בעולם, ובארצות הברית בפרט, ממשיכים להתפעל מההישגים המודיעיניים של ישראל - שהצליחה תוך ימים ספורים לפגוע באלפי פעילי חיזבאללה בפיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר, ולחסל את צמרת הפיקוד של כוח רדואן בתקיפה אחת בביירות. ואולם, לצד זאת, ההתפתחויות האחרונות הציפו מחדש את החשש ממלחמה כוללת במזרח התיכון. היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן אמנם אמר כי לחיסול בביירות הייתה "תוצאה טובה", אך בממשל האמריקני ישנם גם קולות אחרים.
נסראללה על פיצוצי הביפרים: "אפשר לקרוא לזה הכרזת מלחמה"

4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, זירת התקיפה של צה"ל בביירות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, זירת התקיפה של צה"ל בביירות
"מה האסטרטגיה הרחבה יותר?". ביידן על רקע החיסול בביירות
(צילום: AP / Manuel Balce Ceneta, AFP)
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת החיסול בביירות
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
4 צפייה בגלריה
שרידי ביפר שהתפוצץ
שרידי ביפר שהתפוצץ
"תוכנית גאונית". שרידי ביפר שהתפוצץ
(צילום: AFP)
החוקרת לינה חטיב אמרה לניו יורק טיימס כי השבוע האחרון הביא לסיומו "18 שנים של הרתעה הדדית" בין ישראל לחיזבאללה, שבהן נמנעו הצדדים לנקוט פעולות שיביאו למלחמה. לדבריה, המשוואה הזו פינתה את מקומה ל"שלב חדש של עליונות חד-צדדית מצד ישראל".
לפי וושינגטון פוסט, ישראל לא הודיעה לארה"ב מראש על מתקפת הביפרים ומכשירי הקשר. "באופן פרטי", נכתב, "בכירי הבית הלבן הציגו מגוון תגובות - החל מ'הערצה נדהמת' על כך שישראל יכולה להוציא אל הפועל 'תוכנית גאונית' שכזו, ועד ל'חרדה' מכך שהפעולה תביא למלחמה אזורית".
לפי רויטרס, חיזבאללה חילק את הביפרים לאנשיו החל מ-2022 ועד לימים האחרונים ממש - כשלפחות אחד המכשירים התפוצץ כשהוא עדיין בתיבת הדואר של המחבל שאליו יועד. בכל מכשיר הוחבאו "עד 3 גרם" של חומר נפץ, וחיזבאללה לא עלה על כך במשך חודשים - על אף שבדק את המכשירים אחרי הגעתם. כחלק מהבדיקה, חיזבאללה העבירה את המכשירים גם בשדות תעופה - כדי לוודא שאינם מפעילים התרעות מחומר נפץ. ואולם, גורם אבטחה אמר לרויטרס כי "קשה לזהות את חומרי הנפץ האלה בכל מכשיר או סורק".
קצין CIA בדימוס ששירת בתפקידי סיכול טרור במזרח התיכון, מארק פולימרופולוס, אמר לוושינגטון פוסט כי מדובר ב"מבצע הקינטי המרשים ביותר שאני זוכר בכל הקריירה שלי. המודיעין הישראלי חי במוחו של חסן נסראללה".
פיצוץ מכשירי קשר בהלוויה בדאחייה לבנון

פיצוצי הביפרים

גורם בכיר בממשל ביידן אמר כי בבית הלבן התרשמו מהמבצע הישראלי, אך עדיין לא מבינים מהי האסטרטגיה הרחבה יותר של ישראל בלבנון. לפי וושינגטון פוסט, חלקם הביעו תסכול מכך ש"ישראל פעלה על רקע חודשים של מאמצים קפדניים של ארצות הברית להבטיח הפסקת אש בעזה, שתביא גם לשחרור החטופים בתמורה לאסירים פלסטינים וסיוע הומניטרי לרצועה".
גורמים אמריקנים "ציינו בחרדה", לפי וושינגטון פוסט, כי במשך כמעט שנה ארה"ב ובנות בריתה פעלו כדי להפחית את גובה הלהבות בלבנון. הם ציינו כי חיזבאללה נקט עד כה בירי "ספוראדי" לעבר ישראל, על אף שקטלני, וכעת יש סכנה שהסכסוך יתפתח למלחמה רחבה יותר. "ארה"ב תצטרך להחליט עד כמה היא רוצה לעזור לישראל, ואני לא יודע מה התשובה לכך", אמר יועץ חיצוני אמריקני לוושינגטון פוסט. "סביר להניח שארה"ב תמשיך לספק לישראל את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה, אבל יש קולות רציניים בממשל שתוהים - 'ישראל עשתה את זה לעצמה, למה שנעזור לה?'".
סאליבן עצמו, שבירך כאמור על החיסול לאור הפרס בסך 7 מיליון דולר שהיה על ראשו של איברהים עקיל, ציין גם כי יש "סכנת הסלמה חריפה" בגבול ישראל-לבנון. לצד עקיל, נזכיר, חוסלה צמרת הפיקוד של כוח רדואן, ולפי משרד הבריאות הלבנוני נהרגו לפחות 37 בני אדם, כולל אזרחים - בהם ילדים ונשים. סאליבן הסביר גם כי אין על השולחן מתווה חדש לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס, בזמן שחיזבאללה הבטיח שלא ינצור את האש כל עוד ישראל נלחמת בעזה.
4 צפייה בגלריה
שליח ארה"ב למזרח התיכון ברט מקגורק בוועידה השנתית של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית IAC בוושינגטון
שליח ארה"ב למזרח התיכון ברט מקגורק בוועידה השנתית של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית IAC בוושינגטון
"נסראללה קיבל החלטה רעה מאוד". מקגורק
(צילום: Eclipse Media עבור IAC)
קודם לכן שליחו של ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק, אמר בוועידה השנתית של ארגון הקהילה הישראלית אמריקאית IAC בוושינגטון כי איש לא מזיל דמעה על הריגתו של עקיל. "אנו מסכימים לגמרי עם ישראל שיש להרתיע את החיזבאללה", הוסיף. "יש לנו חילוקי דעות על טקטיקות, ואיך מונעים הסלמה. זה משהו שאנו מדברים עליו כל יום. זה מצב מאוד מדאיג, אבל אני בטוח שבאמצעות דיפלומטיה והרתעה - נמצא פתרון דיפלומטי למצב בצפון. אני חושב שיש סיכוי להסדר, למרות שזה מורכב".
לדברי מקגורק, ב-11 החודשים האחרונים איראן ושלוחיה רצו מלחמה אזורית - אך לא פתחו בה לאור ההרתעה האמריקנית. "אנחנו שותפים ליעד של ממשלת ישראל להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה", אמר. "עבדנו במשך חודשים רבים על הסדר דיפלומטי בלבנון שיפתור את זה. נסראללה קיבל החלטה רעה מאוד לקשור את גורל לבנון ליחיא סינוואר שנמצא במנהרות בעזה. תושבי לבנון לא תמכו בזה. אבל אנחנו לא חושבים שמלחמה היא הדרך להשיג היעד של החזרת התושבים לבתיהם".
ומאחורי דבריו של מקגורק עומד החשש האמריקני שמשותף גם לכמה מהבכירים בישראל - והוא שהמבצע המרהיב יתברר כהישג טקטי מעולה, עם תמורה אסטרטגית מועטה, שלא יביא לסיום המצב הקשה בצפון. לחשש הזה מצטרפת גם התהייה מדוע נבחר העיתוי דווקא כעת - והסברה כי ישראל חשפה "קלף משמעותי" שהיה בידה. אחת הסברות היא שבישראל העריכו שהמבצע ייחשף, ולכן החליטו לבצעו.
בוושינגטון פוסט הזכירו כי לפי ההערכות, חיזבאללה הוא הגוף הלא-מדינתי החמוש ביותר בעולם, שמחזיק בארסנל של עשרות אלפי טילים וכטב"מים שיכולים לאתגר את מערכת ההגנה האווירית של ישראל. אבל, לא ברור עד כמה הארגון רוצה בסופו של דבר להסלים את העימות לכדי מלחמה, אחרי המכות הקשות שספג השבוע. נסראללה, מצידו, הבטיח תגובה.
דיפלומטי אירופי בכיר, שבקיא במזרח התיכון, אמר לוושינגטון פוסט כי הישראלים נוטים לחשוב שאם רק יפגעו באויביהם מספיק חזק - הם ירתיעו אותם מ"מעשים רעים". אבל, ההיסטוריה מעידה לדבריו שהאויבים לא תמיד מקבלים את המסר.