רויטרס, CNN וכלי תקשורת נוספים בעולם דיווחו אחר הצהריים (יום ד') על סרטון שהופץ ברשת שבו מתועד יבגני פריגוז'ין משוחח עם לוחמיו בבלארוס. מדובר ככל הנראה בהופעה פומבית ראשונה של ראש "קבוצת וגנר" מאז המרד שבו פתח בחודש שעבר נגד הנהגת הצבא הרוסי, מרד שהסתיים בהגלייתו לבלארוס, בעלת ברית חשובה של רוסיה. רבים משכירי החרב של פריגוז'ין הצטרפו אליו.
5 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין
יבגני פריגוז'ין
משמאל: פריגוז'ין נואם ללוחמים בבלארוס
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
"ברוכים הבאים חברים! אני שמח לברך את כולכם. ברוכים הבאים לאדמת בלארוס. נלחמנו בכבוד ועשינו הרבה למען רוסיה", אמר פריגוז'ין בסרטון, שהיה חשוך ומטושטש. לפי "סקיי ניוז" הסרטון צולם בשבוע שעבר, בשעת ערב, בבסיס צבאי בדרום בלארוס. הסרטון טרם אומת, אך הופץ בערוצי "טלגרם" המזוהים עם "קבוצת וגנר", ולאחר מכן הופיע גם בעמוד של פריגוז'ין עצמו.
בסרטון המשיך פריגוז'ין את המתקפה שלו על משרד ההגנה הרוסי ועל ניהול המלחמה באוקראינה. "מה שקורה עכשיו בחזית זו בושה שאנחנו לא צריכים לקחת בה חלק. אנחנו צריכים לחכות לרגע שבו נוכל להוכיח את עצמנו באופן מלא. לכן התקבלה ההחלטה שנהיה כאן, בבלארוס, לזמן מה".
5 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
פריגוז'ין בסוף השבוע שבו הנהיג מרד בראשי הצבא
(צילום: רויטרס)
פריגוז'ין אמר לאנשיו ששהותם בבלארוס עשויה להיות זמנית, וקרא להם להיערך לנסיעה אפשרית לאפריקה. "אנחנו צריכים להתכונן, להשתפר ולצאת למסע חדש לאפריקה. כנראה נחזור בשלב מסוים למבצע הצבאי המיוחד באוקראינה, כשנהיה בטוחים שלא יבקשו מאיתנו להביך את עצמנו". פריגוז'ין הוסיף שנכון להיום מונה "קבוצת וגנר" 25,000 לוחמים.
גבר שזוהה בתקשורת העולמית כדמיטרי אוטקין, שסייע להקים את "קבוצת וגנר", נשמע אומר לאחר מכן ללוחמים: "זה לא הסוף. זו רק ההתחלה של העבודה הגדולה ביותר בעולם, שאותה נבצע בקרוב מאוד". לאחר מכן עבר אוטקין לדבר באנגלית ואמר: "וברוכים הבאים לגיהינום!".
5 צפייה בגלריה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
עם לוחמיו בבחמוט
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
"קבוצת וגנר" עזרה לרוסיה לספח את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014, נלחמה מול דאעש בסוריה והשתתפה בקרבות במאלי, בלוב וברפובליקה של מרכז אפריקה. היא הובילה את המערכה לכיבוש העיר בחמוט במזרח אוקראינה – שנכבשה על-ידי הרוסים בתום הקרב הארוך והקשה במלחמה.
במהלך הקרב על בחמוט ואחריו תקף פריגוז'ין את שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ואלרי גרסימוב על ניהול המערכה, ואף האשים את הצבא בתקיפת שכירי החרב שלו. כשפתח במרד הבהיר שמטרתו היא לא להדיח את ולדימיר פוטין - שבעבר נחשב לבעל ברית שלו - אלא את ראשי הצבא.
בהסכם על סיום המרד נקבע כי החקירה שנפתחה ברוסיה נגד פריגוז'ין בגין המרדה תיסגר והוא יקבל חנינה, אך רבים בעולם פקפקו באפשרות שפוטין אכן ימחל לו. ההערכה הייתה שפריגוז'ין יהפוך יעד לחיסול עבור שלטונות רוסיה, שבעבר כבר הואשמו בשורה ארוכה של התנקשויות נגד מתנגדי משטר. היו אף מי שהעריכו כי הוא ייסע להסתתר באפריקה, שם פועלים כאמור לוחמיו.
5 צפייה בגלריה
רוסיה פשיטה על אחוזה של יבגני פריגוז'ין סנט פטרסבורג פאות צילומי סלפי
רוסיה פשיטה על אחוזה של יבגני פריגוז'ין סנט פטרסבורג פאות צילומי סלפי
ראש "קבוצת וגנר" בסלפי עם פיאות: תמונות שהודלפו לתקשורת אחרי המרד
ההסכם לסיום המרד הושג בתיווך נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בעל ברית קרוב של פוטין. פריגוז'ין אמר בסרטון לאנשיו שהם צריכים לכבד את המקומיים ולהפוך את הצבא הבלארוסי לאחד החזקים בעולם. "אני רוצה לבקש מכולם לשים לב לעובדה שהבלארוסים קיבלו אותנו לא רק כגיבורים - אלא גם כאחים שלהם". בשבוע שעבר אמרה בלארוס ששכירי החרב מאמנים חיילים בלארוסים.
פריגוז'ין, בן 62, הוא אסיר לשעבר שישב שנים בכלא אחרי שהורשע בהונאה, אך בעקבות קריסת ברית המועצות שוחרר לחופשי, נכנס לעסקי המסעדנות ופתח מסעדה יוקרתית בסנט פטרסבורג שאליה הגיעו לקוחות עשירים ומוכרים, בהם הנשיא-לעתיד פוטין. חברת הקייטרינג שהקים פריגוז'ין, "קונקורד", החלה בהמשך לעבוד עם הקרמלין, וכך הוא זכה לכינוי "השף של פוטין". באמצעות חוזי ענק שאותם קיבל מהשלטונות צבר פריגוז'ין הון עצום, המגיע למיליארדים רבים.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין (מימין) ויבגני פריגוז'ין
ולדימיר פוטין (מימין) ויבגני פריגוז'ין
"השף של פוטין" עם הנשיא
(צילום: AP)
פריגוז'ין נתון לסנקציות קשות מצד ארה"ב והאיחוד האירופי לא רק בשל פשעי המלחמה של לוחמיו, אלא גם בשל "מפעל הטרולים" הגדול שלו, שהפיץ באינטרנט "פייק ניוז" ודיסאינפורמציה בשירות הקרמלין. המפעל הואשם בין השאר בהטיית הבחירות בארה"ב ב-2016 לטובת דונלד טראמפ.