(צילום: ירון ברנר)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס להצהרתו של המפכ"ל קובי שבתאי - שהודה בטעותו בנוגע להדחת מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד - ואמר היום (ראשון) לאולפן ynet: "השמאל הקיצוני ופורום הניצבים לשעבר מפעילים עליו לחץ, הוא עומד בזה בצורה די מכובדת. לגבי פיטוריו - כרגע זה לא על הפרק".
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"אני לא מכוון את הטענות שלי כלפי המפכ"ל". בן גביר
(צילום: EPA)
שבתאי: "יש למשטרה מפכ"ל אחד"
(צילום: משי בן עמי)

בחמישי האחרון, בצל כעסו של בן גביר על המשטרה שאפשרה את חסימת נתיבי איילון במסגרת ההפגנה על המהפכה המשפטית, פורסם כי אשד יוזז מתפקידו וימונה לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה.
אתמול, לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הקפיאה את המהלך, הודה שבתאי בטעותו בנוגע להדחה - אך לא ביטל את העברתו של אשד מהתפקיד - שתצא לדבריו לפועל אחרי חודש הרמדאן. המפכ"ל גם הבהיר שהוא לא מתכוון להתפטר: "יש למשטרה מפכ"ל אחד, אני נשאר על המשמר לטובת אזרחי המדינה".
בתוך כך, ציין היום בן גביר: "המפכ"ל ואני עובדים בשיתוף פעולה, יושבים ביחד. שמעתם אתמול שהוא לא חוזר בו מהמלצתו להעביר את ניצב אשד מתפקידו. מדובר כאן בהחלטה מקצועית. הרי אם לא הייתי מקבל את המלצתו של המפכ"ל, מה הייתם אומרים?". הוא הוסיף: "לפי הסמכות שלי, אני יכול לאסור על שבתאי להתראיין, אבל לא עשיתי את זה. בנסיבות מסוימות, כל עוד זה לא מוגזם, זה גם חשוב. אני לא מכוון את הטענות שלי כלפיו".
(צילום: ירון ברנר)

(צילום: ירון ברנר)

לא תפטר אותו? "כרגע זה לא על הפרק, אני לא יודע מאיפה אתם לוקחים את זה. המפכ"ל מקיים את המדיניות. שלא תהיה אי הבנה - לפעמים יש שאלות, לפעמים אני עורך בירורים, מבקש תחקירים. בסופו של דבר יש את מדיניות השר וצריך לבצע אותה".
מי מנהל את משטרת ישראל? "מי שמנהל את מדיניות המשטרה זה השר שקוראים לו איתמר בן גביר. מי שמנהל את הארגון זה המפכ"ל. אני מבין שיש כאלה שלא מוצא חן בעיניהם מהרגע הראשון שהגעתי שאנהל את המדיניות. בוא נודה על האמת, עומדים להם פורום ניצבים - אנשים כושלים, כן? אותו משה קראדי שהחריב את המשטרה, אנשים שפגעו בביטחון - למה אתם מראיינים אותם כל בוקר? למה אתם נותנים להם את הפתחון פה הזה?".
לדבריו, "אני רוצה דברים, ויכול להיות שהרצונות שלי גורמים לכך שבכל שני וחמישי בבוקר אנחנו רואים גורם אחר במשטרה מתדרך נגד בן גביר. מוגי לב, מה אתם מסתתרים מאחורי תדרוכים? תבואו ותגידו לי. אני חושב שאני יודע בדיוק מי הם אותם שניים-שלושה גורמים שכל הזמן מדברים. מה קרה? הזזתי את הגבינה שלכם?".
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

בתוך כך, שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) התייחס להתקדמות תהליך החקיקה במסגרת תוכנית לוין-נתניהו, ואמר: "אני חושב שפשרה בסופו של דבר תגרום לזה שלא נצליח לקדם את מה שהבטחנו. אם היא תוביל אותנו למצב שבו לא נוכל ממש את המדיניות שלנו, אז לא יהיה בכך שום דבר".
לדבריו, "אנחנו צריכים לעשות את זה בהידברות, ואני חושב שההידברות היא לא רק בתוך הממשלה - היא גם בין אזרחים, אנשים אחרים שיכולים לדבר בגובה העיניים בצורה עניינית כדי להביא את הדבר לתיקון גדול. כמובן שכשנראה שטעינו, נתקן. זו בכלל לא שאלה". הוא הוסיף: "גם מהצד השני אנשים בטוחים שמפרקים להם את המדינה. כולם מדברים על זה שהרבה שנים יש ממשלת ימין שלא מסוגלת לבצע את המדיניות שלה, אנשים רואים בזה חיסרון מאוד גדול".
השר אליהו ציין: "אם אנחנו חושבים שצריך לגרש מחבלים, למנוע מהם קצבאות בביטוח הלאומי, ובאים פקידים, יועצים משפטיים, ואומרים לנו 'חברים, אתם לא תבצעו את המדיניות שהבטחתם לבוחרים שלכם' - אז יש פה איזשהו גירעון דמוקרטי, ומולו יש שני צדדים. צד אחד שבא ואומר, וזה אנחנו, 'תנו לנו למשול. אם לא נצליח לממש את ההתחייבות לבוחרים, הם לא יאמינו בדמוקרטיה'. והצד השני, שלהערכתי חלק גדול ממנו לא מבין מהי הרפורמה ולא מבין שאנחנו רוצים לייצר איזון - לא לפגוע בדמוקרטיה".

במקביל, ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרה, אמר בריאיון ל-ynet radio: "מפכ''ל לא יכול לטעות טעויות כל כך קולוסאליות' להגיד 'טעיתי' ולהמשיך הלאה. אם זאת הייתה הטעות הראשונה שלו, את יודעת מה, בסדר".
לדבריו, "אשד התנהג בסדר גמור. הוא לא מדבר בחוץ את מה שהוא אומר למקורביו. הוא מאוד מאוד נפגע מההליך הדבילי הזה שהשר והמפכ''ל עשו עליו. הוא התנהג בסדר, הוא היה ממלכתי, הוא לא זלזל באף אחד. כולם כיבדו אותו".
הוא הוסיף: "עכשיו, כשיש מפכ''ל חלש, כשהשר מתלונן עליו, צועק על כולם, מכניס רעשים איומים לתוך המערכת ולא נותן לה לעבוד בצורה שקטה ומקצועית, אנחנו בצרה מאוד גדולה. אם בן גביר ילך, אז יהיה אפשר לנסות לעצור את הקטסטרופה שקוראת במשטרה. בן גביר מונה לתפקיד על ידי ראש ממשלה לא אחראי, והוא גם מצטער שהוא מינה אותו. הוא לא מבין בתחום הזה כלום, הוא לא יכול לקבל החלטות מהסוג הזה".