פחות משבוע אחרי החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לעצור את הפעולה ברפיח, צה"ל ממשיך להתקדם בעיר שבדרום הרצועה: לפי עדי ראייה, טנקים של צה"ל נכנסו היום (שלישי) לראשונה למרכז רפיח. לדבריהם, הטנקים נצפו ליד מסגד אל-עוודה, נקודת ציון מרכזית בעיר.
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
התקדמו טנקים ברפיח
התקדמו טנקים ברפיח
הצבא הודיע כי חטיבת ביסל"ח הצטרפה לחטיבות הנלחמות באזור רפיח. פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
3 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
תושבים מתפנים מתל א-סולטאן. לפי הדיווחים, אחת מהתקיפות כוונה לשכונה, בה נהרגו לפחות 16 פלסטינים
(צילום: Eyad BABA / AFP)
צה"ל הודיע כי חטיבת ביסל"ח הצטרפה לחטיבות הנלחמות באזור רפיח תחת אוגדה 162. בצבא ציינו כי חטיבות 401 והנח"ל פעלו הלילה על ציר פילדלפי מול יעדי ותשתיות טרור ופועלים בשטח באופן מדויק ובעקבות מידע מודיעיני המעיד על הימצאות יעדי טרור במקום.
"הפעילות נעשית תוך מאמצי הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים", הוסיפו בצה"ל. "הכוחות מנהלים קרבות עם מחבלים, מאתרים פירים תת קרקעיים במרחב, לצד אמצעי לחימה ותשתיות טרור נוספות".
ההתקדמות ברפיח נעשית יומיים לאחר התקיפה שבה חוסלו בכירים בחמאס - ושלפי הפלסטינים נהרגו ממנו יותר מ-40 בני אדם. אותה תקיפה הובילה למחאות ברחבי העולם נגד ישראל, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בכנסת כי מותם של האזרחים באזור שבו היו אוהלי עקורים היה "טעות טראגית".
לפני ההתקדמות היום, הטנקים היו מוצבים בפאתי רפיח, סמוך למעבר למצרים - ועל פי תושבים חלק מאותם טנקים נכנסו לשכונות במזרח העיר. היום הם כבר נצפו במרכז רפיח.
על פי הדיווחים בעזה, לפחות 16 פלסטינים נהרגו בתקיפות ברפיח במהלך הלילה. אחת מהתקיפות כוונה לשכונת תל א-סולטאן, ולפי הדיווחים כללה גם ירי ארטילרי ומרחפנים.
בעזה טענו כי הקומה העליונה של בית החולים האינדונזי בשכונה הופצצה, ועשרות משפחות עזבו את בית החולים ואת בתיהם. בסך הכול, לפי אונר"א, מיליון איש עזבו את רפיח בשלושת השבועות האחרונים.
האש ברפיח, שלשום

3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת התקרית ברפיח. מועצת הביטחון של האו"ם תכנס היום דיון דחוף
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
באשר לתקיפה שלשום, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום לדיון דחוף בנוגע לאירוע. כך מסרו מקורות דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. לדברי המקורות, המועצה תתכנס לבקשת אלג'יריה, כשברקע מדינות רבות בעולם דורשות מישראל לציית להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בנוגע לפעולה ברפיח, שבו לכאורה נדרשה להפסיק את הפעולה הצבאית בעיר שבדרום הרצועה.
הדיון במועצת הביטחון מתכנס יומיים לאחר התקרית הקשה ברפיח, ובעקבות שורת גינויים וזעם רב ברחבי העולם. בין המדינות שקראו לישראל לציית לצו היו גם בעלות בריתה באירופה, ושרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק אמרה כי חובה לכבדו. "הדין ההומניטרי הבינלאומי חל על כולם, גם על ההתנהלות של ישראל במלחמה", אמרה.
גינוי נשמע גם מנשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר שהוא "מזועזע" מההתקפות האחרונות של ישראל, שלדבריו גרמו למותם של פליטים רבים ברפיח. "הפעולות הללו חייבת להיפסק. אין שום אזור בטוח ברפיח לאזרחים פלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית", מסר.
צה"ל ממשיך להתקדם ברפיח, כאמור, מספר ימים לאחר החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. הנשיא הלבנוני של בית הדין, נוואף סלאם, קבע כי "ישראל חייבת לעצור באופן מיידי את המבצע ברפיח". למעשה, כל הצווים שביקשה דרום אפריקה התקבלו - מלבד צו לעצירה של המלחמה בכל רצועת עזה. בית הדין קיבל את הדרישות לאפשר הכנסת ועדות חקירה לבדיקת טענות על ביצוע רצח עם בידי ישראל, פתיחת מעבר רפיח והכנסה של סיוע הומניטרי נוסף לרצועה.