"הקו האדום נחצה": תושבים וראשי רשויות ברמת הגולן זועמים ומתוסכלים לאחר מותם של זוג הורים מהגולן שרכבם נפגע ישירות אתמול אחר הצהריים (יום ג') מהמטח לאזור, אחרי חיסול שומר הראש לשעבר של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. האירוע הטרגי, שהתרחש ברקע חודשים של הפגזות מתמשכות שגוררות נזק ושריפות, העלה שאלות קשות לגבי היעדר האסטרטגיה של הממשלה בצפון מול חיזבאללה.
זירת הפגיעה בגולן, אתמול
(צילום: אביהו שפירא)

4 צפייה בגלריה
תיעוד מהזירה
תיעוד מהזירה
"מדינת ישראל - תתעוררי". זירת הפגיעה בגולן
(צילום: כב"ה צפון)
4 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה בגולן
זירת הפגיעה בגולן
הטיפול בזירה בגולן לאחר הפגיעה, אמש
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
לאחר המטח הכבד לגולן, שכלל ירי של כ-40 רקטות משטח לבנון, הונחו כל תושבי קו היישובים קדמת צבי וצפונה לשהות במרחבים מוגנים, בהנחיה ששוחררה כעבור שעה. בכבאות והצלה עדכנו כי שבעה צוותי כיבוי פעלו לכיבוי השריפות שפרצו עקב המטח, ואחר הצהריים נמסר על יותר משמונה מוקדי שריפות בשטחים פתוחים כתוצאה מנפילות.
יהודה דואה, ראש מועצת קצרין, התייחס לאירוע הקשה אחר הצהריים, וסיפר כי התעמת אתמול עם חברי כנסת בדרישה לשינוי המצב בצפון. "הסתכלתי למקבלי ההחלטות בעיניים ואמרתי להם - אנחנו לא ליד, לא כמעט ולא בערך במלחמה, אלא אנחנו במלחמה על הבית. הגעתי לירושלים לדרוש פיצויים לעסקים, וחזרתי לתופת של אזעקות, יירוטים ומלחמה מתמשכת בגולן".
הוא הוסיף כי "זאת המציאות שלנו, זאת שגרת חיינו וזאת ממשלת ישראל שלצערי פועלת באוזלת יד קשה מאוד מול האויב האכזר. להכרעת המלחמה בטרור אין שתי אופציות, אלא יש אופציה אחת. והאופציה היא בכוח והרבה מאוד כוח".
לדבריו, "המדינה צריכה לבחור האם רצועת הביטחון של מדינת ישראל היא צפון ישראל או דרום לבנון. כרגע, האופציה הראשונה נראית כבחירה של המדינה, וזאת מציאות שאנחנו לא נשלים איתה בשום שלב. אנחנו בשעה גדולה למדינת ישראל, שעה שבה יש חוסן גדול לתושבים והאזרחים, שעה שבה יש מבחן גדול למקבלי ההחלטות. תוצאת המבחן הזה צריכה להיות אחת, להחזיר את לבנון לתקופת האבן, ולהוריד את חיזבאללה על הברכיים. מדינת ישראל - תתעוררי. עכשיו".
תושבים בגולן יודעים כבר כי נסיעה לצד בסיסי הצבא הפרוסים במרחב משולה להימור ברולטה. בחודשים האחרונים חיזבאללה יורה שוב ושוב רקטות לעבר המוצבים והבסיסים בגולן ומשגר לעברם כטב"מים. האזרחים שנוסעים בכבישים הסמוכים מסכנים את חייהם, וכשהאזעקות תופסות אותם, במקרה שבכלל הבחינו בהתרעות, אין לנוסעים בדרך לאן לברוח והיכן למצוא מחסה. "בכל פעם שאני נוסעת ליד בסיסי הצבא, כולנו פה בתחושת פחד", סיפרה לילך, תושבת הגולן. "והנה זה קרה והטילים של חיזבאללה פגעו בזוג תושבים, חלק מאיתנו, שנפגעו ונהרגו בזמן שנסעו ברכב שלהם. ושוב אנחנו לא מגיבים. אני לא מבינה איך האדמה לא רועדת עכשיו מירי הארטילריה של צה"ל לעבר לבנון".
נפילות בצפון הגולן, בשבוע שעבר
(צילום: אביהו שפירא )
ראש מועצת גולן אורי קלנר התייחס גם הוא לאירוע הקשה, ואמר כי "הכתובת הייתה על הקיר". לדבריו, "בשבועות האחרונים אנחנו צועקים פעם אחרי פעם לממשלה, ודורשים לשבור את המשוואה הזאת. הערב הגיעה התוצאה, זה מה שקורה כשאנחנו משתהים ומקבלים את הסיטואציה שבה מאות טילים נוחתים עלינו, וזה לא בשטחים פתוחים, זה מסכן את חיי האזרחים".
הוא הוסיף: "אנחנו לא מוכנים לשלם את המחיר. התושבים במועצה אזורית גולן נשארים ביישובים ובקהילות שלהם גם אחרי האירוע הזה, ולא ייתנו את הניצחון לחיזבאללה. אבל ממשלת ישראל וצה"ל חייבים להתעורר ולצאת לפעילות אקטיבית. הסיטואציה הזאת לא יכולה להימשך. אנחנו במלחמה, ודורשים ממדינת ישראל לסיים את האירוע ולהכריע את האויב".
"זו בשורה קשה מאוד וצער שלא יתואר", אמר גבי קוניאל, חקלאי ממרום גולן, על הרג השניים. לדבריו, "במשך חודשים כל האש מכוונת לבסיסי צה"ל ואנחנו חיים תחת אזעקות ושריפות ונדרשים לשהות במקלטים". הוא הוסיף: "יש לי ארבעה ילדים בצבא וכולם נלחמו בעזה גם בסבב השני. אני מקווה שעסקת החטופים והפסקת האש בעזה תקרה ותשפיע על הפעילות בצפון, גם שלהם וגם שלנו. נחיה בשקט מתוח עוד שנים רבות קדימה עד הסבב הבא".
הוא אומר כי אינו יודע להצביע על פתרון למציאות הביטחונית המורכבת. לדבריו, "מה נעשה? נכבוש את ביירות? הייתי כבר כחייל בלבנון, ולאן הגענו? אלה השכנים שלנו וזה מה שנגזר עלינו. אני לא יודע עד כמה השאיפה להיכנס ולהחריב את לבנון עד עפר באמת ישימה ונכונה".
4 צפייה בגלריה
שריפות בגולן
שריפות בגולן
"לא השארתם לנו בית". שריפות שפרצו בגולן לאחר ירי מלבנון
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
שריפות בגולן
שריפות בגולן
(צילום: אפי שריר)
"הקו האדום נחצה, שני הרוגים בצפון ולאף אחד בהנהגה לא אכפת", נמסר ממשפחות המפונים ממטה "נלחמים על הצפון", בעקבות הרג הזוג. "אם לא נצא למלחמה בצפון עכשיו, זה יהיה פשע בל יימחה על הממשלה וההנהגה. יש פה הזדמנות שאסור לפספס להכרעה אמיתית ולא מתקפות נקודתיות שלא נותנות גרם של הרתעה". הם איימו למחות על התנהלות הממשלה, וציינו כי "בקרוב תראו אותנו ברחובות, ממילא לא השארתם לנו בית".
"אנחנו מפונים כבר יותר מתשעה חודשים, וכרגע נראה שלשווא. אלפי עקורים, עשרות הרוגים, ואין יעד ברור למלחמה. הדבר הזה חייב להיפסק. מלחמה, עכשיו", הדגישו. רפאל סלאב, תושב קריית שמונה וממובילי המטה, אמר כי "זאת התוצאה של חתירה להסדרה והסכם, אין הסכם עם מחבלים, את חיזבאללה צריך להכניע, להרוג ולנצח, ולבנון צריכה לשלם מחיר כבד".
פורום "מגן עוטף לבנון", שמייצג את תושבי היישובים הלא מפונים בצפון, התייחס גם הוא לאירוע הטרגי. "במשך תשעה חודשים אנו זועקים לכל עבר אודות היעדר הביטחון של אזרחי ישראל שהושארו והופקרו מאחור. לצערנו הרב חוסר המשילות והיעדר הביטחון בגבול הצפון עלו הערב בחייהם של שני אזרחים שנרצחו בגלל הפקרות זו", מסרו.
הפורום קרא לממשלה "לפעול בכל האמצעים הנחוצים על מנת לשים סוף להפקרות הצפון ולהגן על תושבי חבל הארץ הצפוני". לדבריו, "הזכות לחיים ולביטחון הינה יסוד בסיסי וחשוב והיא בעלת השפעה ניכרת ביישוב הארץ ובשמירה על רווחתם של אזרחי ישראל". בפורום הוסיפו: "נזכור תמיד - ללא צפון חזק, אין מדינת ישראל חזקה. אנו מבקשים מהממשלה לעבוד בשיתוף פעולה ולדאוג להביא לסיום אירועים אלו באופן בהול. בתקווה לימים שקטים ולביטחון אמיתי בקרוב".
ניסן זאבי מ"לובי 1701", שמייצג כ-60 אלף מתושבי הצפון, תקף גם הוא את היעדר האסטרטגיה של הממשלה בצפון. "תשעה חודשים אנו מזהירים כי חוסר היוזמה של המדינה בגבול הצפוני יעלה בחייהם של עוד ועוד אזרחים. התוצאות הקשות היום הינן עדות נוספת להתנהלות המופקרת של מדינת ישראל בצפון", אמר.
הוא הוסיף: "אזרחים תמימים משלמים בחייהם בשל חוסר האומץ והיעדר קבלת החלטות. תושבי הצפון לא יאפשרו למצב הזה להימשך. אנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות להתכנס עוד הערב, להפנים שההתיישבות בצפון בסכנה ושהגיע הזמן לקחת יוזמה".
פורסם לראשונה: 22:41, 09.07.24