3 צפייה בגלריה
הפעוט מוחמד שנפצע קשה
הפעוט מוחמד שנפצע קשה
הפעוט מוחמד תמימי, לפני ואחרי הירי
(באדיבות המשפחה)
דובר צה"ל עדכן בצהריים (רביעי) על ממצאי תחקיר ניסיון הפיגוע לכיוון נווה צוף, במהלכו נורה למוות בשוגג הפעוט הפלסטיני מוחמד תמימי בן ה-3, לאחר שלוחמים השיבו אש לשני מחבלים שניסו לבצע פיגוע ירי בבנימין. התחקיר, בו התגלו פערים בפיקוד ובשליטת המפקדים באירוע, הוצג כבר אתמול למפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס.
נמסר כי התגלו פערים גם בדיווחים ובשיח בין הכוחות בשטח שהובילו לקבלת החלטות שגויה, ובעקבות הממצאים, החליט מפקד חטיבת כפיר, אלוף-משנה שרון אלטיט, על נקיטת הליך של נזיפה פיקודית בלבד בעניינו של קצין בפלוגה, בגין ירי לאוויר בניגוד לפקודות. בהמשך יוחלט אם לפתוח בחקירת מצ"ח.
זירת ניסיון הפיגוע לכיוון נווה צוף

עוד עולה מממצאי התחקיר כי תצפיתנית דיווחה על זיהוי שני המחבלים שירו לעבר היישוב והעמדה. הכוח שאבטח בעמדה, קיבל את הדיווח ושמע את הירי, אך לא זיהה את מקור האש. קצין בפלוגה הגיע למקום והחל בסריקות במרחב הכפר לאיתור המחבלים. במהלך הסריקה, זיהה רכב חשוד וביצע ירי באוויר בניגוד לפקודות. בזמן זה התצפיות זיהו את בריחתם של המחבלים. 
במקביל, לוחם שהיה בעמדה סמוכה לכפר, זיהה שתי דמויות נכנסות לרכב. הלוחם חשב כי מדובר במחבלים הבורחים מהמקום, וכי הם יורים לעברו מהרכב. לאחר קבלת אישור ממפקדו, הלוחם ירה מספר כדורים לעבר הרכב. מהתחקיר עלה כי רצף האירועים ושמיעת הירי של הקצין בסריקות בכפר, גרמו לכך שהלוחם סבר כי מדובר בירי של המחבלים הנמלטים.
3 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 465 ליד חלמיש
אירוע ירי בכביש 465 ליד חלמיש
פינוי מוחמד תמימי במסוק
(צילום: דוברות בנימין)

הייתם תמימי מדבר לאחר הפיגוע

מפקד הפיקוד סיכם את ממצאי התחקיר ואמר כי "כוחות צה"ל פועלים בסביבה אזרחית שמתוכה מחבלים מבצעים פיגועים ופעולות טרור. אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת שלא לפגוע בבלתי מעורבים. אני מצר על הפגיעה באזרחים ועל מות הפעוט, נמשיך ללמוד ולהשתפר על מנת לפגוע באופן מדויק בטרור. ממצאי התחקיר הועברו כמקובל לבחינת הפרקליטות הצבאית, לשם קבלת החלטה בדבר פתיחת חקירת מצ"ח לבירור נסיבות המקרה".
לאחר הירי, הפעוט ואביו הייתם תמימי בן ה-40, שנפצע באורח קשה, הגיעו ברכב לפאתי הכפר וטופלו במהירות על ידי הכוח הלוחם וצוותי רפואה. הפעוט פונה במסוק צבאי במצב אנוש לבית חולים בישראל, ולאחר מספר ימים מת מפצעיו. במקביל, הסהר האדום פינה את האב לשטחי הרשות הפלסטינית. לאחר הירי, האב סיפר: "היינו בכניסה לבית, לא ידעתי שיש בחוץ מחסום צבאי. פתאום ירו עלינו כמה יריות, בבן שלי פגע יותר מכדור אחד".
מארגון "יש דין" נמסר בתגובה לממצאי התחקיר כי "התמהמהות הצבא בפתיחת חקירה פלילית בגין האירוע הרצחני סותרת את הנהלים הקובעים כי יש לפתוח בחקירה מיידית במקרה של הרג אזרחים, ומהווה חבלה של ממש ביכולת לנהל חקירה אפקטיבית - במקרה שיוחלט לפתוח כזו. גם במקרה זה הצבא עסוק בטיוח מהיר ומעניק חסינות לחייליו, גם כשמעשיהם גרמו למוות של פעוט".
3 צפייה בגלריה
יצא מסע הלוויתו של הילד הפלסטיני מוחמד תמימי בנבי סאלח
יצא מסע הלוויתו של הילד הפלסטיני מוחמד תמימי בנבי סאלח
"בצבא אומרים סליחה, אבל מה יש לנו לעשות עם הסליחה שלהם". הלוויתו של מוחמד תמימי, בשבוע שעבר
(צילטם: AFP)
מסע ההלוויה של מוחמד תמימי בנבי סאלח

מרווה תמימי, אמו של מוחמד בן השלוש, סיפרה ל-ynet בזמן ששכבה לצד מיטת בנה בבית החולים בשבוע שעבר כי "ראיתי את המחזה הכי קשה בחיים, הבן שלי ובעלי רוססו ביריות. הייתי בטוחה שמוחמד מת במקום. כשראיתי את זה רצתי לשם וחייל אחד אמר לי 'תעצרי או שאני יורה בך".
היא שיתפה בבכי כי "מוחמד פונה במסוק אבל אמרו לי שאין לי היתר מעבר. שלוש שעות אחרי זה הצלחתי להגיע לשם ברכב. אני לא יודעת מה יהיה עם הבן שלי אבל אני סומכת על אלוהים שייתן לו לחיות".
דודו של מוחמד בריאיון באולפן ynet
(צילום: נדב אבס, אבי חי)

בשיר תמימי, דודו של מוחמד, סיפר בשבוע שעבר בריאיון לאולפן ynet כי "הבית נמצא קרוב לגדר, שם היו כוחות הצבא. האבא יצא עם הילד מהבית, נכנס לאוטו, הניע - ואיך שנדלקו האורות פתחו באש על הרכב". לדבריו, "מוחמד נפגע בראש והייתם נפגע בכתף. בצבא מודים שזאת הייתה טעות, דיברו עם המשפחה והתנצלו על זה.
"אומרים סליחה, אבל מה יש לנו לעשות עם הסליחה שלהם?", הוסיף בשיר. "היה חוסר מחשבה בירי הזה. הצבא לא יכול להחזיר לנו את הילד. אנחנו רוצים שימצאו את החיילים, ישפטו אותם וייקחו אותם לבית סוהר".