נשיא המדינה יצחק הרצוג יטוס מחר (רביעי) לראשונה במטוס "כנף ציון", כשייצא לביקור מדיני בסרביה ובאלבניה - מדינה מוסלמית העומדת לצד ישראל מול הציר האיראני. מטרת הביקור החשוב היא לחזק את השותפויות הביטחוניות, האסטרטגיות והמדיניות בשעת מלחמה, ולקדם עסקאות ביטחוניות חיוניות. כמו כן, הביקור באלבניה יהיה הראשון אי-פעם של מנהיג ישראלי.
קריאת הרצוג לאחדות לטבות שחרור החטופים
(צילום: אבי קנר, אורי בוזגלו)

בביקור, שיימשך יומיים, ייפגש הנשיא הרצוג עם נשיא סרביה וראש ממשלת אלבניה וידון איתם בשיתופי פעולה ביטחוניים, אסטרטגיים וכלכליים בין המדינות ובמאמץ לשחרור החטופים משבי חמאס. לביקור הנשיא תצטרף עידית אהל, אמו של החטוף אלון אהל שמשפחתו מסרביה. אלון נחטף מהמיגונית שבה תפס מחסה ליד קיבוץ רעים, כשניסה לברוח ממסיבת הנובה.
הרצוג ימריא מחר לבלגרד, בירת סרביה, בהזמנת הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ. משם, ימריא בחמישי לטיראנה בירת אלבניה, בהזמנת ראש הממשלה אדי רמה, ונשיא אלבניה בג'רם בגג'. המדינות, ידידות קרובות של ישראל, תומכות בה ללא סייג בפורומים בינלאומיים רבים ומקיימות שיתופי פעולה ביטחוניים ואסטרטגיים נרחבים עם ישראל. במסגרת ביקורו הקצר, יקדם הנשיא את המאמץ העולמי לשחרור החטופים ויקדם שיתופי פעולה ביטחוניים, כלכליים ואסטרטגיים בין המדינות בכלל וכאלה הנוגעים למאמץ המלחמתי בפרט.
עם נחיתתו, יתקבל הנשיא על ידי שר החוץ של סרביה, מרקו ג'וריץ', קרוב משפחתו של החטוף אלון אהל. בפתח ביקורו, יתקבל הרצוג בטקס קבלת פנים רשמי על ידי נשיא סרביה ווצ'יץ', ולאחריו יקיימו השניים פגישה מדינית. בהמשך יקיים הנשיא פגישות מדיניות עם ראש ממשלת סרביה, מילוש ווצ'ביץ' ויו"ר הפרלמנט, אנה ברנביץ', ישתתף בטקס באנדרטה לזכר קורבנות השואה בעיר וייפגש עם חברי הקהילה היהודית.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם משפחות התצפיתניות שנחטפו בנחל עוז ב-7 באוקטובר
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם משפחות התצפיתניות שנחטפו בנחל עוז ב-7 באוקטובר
הנשיא במפגש עם משפחות התצפיתניות
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
עם סיום ביקורו בסרביה, כאמור, נשיא המדינה ימריא לאלבניה, שם יתקבל על ידי הנשיא בגג'. השניים ייוועדו ובהמשך הנשיא יקיים פגישות מדיניות וכלכליות עם ראש ממשלת אלבניה ויו"ר הפרלמנט אליזה ספירופלי. לאחר מכן, ייפגש הנשיא עם צאצאי אזרחים אלבניים, חסידי אומות העולם, שפעלו להצלת יהודים בשואה. את ביקורו יחתום הרצוג בטקס באנדרטה לזכר קורבנות השואה ולציון הצלת היהודים באלבניה, בהזמנת ראש עיריית טיראנה, אריון וליאי ובהשתתפות הקהילה היהודית.
לביקור תתלווה משלחת כלכלית מטעם מכון הייצוא, התאחדות התעשיינים, התאחדות לשכות המסחר, רשות החדשנות ומשרד החוץ שתקיים פגישות עבודה מקומיות לקידום שיתופי פעולה תעשייתיים וכלכליים. כמו כן, מלשכת הנשיא נמסר כי הטיסה ב"כנף ציון" תתבצע לאחר בחינה שהעלתה ש"הטיסה בו זולה ממטוס חכור": "בהיעדר טיסות ישירות לשתי המדינות בלו"ז הקיים, ובהתאם להנחיית החשב הכללי באוצר שלא לקיים מכרז לחכירת מטוס (בהמשך לאימוץ דו"ח ועדת גולדברג), ובירור שנערך בעניין זה גם מול לשכת היועצת המשפטית לממשלה לגבי עלויות הטיסה במטוס חכור - ימריא נשיא המדינה לביקורו המדיני במטוס 'כנף ציון'". כאמור, זאת הפעם הראשונה שהרצוג ישתמש ב"כנף ציון".