בקריית שמונה התושבים זעקו לעזרה. בכפר גלעדי חברי כיתת הכוננות נלחמו לבדם מול האש. בצומת עמיעד הכבאים ניסו למנוע את הגעת האש למתקן צבאי, והכביש המרכזי לצפון נחסם במשך שעות. יום הקרב בצפון אתמול (שני), שכלל מטחים של עשרות רקטות ושיגורי כטב"מים לגליל ולגולן, הסתיים במספר גבוה מאוד של שריפות - באחד הימים החמים ביותר של השנה.
להבות ענק בקריית שמונה, כפר גלעדי ושלומי

תיעוד פגיעת הכטב"ם במבוא חמה

3 צפייה בגלריה
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
השריפה בגבול הצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
הכותרת
האם ישראל איבדה את הצפון?
27:26
בקריית שמונה פינתה המשטרה מבתים שבקו הראשון לשטחים הפתוחים את מעט התושבים שנשארו בעיר, ו-13 צוותי כיבוי פעלו להגנה על הבתים בעיר, וכן במנרה ובכפר גלעדי. עוד לפני כן, אש אחזה בחצרות ובפרגולות, וגם אחד הגגות עלה באש. שישה מחברי כיתת הכוננות, לוחמי מילואים, נפגעו באורח קל בלחימה נגד האש בעיר. הם פונו לבית החולים זיו בצפת. לאחר שעות רבות, לוחמי האש הצליחו לעצור את האש בקריית שמונה ובכפר גלעדי במהלך הלילה.
מתי ילובסקי, חבר נוסף בכיתת הכוננות בקריית שמונה, היה ב'אפטר' אצל משפחתו המפונה במושב נחלים. חבריו סיפרו לו על האש שהתפשטה לאורך הרכס בסמוך לבית שלו. הוא קפץ עם אביו והם יצאו להגנת הבית: "עדכנו אותנו שהלהבות מגיעות ממש עד הבית. הגענו וראינו שהאש הגיעה לחצר ועם צינור מהגינה הצלחנו להציל את הבית שלי ואת בתי השכנים".
"אי אפשר לנשום, כל העיר מלאת עשן ואי אפשר לצאת מהבתים", תיאר עמית פרידמן, תושב קריית שמונה. "מהצהריים אנחנו בתוך הסיוט הזה של השריפות שמגיעות לבתי העיר ברכס. אטמנו את כל החלונות של הבית". בשיחה עם ynet הוא הוסיף: "אנחנו דורשים מהממשלה לטפל בצפון. זה נראה ששכחו אותנו. כאילו נתנו לנסראללה את המפתחות ושיעשה מה שבא לו".
בצל המלחמה, לוחמי האש נאלצים לעבוד עם אפודים וקסדות, בנוסף לחליפות המיגון ולבלוני החמצנים הכבדים, דבר שמקשה עליהם לעבוד. באזור מרגליות, שם הגנו הכבאים על קו הבתים הראשון, אף התפוצצו רקטות ללא אזעקות התרעה לפני כן. כיבוי השריפה במרגליות הייתה אתגר גדול עבור לוחמי אש, שנאלצו לעיתים לרוץ למיגוניות. בהתאם להוראות הצבא, הכבאים פועלים במקומות שבהם נשקפת סכנה מהלחימה רק במקרים של סכנת חיים או של התפשטות האש לאתר אסטרטגי.
בצה"ל עדכנו הלילה כי אגף המבצעים, פיקוד הצפון ופיקוד העורף קיימו הערכות מצב יחד עם כוחות כבאות והצלה מנת להקצות אמצעים נוספים, כוחות ויכולות למאמץ כיבוי השריפות בצפון, ונמסר כי תוגברו כוחות המילואים, כלים הנדסיים וציוד מכני, כבאיות ומיכליות כיבוי. עוד נמסר כי לוחמי גדוד הכבאות של פיקוד העורף פעלו בשטח ומסייעים לכוחות הכיבוי, וכי מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, הגיע לתחנת כיבוי אש בקריית שמונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הלילה הערכת מצב עם ראשי זרועות הביטחון לגבי ההתפתחויות בצפון הארץ, וקיבל תמונת מצב מהרשות הארצית לכבאות והצלה על הפעילות לכיבוי השריפות, לפי לשכת ראש הממשלה.
השריפה בעמיעד
(צילום: כבאות והצלה צפון)

3 צפייה בגלריה
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
לחימה של יותר מ-13 שעות מול האש
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
3 צפייה בגלריה
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
השריפה ברכס רמים
(צילום: דוברות כבאות והצלה, מועצה אזורית גליל עליון)

נקודות שריפות ברחבי הארץ

לא פחות משבעה מוקדי אש השתוללו בקריית שמונה. באחד מהם, ליד ישיבת ההסדר, הושגה שליטה לפני חצות. הרב אריאל ברקאי, ראש הישיבה, אמר: "אנו מחזקים את ידי לוחמי האש ואת חברי כיתת הכוננות. אנו תלמידי ורבני הישיבה רחוקים פיזית, אבל לבנו אל עירנו כל העת, אנו קוראים לממשלתנו לפעול בנחרצות כדי להשיב את הביטחון לצפון".
מוקד שריפה מרכזי אחר בצפון היה בצומת עמיעד, שם נחסם במשך שעות כביש 85, הנתיב המרכזי לגליל העליון. עשרה צוותי כיבוי מכלל תחנות מחוז צפון פעלו בתחילה בכמה גזרות על מנת לבלום את התפשטות האש, והמאמץ המרכזי התרכז בהגנה על היישוב כחל. לא נשקפה סכנה לבסיס עמיעד הסמוך. גם צוותי כיבוי מפיקוד העורף וצוותי כיבוי נוספים ממחוז מרכז הוזעקו למקום. לאחר חצות עדכנו בכבאות כי במקום פועלים 14 צוותי כיבוי, שיחד עם כוחות מרשות הטבע והגנים, קק"ל, צה"ל והמשטרה הגיעו להכלה של השריפה בחזית הצפון-מזרחית.
תושב כחל עמרי לרנר עדכן כי "השריפה חצתה את הכביש כבר ועולה במעלה הגבעה לכיוון כחל". בכבאות הדגישו לצד זאת כי אין סכנה ליישוב. מפקד תחנת נוף הגליל, טפסר-משנה עופר אדרי, שפיקד על גזרה בשריפה בעמיעד, סיפר: "מדובר על שריפה מאוד גדולה בשטח פתוח, משני צידי כביש 85. צוותי הכיבוי בעבודה עצימה בהגנה על היישוב כחל ופועלים בשטח בשיא העוצמה. שעות רבות עוד לפנינו, ואם צריך נסתייע בטייסת הכיבוי האווירית עם אור ראשון".
מאוחר יותר נמסר כי מספר הצוותים הפועלים במקום עלה ל-17. בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר עדכנה המשטרה כי כביש 85 נפתח מחדש לתנועה, ובבוקר כבאות והצלה עדכנו כי השריפה כובתה לאחר יותר מ-9 שעות לחימה באש בסיוע ארבעה מטוסי כיבוי מטייסת "אלעד", שהוזנקו עם אור ראשון.
מפקד האירוע, מפקד תחנת טבריה, טפסר-משנה בוריס אייזנברג, מסר: "הצוותים פעלו במהלך הלילה בעצימות גבוהה ובנחישות רבה במשך שעות ארוכות. פעלנו לבלום את השריפה ב-4 גזרות והגענו לשליטה בכל הגזרות. ניתן להעריך כי השריפה כילתה כ-4000 דונם".
בית החולים זיו שבצפת עדכן במהלך הלילה כי חמישה אזרחים פונו למרכז הרפואי לאחר שנפגעו באורח קל משאיפת עשן כשהשתתפו במאמצי הכיבוי באזור עמיעד. מבית החולים נמסר כי החמישה עוברים סדרת בדיקות, והם צפויים להשתחרר בהמשך.
שריפה השתוללה כאמור גם בקיבוץ המפונה כפר גלעדי. "אנחנו פה לבד", תיאר ניסן זאבי, חבר הקיבוץ ויו"ר "לובי 1701". לדבריו, "האש תפסה את מטע האבוקדו של הקיבוץ ומאיימת לשרוף את המלון. כולנו בכיתת הכוננות עושים הכול כדי להגן על הבית שלנו מהאש". במבוא חמה שבדרום הגולן פרצה אש לאחר שכטב"ם פגע במקום. צפו בתיעוד פגיעת הכטב"ם, בפתח הכתבה.
אינפו אינפוגרפיקה אינפוגרם שיגור שיגורים משגרים טיל טילים רקטה רקטות ירי יריות יורים מלחמה לחימה חרבות ברזל
בקרן נפתלי חמישה צוותי כיבוי עבדו אמש בשתי גזרות לבלימת התפשטות האש ולהכלת השריפה. הערב השתוללה האש גם במטולה, קרן נפתלי, אליפלט, מבוא חמה, נטור, תל סאקי וגם ליד שלומי שבגליל המערבי, שם פועלים שלושה צוותי כיבוי. בבוקר עדכנו בכבאות כי ארבעה צוותים עדיין פועלים להשגת שליטה בשריפה בקרן נפתלי.
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר אמש כי "מה שקורה כעת בצפון זו פשיטת רגל. ניהול מופקר של קבינט הקונספציה, המשך ישר למדיניות ההכלה והמידתיות, מדיניות שהביאה במישרין ל-7 באוקטובר. במקום להתרפס בפני חמאס, הגיע הזמן שלבנון כולה תבער". ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הממשלה: "הצפון עולה בלהבות וההרתעה הישראלית נשרפת איתו. לממשלה אין תוכנית ליום שאחרי בעזה, אין תוכנית להחזיר את התושבים לצפון, אין ניהול, אין אסטרטגיה. ממשלת הפקרות על מלא".
פורסם לראשונה: 23:54, 03.06.24