5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
על רקע ביזור הסמכויות במשרד החינוך, הנהגת ההורים הארצית פנתה אמש (רביעי) לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בבקשה לשמור על שלמות המשרד, והביעה בפניו דאגה מהכוונה לפצלו - דבר שיפגע לטענתם ביכולתו להעניק שירותי חינוך אפקטיביים. הנהגת ההורים הזהירה כי המהלך יוביל לכאוס במערכת, וביקשה מנתניהו לקיים עם נציגיה "פגישה בהולה" .
במסגרת ההסכמים הקואליציוניים לקראת הקמת הממשלה החדשה, תנותק ממשרד החינוך היחידה לתוכניות חיצוניות ותועבר לאחריות יו"ר נעם אבי מעוז, החברה למתנ"סים תעבור לאחריות ש"ס, האחריות על מינוי מועצת החינוך הממלכתי-דתי תהיה בידי יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והיחידה לתרבות יהודית תעבור לאחריות חברת הכנסת אורית סטרוק.
5 צפייה בגלריה
מירום שיף
מירום שיף
"ילדינו נדחקו לאחור". יו"ר הנהגת ההורים הארצית
"הנהגת ההורים הארצית עוקבת בדאגה גדולה אחר הפרסומים העוסקים בהעברת הסמכויות ממשרד החינוך למשרדי ממשלה אחרים, אשר משמעותה הברורה לציבור הינה פגיעה ביכולתו של המשרד להעניק שירותי חינוך אפקטיביים", כתב יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף במכתב לנתניהו.
"אדוני ראש הממשלה המיועד, אין זה מענייננו לעסוק בהסכמים קואליציוניים, מאחר שהורי ישראל, אותם אנו מייצגים, הינם מכל הקשת הפוליטית", נכתב. "אך אנו מבקשים להתריע בפניך, מבעוד מועד ולא בדיעבד, על הנזק שייגרם כתוצאה ממהלכי הביזור המתוכננים אשר יקשו על תפקודה של המערכת ויפגעו בה ובתלמידי ישראל.
"אנו כותבים זאת על סמך ניסיון ארוך השנים עם תחומים שנמצאים פורמלית במשרד החינוך, אך בפועל אינם באופן מלא באחריותו. בכל תחום בו אין גורם מרכזי שבידיו כל הסמכויות והאחריות - נוצר מצב של 'פינג פונג' וגלגול אחריות בין משרדים, תוך פגיעה משמעותית ממושכת, שלא לצורך, בתלמידים ובעובדים".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
יהיה אחראי על המועצה לחינוך ממלכתי-דתי. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הנהגת ההורים, שציינה במכתבה כי היא מייצגת 2.5 מיליון תלמידים מכל גווני הקשת, פירטה במכתב על ההשלכות הצפויות לאור השינויים שייעשו ביחידה לתוכניות חיצוניות, שעליה יהיה אחראי אבי מעוז : "ניתוק היחידה ממשרד החינוך וצביעתה בגוון סקטוריאלי מובהק הנשען על דעות המדירות ומפלות חלק ניכר מהציבור הישראלי תאיין את יכולתם של מנהלות ומנהלי בתי הספר להעניק לתלמידים הממלכתיים והדתיים תוכניות העשרה שמעבר ללימודי הליבה, בדגש על היבטים של תכנים פדגוגיים רגשיים, חברתיים ותרבותיים. מנהלים יוותרו על הכשרות לצוותי החינוך ועל תוכניות לתלמידים שאינן הולמות את אופי הקהילה בה הם פועלים".
ההורים הדגישו כי שלילת הפלורליזם הקיים כיום במערכת, שמתקצבת תכנים מותאמי-קהילה, נוגדת את האינטרס הציבורי ואת רצונו של רוב הציבור בישראל - ושזאת גזרה שאין ראוי להעמיד את הציבור בה. בהתייחס להעברת האחריות על מועצת החינוך הממלכתי דתי לבצלאל סמוטריץ', הם כתבו כי פוליטיזציה וניכוס מפלגתי של החינוך הממלכתי דתי יובילו לתהליכי עומק חברתיים מסוכנים ולפילוג.
"מאות אלפי הורים בחרו עבור ילדיהם חינוך ממלכתי עם התאמות ייחודיות, המשקפות את תפיסת עולמם היהודית. זה שירות חיוני שמחובתך המוסרית לשמר", כתבה הנהגת ההורים לנתניהו. "סמכותו של שר החינוך למנות את מועצת החינוך הממלכתי-דתי אינה בכדי. השר מחויב להיוועץ בוועדה זו בבחירת ראש מנהל החינוך הממלכתי-דתי, המפקחים והמנהלים. מינויים אלו בהכרח משפיעים על הקו אותו מובילים אנשי המקצוע הנבחרים".
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי במליאת הכנסת
אריה דרעי במליאת הכנסת
יהיה אחראי על החברה למתנ"סים. דרעי
(צילום: שלו שלום)
באשר למנהל חברה ונוער, ובתוכו החברה למתנ"סים שתועבר לאחריות אריה דרעי, ההורים ציינו כי "פוליטיזציה סקטוריאלית של יחידה זו ממשרד החינוך תפגע בילדים, תרחיב את הפערים בחברה ותפגע בשוויון בין ילדי ישראל". על היחידה לתרבות יהודית, שתעבור לידי ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית, נכתב: "היחידה, שממונה על תוכניות שונות בתחום התרבות היהודית ברשויות מקומיות ובבתי ספר, מאפשרת כיום לקהילות המקומיות לחזק את הזהות היהודית באמצעות בחירה של תכנים המותאמים לחבריה ולחינוך הרצוי לילדיה. מניעת הבחירה בתכנים מותאמים לאורח חייהם הינה פגיעה בזכותם המוסרית לחינוך".
שיף ציין כי החלטות מנכ"ל משרד החינוך, הכפופות לכמה שרים שונים במקביל, יובילו לעיכוב בכל המערכת בשל אי הסכמה בין השרים השונים. לדבריו, "האגפים השונים יהפכו למשרתיהם של כמה אדונים במשרדים רבים וייווצר כאוס בקבלת ההחלטות, באישור תכנים ובהורדת הנחיות לשטח - כאוס שיביא להעמקת פערים בקבלת מענה ומשאבים בין תלמידי ישראל".
5 צפייה בגלריה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
תהיה אחראית על היחידה לתרבות יהודית. אורית סטרוק
( צילום: לע״מ)
"גם מנהלי בית הספר ימצאו עצמם כפופים, בעקיפין, לכמה משרדים, שרים ואג'נדות, ויכולתם לתת מענה לקהילתם בהתאם לצרכיה, תיפגע", נכתב. "הכפפת החינוך הבלתי פורמלי לשר נוסף, שאינו שר החינוך, תוביל לאינטרסים מנוגדים בין המשרדים, תמנע את שימת הילד וצרכיו במרכז השיקולים ותמנע את הרצף החינוכי הייעודי עבור כל ילד וקהילתו.
"אגפים רוחביים במשרד החינוך, אשר מחויבים לתת מענה רחב במערכת, יהיו תלויים בהסכמות של שרים שונים להטמעת תהליכים משמעותיים בתחומים כגון שירות פסיכולוגי ייעוצי, ביטחון, תקציבים וחינוך מיוחד. מהלך שכזה יוביל לפגיעה באפשרות להוציא תוכניות לפועל או בהדרת ציבורים שלמים מהתוכניות. הנזק שייווצר ישפיע על אורחות החיים והיומיום במסגרות החינוך, והתלמידים הם אלו שיינזקו מכך".
ההורים סיכמו: "אדוני ראש הממשלה המיועד, אנחנו מדינה אחת, בה חיים יחד כל תלמידי ישראל. מערכת ציבורית לאומית וממלכתית אפקטיבית רק אם היא פועלת כיחידה אחת אורגנית, בדומה לבריאות ולביטחון. כך צריכה להראות גם מערכת החינוך, תחת משרד חינוך אחד המתכלל את כל צרכי הילדים והמערכת. אנו פונים אליך ואל שותפיך לקואליציה הקרובה לראות לנגד העיניים את טובת הילדים, שלתחושתנו נדחקו לאחור".
פורסם לראשונה: 22:36, 14.12.22