2 צפייה בגלריה
צעירות הצטלמו חשופות חזה במעון הרשמי של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
צעירות הצטלמו חשופות חזה במעון הרשמי של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
התמונה שחוללה את הסערה החדשה
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין התנצלה אתמול (שלישי) על תמונה שהופצה ממסיבה פרטית שערכה בחודש שעבר במעונה הרשמי, על רקע סערת סרטוני המסיבות שלה. בתמונה שהופצה ברשתות החברתיות נראו שתי נשים מנשקות זו את זו, כשהן מכסות את החזה החשוף שלהן בשלט "פינלנד", שנלקח מהמעון הרשמי בהלסינקי.
"התמונה אינה ראויה ואני מתנצלת על כך", אמרה מרין, שאישרה שהתמונה צולמה במעונה. "לא היה צריך לצלם תמונה כזו, אבל מעבר לכך, לא קרה שום דבר יוצא מגדר הרגיל בהתכנסות". עוד לפני התמונה הזו, שבה מרין בת ה-36 לא מופיעה, הייתה אחת המנהיגות הצעירות בעולם במוקד של סערה תקשורתית ופוליטית – בעקבות סרטונים שהודלפו לרשתות החברתיות ובהם היא נראית רוקדת עם חבריה.
מרין בריקוד אינטימי עם גבר שאינו בן זוגה

מרין חוגגת ומביטה למצלמה

הסערה פרצה עם הדלפתו של סרטון שצולם לפי הדיווחים במסיבה בבית פרטי לפני כחודש. מרין נראתה בו כשהיא חוגגת ושרה עם חבריה – בהם סלבריטאים מקומיים – ובאחד הקטעים היא אף נראתה רוקדת על ברכיה כשידיה מאחורי ראשה ופניה מביטות ישירות למצלמה. בהמשך הודלף סרטון נוסף, שצולם לפי הדיווחים גם כן לפני כשלושה שבועות, אולי באותו לילה, ובו היא נראית רוקדת באינטימיות עם גבר כלשהו במועדון צפוף בבירה הלסינקי.
מאז הדלפת הסרטונים העלו מבקריה של מרין תהיות באשר לשיקול דעתה, והיא נאלצה להכחיש טענות שלפיהן השתמשה בסמים במהלך המסיבה. מרין הדגישה שמעולם לא השתמשה בסם כלשהו, ואמרה שלמיטב ידיעתה לא היה שימוש בסמים באותה מסיבה לפני שבועיים. בצל לחץ מצד פוליטיקאים, מהאופוזיציה ומהקואליציה, היא הודיעה ביום שישי כי עברה בדיקת סמים במטרה להזים את השמועות הללו. הבדיקה חזרה שלילית.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
סאנה מרין. סופגת ביקורת גם ממפלגתה
(צילום: AFP )
התמונה החדשה צולמה ליד השירותים בקומת הקרקע. לדבריה, לאורחים שבילו בחצר אחרי פסטיבל הרוק "רואיסרוק" הייתה גישה לבית רק כדי להשתמש בשירותים - והם ניצלו זאת כדי לצלם את הסרטון. "היינו בסאונה, שחינו ובילינו יחד", סיפרה על הבילוי. הסרטון נמחק מהטיקטוק של הצעירה שפרסמה אותו זמן קצר אחר, אבל צילומי מסך כבר נעשו - והופצו. השלט שאיתו הצטלמו הצעירות חשופות החזה נמצא על השולחן שבו עורכת מרין כינוסים בינלאומיים בזום.
אחד העיתונים המרכזיים בפינלנד, הלסינגין סנומאט, דיווח כי על רקע הבחירות הכלליות הצפויות בשנה הבאה, גובר התסכול בקרב חברים במפלגה הסוציאל-דמוקרטית של מרין. איש אמנם לא לוחץ על מרין לפרוש, והיא עדיין פופולרית במפלגתה, אבל כמה חברים בה שהתראיינו לעיתון מתחו ביקורת על כושר השיפוט שלה - בעיצומה של המלחמה באוקראינה ותהליך הצטרפות פינלנד לנאט"ו. אחד מחברי המפלגה אמר גם כי פינלנד היא עדיין מדינה שמרנית יחסית, במיוחד מחוץ להלסינקי.
סולידריות עם רה"מ שחגגה: נשות פינלנד מתעדות עצמן רוקדות

לצד הביקורת שספגה, היא זוכה גם לתמיכה רבה. כעדות לכך, בשבוע האחרון מאות נשים פיניות העלו לרשתות סרטונים משלהן, שבהם הן נראות רוקדות להנאתן באירועים חברתיים – תחת ההשטאג "סולידריות עם סאנה".
מרין כבר הבהירה בעבר שאין בכוונתה להפסיק לבלות במסיבות או בפסטיבלי מוזיקה בגלל תפקידה כראש ממשלה, ובחודש שעבר אף הגיעה לפסטיבל רוק פופולרי בפינלנד - שלאחריו צולמה אותה תמונה. זו לא הפעם הראשונה שבה היא סופגת ביקורת בעקבות ההחלטה הזו: בדצמבר אשתקד נאלצה לפרסם התנצלות אחרי שיצאה למועדון לילה ושהתה בו עד 04:00 בבוקר מבלי שלקחה את הטלפון שלה – וכך לא ראתה הודעה שנשלחה אליה ובה הומלץ לה לשמור על בידוד חברתי, כיוון שבאה במגע עם חולה קורונה.
מרין, יצוין, מאתגרת את המוסכמות אפילו בחברה פתוחה וליברלית כמו זו של פינלנד, וגדלה כילדה לאם חד-הורית שניהלה יחסים עם אישה אחרת. פינים רבים מתגאים בגישה המודרנית שהביאה עמה לראשות הממשלה, גישה שמתבטאת בין היתר בלבוש הלא-רשמי שלה. רק באפריל האחרון עוררה דיון סוער ברשתות החברתיות כאשר לבשה מעיל עור שחור במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת שבדיה.