דוברות המשטרה הודיעה היום (רביעי) באופן רשמי כי "בניגוד לפרסומים שגויים וחסרי אחריות יודגש כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לראש הממשלה ולמשפחתו" בעקבות ההפגנה הסוערת אמש ליד מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, אולם אותה משטרה ציינה בערר שהגישה לבית המשפט המחוזי בעיר על ההחלטה לשחרר שלושה חשודים במעורבות בהתפרעויות: "מדובר באירוע שמזכיר תמונות של הפיכה אלימה במדינות דיקטטוריות, שבסופן השליט הובל לרחוב ו/או נשחט לעיני כל או הוכה, ובכל מקרה הודח מתפקידו על ידי המון זועם ואלים".
במשטרה אף הפנו להודעתו החריגה של ראש השב"כ רונן בר הבוקר, והזכירו כי "יש כאן סכנה של ממש לפגיעה באישים מאובטחים, או במאבטחיהם".
ואולם, לאחר פרסום הדברים ב-ynet, הבהירה המשטרה כי בבירור שנעשה עלה כי הקצין שניסח את ההודעה לבית המשפט המחוזי שגה ולקח אחריות על מעשיו. בהודעת המעודכנת של המשטרה נאמר: "כפי שהבהרנו, בזכות פעילות המשטרה והשוטרים, לא נשקפה בשום שלב אמש כל סכנה לראש הממשלה או לבני ביתו.
"למרות התנהלות חמורה ופסולה של מפירי הסדר אמש בסמוך למעון ראש הממשלה, הדברים שנכתבו באחד מסעיפי בקשת הערר שהוגשה לבית המשפט המחוזי, מדובר באמירה חסרת אחריות, משוללת כל בסיס מקצועי ואינה מייצגת את עמדת פיקוד המשטרה והמחוז. לאחר בירור בנושא עולה כי הקצין שגה בניסוח של סעיף זה, ובהתאם לקח אחריות על מעשיו".
2 צפייה בגלריה
עימותים בין משטרה למפגינים תומכי משפחות המפגינים ליד בית ראש הממשלה בנימין נתניהו
עימותים בין משטרה למפגינים תומכי משפחות המפגינים ליד בית ראש הממשלה בנימין נתניהו
המחאה סמוך לבית ראש הממשלה נתניהו
(צילום: לירן תמרי)
2 צפייה בגלריה
בקשת הערר שהגישה משטרת ישראל לשחרור מפגינים
בקשת הערר שהגישה משטרת ישראל לשחרור מפגינים
מתוך בקשת הערר של המשטרה
מוקדם יותר הורה בית משפט השלום בבירה לשחרר בתנאים מגבילים את שלושת המוחים שנעצרו בהפגנה ליד מעון ראש הממשלה. נציג המשטרה אמר בדיון כי "מפגינים קירבו לפידים בוערים אל פניהם וזנבותיהם של הסוסים וגרמו לחריכה של שיער הסוסים". פרקליטי החשודים טענו מנגד: "יש כאן שלושה אנשים - שניים מהם שירתו במילואים מ-7 באוקטובר עד לפני חודש, השלישי חודשיים וחצי. מדובר בטובי בניה של מדינת ישראל. עצם האמירה שהם מסכנים את הציבור היא בושה".
המשטרה ביקשה לערער על שחרור שלושת המפגינים, ובעקבות כך הורה בית המשפט לעכב את המהלך לצורך הגשת ערר לבית המשפט המחוזי. למרות המראות הקשים, העימותים עם שוטרים והניסיון לפרוץ מחסומים באזור מעון ראש הממשלה, פרסמה כאמור המשטרה הודעה ראשונה שבה נאמר כי "בשום שלב לא נשקפה סכנה לראש הממשלה ולמשפחתו, ואף אחד לא נכנס בפועל למבנה המגורים ולא הגיע לפתחו".
דיון ערעור על שחרור העצורים מהמחאה

העימותים ליד מעון ראש הממשלה בירושלים
(צילום: לירן תמרי)

בהודעה הרשמית ציינה המשטרה עוד כי "התנהלות מפירי הסדר שניסו להגיע לכיוון המבנה הייתה חמורה ופרועה, ובלימתם התאפשרה בזכות שוטרים ולוחמי מג"ב שבלמו אותם בגופם לאחר שפרצו וניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה הסמוכים.
"חופש הביטוי והמחאה אינו החופש ליידות לפיד בוער לעבר שוטר, לפצוע קצין משטרה שפונה הלילה לבית חולים, להתפרע ולהשתולל, לשכב מתחת לרכב משטרה ולסכל את פעילותה תוך סיכון חיים, להפר את פסיקות בית המשפט ברגל גסה ואת הסדרי האבטחה המחויבים בנוגע לאבטחת אישי ציבור וסמלי שלטון, לתקוף ולהתעמת עם שוטרים, להעיף גדרות ולפרוץ מחסומי משטרה ולגדף אנשי משטרה".

"לקחו חלק בפריצה האלימה לעבר מעון ראש הממשלה"

בערר שהגישה תחנת משטרת מוריה לבית המשפט המחוזי על ההחלטה לשחרר בתנאים מגבילים את שלושת המפגינים נכתב: "כוונת המשיבים הייתה לפרוץ לעבר מעון ראש הממשלה. עד כדי כך האירוע מסוכן ומשמעותי, שראש השב"כ מצא לנכון לערוך סיור במקום. ככל שתיטען טענה לבררנות במעצר המשיבים - העוררת הייתה ותשאף לעצור כל מי שנטל חלק בהתפרעות האלימה הזו של ריצה לעבר בית ראש הממשלה.
"אין כאן בחירה בררנית דווקא בהם אלא אילוץ. המשיבים לקחו חלק בפריצה אלימה לעבר מעון ראש הממשלה, כל תיאור אחר עושה עוול למציאות הברורה שצולמה והורגשה אתמול בירושלים. כל אחד ממשתתפי הפרת הסדר תרם את חלקו לכאוס האדיר, המתוכנן מראש, שבו ככל שיגיעו יותר וינקטו אלימות קשה יותר, לא תוכל, תקוותם המוצהרת, המשטרה, ולא יוכלו מאבטחי ראש הממשלה לעמוד מולם וייכנעו, או שלא יצליחו לבלום את כולם, כך שחלקם יצליחו לפרוץ את קווי ההגנה והאבטחה לאיש המאובטח ביותר במדינה.
"הדברים תואמים מלל מאוד חמור ברשתות ובקרב מארגני האירוע לפיו יש להגיע לבית ראש הממשלה, לפרוץ אותו ולהוציא אותו ואת משפחתו בכוח משם. מדובר באירוע שמקומו לא נודע במדינה דמוקרטית, ומזכיר תמונות של הפיכה אלימה ברחוב במדינות דיקטטוריות בשנים האחרונות, בסופן השליט הובל בכוח לרחוב אחרי שנפרצו כל המחסומים, ו/או נשחט לעיני כל או הוכה, ובכל מקרה הודח מתפקידו על-ידי המון זועם ואלים".
בסופו של דבר, בית המשפט המחוזי קיבל חלקית את בקשת הערר של המשטרה. שלושת המפגינים לא יישארו במעצר, אך תנאי השחרור שלהם הוחמרו: הם הורחקו לחודש מסביבת בית ראש הממשלה בירושלים. השופט רם וינוגרד ציין בהחלטה: "איני סבור שדי היה בתנאים שקבע בית משפט השלום, עם זאת יש לתת משקל לעובדה שמדובר באנשים צעירים נעדרי עבר פלילי שסיימו לא מכבר תקופת מילואים בהגנה על ישראל".
יש להדגיש כי בכל ההפגנה לא נשקפה סכנה לראש הממשלה, שהוא האישיות הכי מאובטחת במדינה.