חבר הקבינט המדיני-ביטחוני השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) התייחס הבוקר (יום ב') לדברים שאמר אתמול השר ניר ברקת בישיבת הממשלה ובהם האשים את קבינט המלחמה באי-עמידה בלחץ באופן שמסכן חיילים. "ברקת לא בדיונים אז אולי הוא לא יודע, יש לא פחד מארה"ב אלא שיקולים שלא נכון לפרט אותם", אמר טרופר בריאיון ל-ynet Live. "זו איוולת גמורה להאשים את בני גנץ ואותי, שהמשפחה שלו ויותר מ-20 מבני משפחתי בעזה. אני רוצה לסכן אותם? זה פופוליזם זול שקורע אותנו מבפנים".

השר ברקת, שאינו חבר בקבינט המלחמה או בקבינט המדיני-ביטחוני, התעמת בישיבת הממשלה אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי "כמות ההפצצות של חיל האוויר ירדה דרמטית. חיילים נשלחים למבנים ממולכדים כמו ברווזים. שום שיקול לא מצדיק שנסכן את חיי החיילים שלנו בשם איזו 'מוסריות' מדומיינת. בפועל אנחנו מגינים על מחבלים ומסכנים את חיי הלוחמים והתוצאה היא חיילים מתים. זה ניהול מופקר של המלחמה".
טרופר התייחס הבוקר לדברים, ואמר: "אני מצטער שאפילו בעת מלחמה יש פופוליזם על הגב של לוחמי צה"ל וההורים המודאגים שלהם. אני כמובן לא רוצה להיכנס לפרטים כי זה לא יהיה אחראי להיכנס לפרטי סוגיית ההפצצות והחימושים שלנו. אני רק יכול להגיד בפירוש, כמי שנמצא שם בדיונים, ברקת פשוט לא שם אז אולי הוא לא ידוע, אבל לא היחסים עם ארה"ב ובטח לא איזה פחד או רחמים יושבים שם, אלא כל מיני שיקולים מבצעיים שלא נכון לפרט אותם".
ברקת עושה פוליטיקה על חשבון חיילי צה"ל? "אני לא יודע מה הוא בדיוק עושה, אני רק חושב שמדובר באיוולת גמורה, פופוליזם זול, שרק קורע אותנו מבפנים, מייצר חששות בקרב הורים כל כך מודאגים וחיילים שנמצאים שם בפנים. אני מצפה לאחריות הרבה יותר גבוה, בוודאי מניר ברקת שבדרך כלל נוהג אחרת. אין צורך להטיף לנו על פטריוטיות אנחנו נחושים ונלחמים ועושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להגן על חיילי צה"ל. השר הזה לא נמצא בפורום שמקבלים את ההחלטות, הוא לא חשוף לנתונים, אני לא יודע למה הוא בחר להגיד את הדברים בצורה הזאת בעת מלחמה, ראיתם שזה חוצה מפלגות וגם בליכוד תקפו אותו, זה מיותר ואני מקווה שהוא יחזור בו".
השר ניר ברקת, אתמול

השר טרופר הוסיף והתייחס למתקפות שיש ברשתות החברתיות נגד חטופים ששוחררו משבי חמאס. "זה די מפליא שאפילו בתוך המלחמה אנחנו חוזרים קצת לשיח של 6 באוקטובר", אמר טרופר. "אנחנו עוד לא שם, אבל יש יותר מדי סימנים מדאיגים, גם בקרב ההנהגה וגם ברשתות. אתמול במקרה פגשתי את אגם גולדשטיין, הנערה שחזרה מהשבי, והבנתי ממנה וממשפחות של חטופים אחרים שיש מי שתוקף אותם ברשתות על הצורה שבה הם מדברים או מתארים את מה שהיה בשבי, שזה די מדהים בעיניי שיש לאנשים משהו להגיד למי שחזרו מהשבי, וגם הכול תוך כדי תיוג כי מדובר ב'קיבוצניקים שמאלנים', בדיוק מה שחשבנו שסיימנו איתו.
"בכנות, צריך להגיד שאומרים את זה במובן מסוים גם מצד שני – יש את הקצין הבכיר ברק חירן שקיבל החלטה קשה ב-7 באוקטובר שכמובן צריך לתחקר, אבל אחרי המלחמה, ויש מי שתוקף אותו ברשתות שבגלל שהוא 'דתי משיחי' הוא הרג אזרחים חפים מפשע".
השר מהמחנה הממלכתי נשאל גם על דבריו אתמול של השר דודי אמסלם מהליכוד שהעיר כי גנץ, איזנקוט וטרופר לא מגיעים לכל ישיבות הממשלה. "אתמול המוקד בישיבה היה סקירה ביטחונית שאנחנו מכירים היטב בגלל החברות שלנו בקבינט. אני לא מבין למה הוא (אמסלם) מתעסק בזה, למה זה חשוב עכשיו להטיף לנו שאנחנו לא באים. הצטרפנו לממשלה הזאת, גדי איזנקוט הגיע מהשבעה של הבן שלו לקבינט המלחמה, הסירו דאגה מליבכם – נבוא לאיפה שחשוב שנהיה".
1 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
השר חילי טרופר באולפן ynet Live
(צילום: הדר יואביאן )
"את חמאס אפשר להכות גם בהמשך, אבל את החטופים לא בטוח שאפשר להחזיר בהמשך"
השר טרופר נשאל על אודות הדיווחים על יוזמה מצרית לסיום המלחמה, ואמר כי כחבר בקבינט לא נכון שהוא יביע את עמדתו. "עמדתי נשארה אותה", אמר טרופר, "שתי המטרות (חיסול חמאס ושחרור החטופים – א"ל) סופר חשובות, אני לא מדרג ביניהן ולא עסוק בתחרות ביניהן, אלא כמו שאמרתי ואני אומר הבוקר – יש מטרה יותר דחופה מכיוון שאת חמאס אפשר להכות גם בהמשך, אבל את החטופים לא בטוח שאפשר להחזיר בהמשך".
לדבריו, "יכול להיות שנצטרך לעצור לחימה כדי להחזיר חטופים". טרופר הוסף והדגיש: "צריך להגיד בכנות, זה ייקח חודשים ואולי גם שנים, אבל זו המלחמה הכי חשובה שאנחנו חייבים לנהל אותה ולכן יש בנו נחישות".
לגבי הגזרה הצפונית, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני אמר כי יש למדינה אחריות להשיב את התושבים לבתיהם בצורה בטוחה. "אני לא יכול לתת את לוח הזמנים לדבר הזה, אנחנו החלטנו אסטרטגית להתמקד בדרום במכה קשה כרגע ובצפון לתקוף במידה מסוימת, וכמובן להגן. יגיע השלב שבו נצטרך להגיע גם צפונה, אני מאוד מקווה – ויש בימים אלו מאמצים משמעותיים לנסות להגיע למענה מדיני שיאפשר לתושבים לחזור על ידי דחיקת כוח רדואן וכוחות חיזבאללה עד לאזור הליטאני – הלוואי וזה יקרה בצורה מדינית ואם לא אז בוודאי שגם האופציה הצבאית על השולחן, זו האחריות שלנו ונצטרך לעמוד בה.
"אני לא יודע להגיד לך מה הצפי – לא בדרום ולא בצפון, יש כל כך הרבה הערכות, אבל גם הרבה התפתחויות שיכולות לקרות שלא רק תלויות בנו".

השר אופיר סופר מהציונות הדתית נשאל לגבי האמירות של ברקת ותגובתו של טרופר, והעדיף להתחמק: "כדרכי אני משתדל מעט מאוד להתייחס לדברים שאחרים אמרו. האחריות שלנו היא לנהל שיח אחראי ופחות לייצר אנרגיות שליליות".
על המאמץ להחזרת החטופים אמר: "יש לנו חובה מוסרית עליונה לעשות את זה. התרשמתי עמוקות מהעבודה המקצועית שנעשתה, בודדים חשופים לתהליך עצמו. רוצה להאמין שגם בימים אלו נעשית עבודה רצינית ונחושה".
על חזית הצפון הוסיף: "אנחנו במלחמה מורכבת, הצפון לא יוזנח. לא ניתן יהיה להשאיר את הצפון ואת האיום מחיזבאללה כמו שהוא. נצטרך לטפל בזה מדינית או צבאית" .