לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה כי הוא יקיים מחר (שלישי) בשעה 17:00 הערכת מצב בנושא חודש הרמדאן. הדיון היה אמור להיערך היום, אך נדחה בשל מחלת השפעת של ראש הממשלה. נציגי צה"ל, המשטרה ושב"כ יציגו לדרג המדיני את המתווה המומלץ של מערכת הביטחון לתפילות המוסלמים בהר הבית במהלך חודש הרמדאן שיחל בשבוע הבא.
המתווה ימליץ על כניסה של מוסלמים להר הבית, ערבים ישראלים ופלסטינים – כאשר לגבי הפלסטינים יוטלו הגבלות גיל, בכפוף לאישור הדרג המדיני. המתווה ייקח בחשבון אילוצים ביטחוניים ובטיחותיים, והמגבלות יפורסמו על-ידי הדרג המדיני. בכל מקרה, נראה שלא תיאסר כליל כניסת פלסטינים להר הבית במהלך החג.
2 צפייה בגלריה
הר הבית ירושלים
הר הבית ירושלים
הר הבית בירושלים
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשאל הערב על-ידי ynet האם מבחינת הצבא רצונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להטיל הגבלות חמורות על עלייה להר הבית בתקופת הרמדאן עלול להצית את הזירות השונות מעבר לקו הירוק ובתחומו. הגרי השיב: "לאורך שנים, הרמדאן הוא תקופה מתוחה יותר, וככל שאנחנו עושים צעדי מוכנות, מתגברים, מסנכרנים, אנחנו יודעים לנהל את זה טוב יותר. השנה זה קורה בתוך מלחמה, זה מורכב יותר".
דובר צה"ל הוסיף: "אנחנו מסונכרנים, נציג את העמדות לדרג המדיני, ואנחנו ניערך בהתאם לזה. הביטחון הוא השיקול המרכזי, וכמובן לאפשר חופש פולחן ודת במגבלות האפשריות כדי לייצר מצב יציב ככל הניתן".
2 צפייה בגלריה
 יואב גלנט, הרצי הלוי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי, איתמר בן גביר, בנימין נתניהו
 יואב גלנט, הרצי הלוי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי, איתמר בן גביר, בנימין נתניהו
דיון שבוע לפני הרמדאן
(צילום: אלעד מלכה, דובר צהל, יאיר שגיא, מארק ישראל סלם, עמית שאבי, אוליבייה פיטוסי)
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר והמפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי פרסמו אמש הודעה משותפת בעקבות הערכת מצב שעסקה בהיערכות לחודש הרמדאן. בהודעה המשותפת צוין כי מטרת הערכת המצב הייתה "לחזק את התיאום בין הגופים והמוכנות המבצעית לכלל התרחישים, לצד הרצון לאפשר חופש פולחן לערביי ישראל ויו"ש, תחת מגבלות ביטחוניות ובטיחותיות".
ההודעה החריגה של ראשי מערכות הביטחון התפרסמה על-רקע הניסיון של השר לביטחון לאומי בן גביר לצמצם את מספר המתפללים בקרב ערביי ישראל בהר הבית והחשש שחמאס ינסה להבעיר את האש ברמדאן. גורמים במערכת הביטחון אמרו כי המפכ"ל נוטה כעת יותר לעמדת הצבא והשב"כ - ולא לעמדת השר בן גביר ומפקד משטרת מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן.
השאלה המרכזית היא האם להגביל עלייה של ערבים ישראלים להר הבית. במערכת הביטחון מתנגדים להגבלה שכזו, אבל מסכימים להגבלה של סך כל המתפללים - לעשרות אלפים, כנראה שליותר מ-50 אלף. בדיון הקודם ראש הממשלה בנימין נתניהו נטה לקבל את עמדת המשטרה, כשעמדת הצבא היא לא להגביל את הגעת ערביי ישראל - אלא רק על פי המלצת שב"כ, לפי אזורים מסוימים וגיל.
הצבא תומך בזה, בין היתר עקב העובדה שהסלמה ביו"ש תוביל לצורך להוצאת כוחות מעזה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר שלא יאפשר למחבלים להניף תמונות של יחיא סינוואר. ראש השב"כ בר אמר כי אולי כך לא תהיה תמונה של סינוואר בהר הבית, אבל הדבר לא ימנע הסלמה.
המפכ"ל שבתאי לא דיבר בדיון הקודם, אבל כעת עמדתו נוטה להיות דומה יותר לזו של שר הביטחון יואב גלנט, ושל הרמטכ"ל וראש השב"כ. נתניהו נטה בדיון הקודם בעד עמדת בן גביר, והשאלה היא אם יישאר בעמדה הזו גם עכשיו.
הערב היה אמור להתקיים בקריה דיון בהשתתפות ראש הממשלה וקבינט ניהול המלחמה (למעט השר בני גנץ שנמצא בוושינגטון) על התפילות בהר הבית ברמדאן. השרים בן גביר, ישראל כץ ויריב לוין הוזמנו אף הם, לצד היועצת המשפטית לממשלה, ובדיון אמורה המשטרה להציג את המלצותיה כיצד להגביל את מספר המתפללים. בסופו של דבר נדחה הדיון למחר, עקב השפעת שבה לקה נתניהו.