עשרות מתנחלים במחאה על המצב הביטחוני. בשעות הערב פרצו עימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים בכפר חארס שממנו הגיע המחבל. לטענת התושבים הפלסטינים, "מתנחלים יידו אבנים לעבר כלי רכב בכניסה המערבית של הכפר". מגורמים ביטחוניים נמסר כי כ-70 יהודים זרקו אבנים על מכוניות פלסטיניות באיזור הפיגוע. לשמשות הרכבים נגרם נזק, אך נוסעי הרכבים לא נפגעו.
פורסם לראשונה: 21:09, 15.11.22