מושל ניו יורק אנדרו קואומו מוצא עצמו יותר ויותר מבודד בימים האחרונים, מאז פרסום מסקנות החקירה בעניינו בשבוע שעבר ולפיהן הטריד מינית 11 נשים במהלך כהונתו. קואומו מסרב לפי שעה להתפטר, למרות שהקריאות לכך נשמעות כעת גם ממנהיגי המפלגה הדמוקרטית ובראשם הנשיא ג'ו ביידן, וכעת גם גוברות הקריאות בניו יורק לפעול להדחה מהירה של המושל.
5 צפייה בגלריה
מושל ניו יורק אנדרו קואומו מגיב לטענות שהטריד מינית
מושל ניו יורק אנדרו קואומו מגיב לטענות שהטריד מינית
מושל ניו יורק אנדרו קואומו. הצטער על מעשיו, אך תקף את הנשים
(צילום: AP)
התובעת לטישיה ג'יימס: "אנדרו קואומו הטריד מינית נשים"
(צילום: רויטרס)

ללחץ על קואומו צפויה לתרום התפטרותה הלילה (בין ראשון לשני) של מליסה דה-רוזה, אחת מהיועצות הבכירות ביותר שלו שהייתה מתומכיו הבולטים לאורך החודשים האחרונים, שבהם התמודד עם טענות להטרדות מיניות. שמה של דה-רוזה הוזכר עשרות פעמים בדו"ח החקירה של התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, ונטען בו כי דה-רוזה סייעה לקואומו לנסות לטייח לכאורה את מעשיו ולהטיל דופי באחת הנשים שיצאו נגדו בפומבי.
דה-רוזה – שעומדת לצד קואומו מאז 2013 והפכה לפרצוף מוכר עבור תושבי ניו יורק בשנה וחצי האחרונות, כשהופיעה יחד עמו במסיבות העיתונאים התכופות שקיים במהלך מגפת הקורונה – הודיעה הלילה כי השנתיים האחרונות היו קשות מבחינתה, "רגשית ומנטלית". בהודעתה ציינה כי שירות תושבי ניו יורק היה "הכבוד הגדול ביותר בחייה", אך היא לא פירטה את סיבות התפטרותה. "לעולם אהיה אסירת תודה על ההזדמנות לעבוד לצד עמיתים מוכשרים ומחויבים כל כך עבור המדינה שלנו", כתבה.
ההתפטרות של דה-רוזה מגיעה בצל מתיחות מסוימת בינה לבין קואומו, מתיחות שנחשפה בדו"ח שפרסמה בשבוע שעבר התובעת הכללית ג'יימס. דה-רוזה אמרה לחוקרים כי היא הייתה מתוסכלת מהאופן שבו קואומו שוחח עם אחת הנשים שהאשימו אותו בהתנהגות לא-ראויה, יועצת לשעבר בשם שרלוט בנט. דה-רוזה ציינה כי היא כעסה כל כך עד שיצאה בסערה מהמכונית של קואומו, כאשר זו עצרה ברמזור אדום. "היא אמרה למושל, 'אני לא יכולה להאמין שזה קורה. אני לא יכולה להאמין ששמת את עצמך בסיטואציה שבה אתה מקיים כל סוג של שיח שכזה'", נכתב בדו"ח.
5 צפייה בגלריה
היועצת מליסה דה-רוזה. הואשמה שסייעה לטייח את המעשים
היועצת מליסה דה-רוזה. הואשמה שסייעה לטייח את המעשים
היועצת מליסה דה-רוזה. הואשמה שסייעה לטייח את המעשים
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
דה-רוזה עם קואומו, ב-2018. יצאה בסערה מהמכונית בגלל שיחה שקיים עם אחת המתלוננות
דה-רוזה עם קואומו, ב-2018. יצאה בסערה מהמכונית בגלל שיחה שקיים עם אחת המתלוננות
דה-רוזה עם קואומו, ב-2018. יצאה בסערה מהמכונית בגלל שיחה שקיים עם אחת המתלוננות
(צילום: AP)
קואומו בן ה-63, נזכיר, מתמודד כבר תקופה ארוכה עם האשמות מצד נשים שעבדו תחתיו וטענו להתנהגות לא-ראויה שלו כלפיהן, כמו התבטאויות והצעות מיניות בוטות או מעשים כמו שליחת ידיים ונישוק הפה ללא הסכמה. המושל הכחיש מכל וכל טענות להטרדה מינית, אך הודה כי ייתכן שהתנהגותו עם נשים עוררה אי-נוחות מצדן. אף שתחילה הביע צער ואף אמר באחת ההזדמנויות כי הוא "מובך" מהפרסומים, בהמשך נקט קו תקיף יותר וניסה לפגוע באמינותן של הנשים שיצאו נגדו.
במרץ השנה, כאשר יותר ויותר עדויות נגדו התפרסמו בכלי התקשורת האמריקניים, הסכים קואומו לחקירה לא-פלילית בעניינו, שאותה הובילה כאמור התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס. זו פרסמה בשבוע שעבר את דו"ח מסקנות החקירה, מסמך באורך של 168 עמודים, ובו קבעה כי מצאה ראיות לכך שקואומו מישש, נישק או העיר הערות לא-ראויות ובכך הטריד בניגוד לחוק 11 נשים.

החשש של הדמוקרטים: השערורייה תפגע בהם בבחירות האמצע

באחד המקרים נמצא שקואומו הטריד מאבטחת: הוא נגע בה, נישק אותה על לחייה, ביקש ממנה למצוא חברה עבורו ושאל מדוע אינה לובשת שמלה. בחקירה שניהלה ג'יימס, במסגרתה נגבו עדויות מ-179 בני אדם, נקבע עוד כי האווירה בלשכת המושל הפכה ל"רעילה" ואפשרה להטרדות להתרחש. החקירה כאמור אינה פלילית, אך ג'יימס ציינה כי אין מניעה שתובעים מקומיים יעשו שימוש בחומר שנאסף נגד קואומו כדי לבסס נגדו תיק פלילי. החומר כולל עשרות אלפי מסמכים, תמונות והודעות טקסט. כמה תובעים בניו יורק כבר הודיעו שפתחו בחקירה פלילית.
קואומו במרץ: "מעולם לא נגעתי בצורה לא ראויה"
(צילום: רויטרס)

קואומו שב והכחיש שהטריד מינית נשים לאחר פרסום הדו"ח. עורכת דינו, ריטה גלווין, פקפקה באמינות הדו"ח, וטענה כי החקירה שניהלה ג'יימס הייתה לקויה. בריאיון ביום שבת לרשת CNN אמרה גלווין כי הדו"ח "מוטה", וכי מדובר למעשה ב"מארב" נגד קואומו. היא הדגישה כי גם עתה אין לו כוונה להתפטר, כשנה לקראת סיום הקדנציה השלישית שלו כמושל ניו יורק.
בעקבות פרסום הדו"ח יותר ויותר דמוקרטים, ברמה המקומית והארצית, קראו לקואומו להתפטר, ובראשם כאמור הנשיא ביידן. לפי ספירה שערכה סוכנות הידיעות AP, יותר משני שלישים מחברי בית הנבחרים המקומי של ניו יורק תומכים כעת בהדחת קואומו, אם יסרב לפרוש, וכמעט כל 63 חברי הסנאט המקומי קראו גם הם להתפטרותו או להדחתו.
בין אלו שכעת קוראים להתפטרותו של קואומו כמה עשרות מחוקקים שבחודשים האחרונים היו מסויגים יותר מהצטרפות ללחץ על המושל. "אני חושב שרובנו חשים שלמושל אין יכולת להנהיג יותר את המדינה, וזה כבר לא מצב זמני", אמר חבר בית הנבחרים המקומי ג'ון מקדונלד, דמוקרט ממחוז שכולל את העיר אולבני, בירת מדינת ניו יורק.
5 צפייה בגלריה
אחוזת המושל בניו יורק. "נגע לי שם בחזה"
אחוזת המושל בניו יורק. "נגע לי שם בחזה"
אחוזת המושל בניו יורק. "נגע לי שם בחזה"
(צילום: AP)
בקרב הדמוקרטים יש גם כאלו החוששים מההשלכות שיכולות להיות להאשמות נגד קואומו במרוצים מקומיים וארציים מול הרפובליקנים, בבחירות האמצע בשנה הבאה. "אני מוכנה לשים כסף על כך שבקרוב נראה את הפרצוף של קואומו על מייל-מתקפה איפה שהוא באוהיו", אמרה דמוקרטית נוספת מבית הנבחרים המקומי של ניו יורק, אמנדה ספטימו.

המתלוננת הראשונה במשטרה: "זה פשע"

בצל התבצרותו של קואומו בתפקידו, יש כעת כמה מחוקקים הקוראים לזרז את הליך הדחתו. אותם מחוקקים דורשים לסיים את ההליך בימים אחדים, אולם גם אם ההליך יאושר תחילה בבית הנבחרים המקומי, החוק בניו יורק דורש המתנה של חודש נוסף עד לפתיחת משפט ההדחה בסנאט המקומי.
נגד קואומו מתקיימת כעת חקירה בשאלת הדחה אפשרית בוועדת המשפט של בית הנבחרים באולבני, וחבריה צפויים להתכנס היום אחר הצהריים (שעון ישראל) כדי לדון בסיכום החקירה הזו. לצד הטענות להטרדות מיניות מצד המושל, החקירה עוסקת גם בהאשמות בנוגע להסתרת מידע על היקף מספר הדיירים בבתי האבות שמתו מקורונה; שימוש בכספי מדינה עבור ספר שכתב קואומו בתמורה לחמישה מיליון דולר; וקידום בדיקות קורונה למקורביו באביב 2020, תקופה שבה היה מחסור בערכות בדיקה שכאלו.
5 צפייה בגלריה
 בריטני קומיסו (שמאל), בריאיון ל-CBS שישודר היום. "המושל עבר על החוק"
 בריטני קומיסו (שמאל), בריאיון ל-CBS שישודר היום. "המושל עבר על החוק"
בריטני קומיסו (שמאל), בריאיון ל-CBS שישודר היום. "המושל עבר על החוק"
(צילום: AP)
היום צפויות חדשות לא-נעימות נוספות עבור קואומו, עם פרסום ריאיון לתקשורת שערכה האישה הראשונה שהתלוננה נגדו במשטרה. בריטני קומיסו, עוזרת לשעבר שמוזכרת בדו"ח של לטישיה ג'יימס כ"יועצת מס' 1", טענה בתלונתה בסוף השבוע האחרון כי קואומו שלח יד מתחת לחולצתה ומישש את החזה שלה באחוזה הרשמית של המושל באולבני. במקרה אחר, טענה, הוא התחכך באחוריה בזמן שהצטלם עמה.
הריאיון שערכה קומיסו עבור רשת CBS והעיתון Albany Times-Union ישודר היום במלואו, אך בקטעים שפורסמו מבעוד מועד אמרה כי התלוננה נגד קואומו על מנת שיהיו השלכות למעשיו. "מה שהוא עשה לי היה פשע, הוא עבר על החוק", אמרה. פרקליטתו של קואומו, ריטה גלווין, טענה כי ההאשמות של קומיסו שקריות, ולדבריה יש בידי המושל אי-מיילים וראיות נוספות שמטילות ספק בעדותה.