ישראל העבירה היום (שבת) את תשובתה המעודכנת להצעה לעסקת החטופים ולהפסקת האש בעזה. ההצעה הועברה יומיים לאחר פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, וההבטחה של נתניהו למשפחות החטופים לפיה הוא "לא מעכב עסקה", וכי "בתוך יומיים תצא הצעה לחמאס".
התשובה הישראלית הועברה לארה"ב, וזו אמורה להעביר אותה למתווכות. התשובה כוללת את דרישותיו של נתניהו, שמתעקש על מניעת חזרת חמושים לצפון והרצועה ועל שמירה על נוכחות ישראלית בציר פילדלפי. ישראל וארה"ב מחליפות טיוטות בשעות אלה, כך שייתכנו עוד שינויים עד העברת התשובה הרשמית למתווכות - ומהן לחמאס.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
בנימין נתניהו ודדי ברנע. המשך השיחות מחר ברומא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מישראל צפויה לצאת משלחת לשיחות מו"מ, שיתקיימו מחר ברומא. על פי דיווחים, בשיחות ברומא ישתתפו ראש המוסד דדי ברנע, ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ולצידם גם ראש ה-CIA ביל ברנס.
הערב, לקראת העצרת השבועית בכיכר החטופים בתל אביב בדרישה לעסקה לשחרור החטופים, ערכו קרובי חטופים הצהרה בשער בגין של הקריה בתל אביב - והאשימו שנתניהו עושה "סיכול ממוקד" לעסקה. "זהו היום ה-295 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. זו ההזדמנות האחרונה להציל חיים. אם לא תהיה עסקה בימים הקרובים, אני לא יודעת אם אראה את מתן שלי אי פעם בחיים", זעקה אמו של החטוף מתן צנגאוקר, עינב.
"זו ההזדמנות האחרונה להחזיר לי את מתן שלי בחיים, ולא בשקית שחורה. יש עסקה על השולחן, ונתניהו עושה לה סיכול ממוקד! הוא מציב תנאים, דוחה דיונים, דוחה את המשלחת ומתדרך נגד העסקה. הוא העביר היום הצעה שממשיכה את גרירת הרגליים שבמערכת הביטחון כבר מזהירים שתוביל למשבר בשיחות, והתוצאה היא שחטופים מתים בשבי מפלצות החמאס בגלל שיקולים אישיים פוליטיים. איך ייתכן שראש ממשלה בוחר להפקיר חיים במקום להציל חיים? נתניהו! אתה מבצע סיכול ממוקד בסיכוי להציל חיים! השלכות מעשיך עלולות להוביל לרצח הבן שלי ושאר החטופים שבחיים. אנחנו לא ניתן לך להמשיך לסכל את העסקה ולגזור גזר דין מוות על חטופים. לא נוותר על אהובינו!".
2 צפייה בגלריה
עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר. "נתניהו עושה סיכול ממוקד לעסקה"
(צילום: בן כהן )
שי מוזס, אחיינו של החטוף גדי מוזס, קרא לראשי מערכת הביטחון "לספר את האמת" - אם לא תושג עסקה כבר בקרוב. "דוד שלי גדי מוזס נחטף בחיים. אין לו זמן להמתין, חייבים להציל חיים! אנחנו קוראים לראשי מערכות הביטחון ולצוות המשא ומתן: אם אין עסקה בימים הקרובים ומוחמצת ההזדמנות האחרונה להציל חיים - סיימתם את תפקידכם ההיסטורי. לא צריך אתכם בשביל להחזיר גופות בשקיות. ולכן זה הרגע שלכם לצאת לציבור בשמכם ובקולכם ולספר את האמת. פוצצו את הצגת המשא ומתן השקרית של נתניהו. חישפו את מהלכי נתניהו לטרפוד העסקה".
מישל אילוז, אביו של החטוף גיא אילוז ז"ל, פנה מצדו ל"כל בעלי המצפון בקואליציה" וקרא להם למנוע טרפוד של העסקה: "יש עוד עשרות חטופים חיים שאפשר להציל! אל תתנו לנתניהו לטרפד ואל תאפשרו לקיצוניים המנותקים מהעם להקריב את החטופים. העם רוצה את החטופים בבית. לא תהיה לנו תקומה אם לא נחזיר אותם. הודיעו שאם לא תהיה עסקה, תפרקו אתם את הממשלה. ואנחנו אומרים לציבור שיוצא איתנו לרחובות - רק לחץ ציבורי יחזיר את כולם, לא מרפים עד שהם חוזרים".
גורמים שמעורים במשא ומתן לעסקת חטופים אמרו אמש כי "בצוות המו"מ יש חשש שהעיזים שהכניס נתניהו למתווה נועדו לגרום למשבר". לדבריהם, "הוא חושב שאם יקשיח עמדות חמאס יישבר. אבל הוא לוקח פה הימור מסוכן על חיי החטופים. אין עוד זמן". הגורמים ציינו כי חמאס "שינה כיוון" כבר לפני כמעט חודש - וכי בתקופה הזו היה עיכוב בהעברת העמדה הישראלית, שמנע את הכניסה למו"מ. "נתניהו בנה ציפיות לקראת הנסיעה לארה"ב כדי שנוכל לשפר עמדות אחרי הנסיעה", הם טענו.
הגורמים, שדיברו לפני העברת התשובה, הוסיפו: "נתניהו יחיד בדעתו, והעמדה שלו לא מאפשרת התנעת מו"מ. גם אם הוא חושב שזה משבר מנוהל שנוכל לצאת ממנו, אנחנו לוקחים פה סיכון גדול מדי ונתניהו משחק בחיי החטופים. בצוות המו"מ אומרים שיש חשיבות מכריעה להכתיב עמדה של קווי משא ומתן, כי כרגע נתניהו רק אומר 'ציר פילדלפי' ו'צפון הרצועה', ולא נותן קווי משא ומתן. אין פה התנעה של שום דבר, ולא ברור אם הוא רוצה עסקה. אבל בכל אופן זה לא מתקדם לשום מקום".

המחלוקת על ציר פילדלפי

גורם בהנהגה הפלסטינית אמר היום כי חמאס מסרב לקבל כל הצעה חדשה. לפי הגורם, חמאס מתעקש לקבל את ההצעה הקודמת שהועברה, והודיע כי לא יקבל שום נוסחה חדשה שלא תכלול מתווה ברור להפסקת אש, לשון הגורם. דובר חמאס, ג'יהאד טאהא, אמר לרשת "קודס" כי עמדת חמאס ברורה - שמירה על ההצעה האחרונה, ללא תוספת של תנאים ישראליים.
אתמול דווח ברויטרס כי חמאס דוחה את מה שהגדירו בסוכנות הידיעות כאחד השינויים שהציעה ישראל למתווה העסקה - בדיקת הפלסטינים שישובו לצפון הרצועה לאחר תחילת הפסקת האש, כך שחמושים לא יוכלו להסתנן ולשוב לצד האזרחים. ארבעה גורמים אמרו לרויטרס כי מדובר בשינוי ההסכם המקורי, שלמעשה אפשר לעזתים שברחו דרומה לשוב באופן חופשי לצפון הרצועה.
משפחות החטופים האמריקנים בפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן
(צילום: מתוך עמוד הטוויטר של כאן חדשות )

גורם מערבי וגורם מצרי אמרו כי ישראל העלתה את הדרישה למנגנון לבדיקת האזרחים השבים לצפון הרצועה בסבב השיחות האחרון בקהיר, החודש. "זה לא היה צפוי", אמר הגורם המערבי. לדבריו, ישראל חוששת לא רק מהסתננות חמושים, אלא גם מכך ש"פעילים" בין האזרחים יספקו סיוע חשאי לחמאס.
נקודת מחלוקת נוספת היא כאמור הדרישה שישראל תמשיך לשלוט בציר פילדלפי שבין דרום הרצועה למצרים. לפי הדיווח ברויטרס, בקהיר דחו את הדרישה ואמרו כי לא נכללה בהסכם המקורי שהציעה ישראל והציג נשיא ארה"ב ביידן. למעשה, אותו הסכם הוצג לפני שצה"ל השתלט על הציר. הגורם המערבי אמר כי בימים האחרונים היו ניסיונות למצוא פתרון לסוגיה, הן באמצעות נסיגה ישראלית או באמצעות "הבנה של איך זה ינוהל". הוא לא פירט מעבר לכך.
פורסם לראשונה: 17:06, 27.07.24