בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קבע בצהריים (שישי) כי ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים, כלשון הנשיא הלבנוני של בית הדין נוואף סלאם, מנוגדות לחוק הבינלאומי. עוד נקבע כי ישראל מחויבת לשים קץ לנוכחותה בשטחים בהקדם האפשרי וכי האו"ם והארגונים הבינלאומיים צריכים לשקול את הדרכים והצעדים שנדרשים לסיום הנוכחות הישראלית. שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', קרא עוד באמצע הדיון - לפני שהשופט קבע כי ישראל מספחת בפעולותיה את הגדה, ל"ריבונות עכשיו".
נשיא בית הדין בהאג מקריא את ההחלטה
(צילום: UN WEB TV)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטה: "העם היהודי אינו כובש בארצו - לא בבירתנו הנצחית ירושלים ולא בנחלת אבותינו ביהודה ושומרון. שום החלטה שקרית בהאג לא תעוות אמת היסטורית זאת, וכך גם לא ניתן לערער על חוקיות ההתיישבות הישראלית בכל שטחי מולדתנו". נתניהו פרסם את הדברים אחרי הדיון בהאג, אך הוא טרם התייחס לנפילת הכטב"ם בת"א או למותו של יבגני פרדר.
דני דנון, שיתמנה לשגריר ישראל באו"ם בעוד כמה ימים, אמר כי "ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שמנסה לשלול את זכותנו על אדמות אבותינו בארץ ישראל - היא אמנם מצערת, אך צפויה. לצערי, 'בית הדין' הזה, הפך מזמן לקרקס פוליטי והוא היום מעוזם של תומכי חמאס. מדינת ישראל לא תוותר לעולם על זכותה ההיסטורית על הארץ שלנו. זהו יסוד הקיום שלנו כאן. ומי שמעקם את האף - אז יהיה לו אף עקום".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר כי "ההחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג מוכיחה בפעם המי יודע כמה - מדובר בארגון אנטישמי ופוליטי מובהק. אנחנו לא נקבל מהם הטפות מוסר, הגיע הזמן למשילות וריבונות. וכפי שלמדנו בפרשת השבוע, 'הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב'".
שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי "חוות הדעת היא מעוותת, חד-צדדית ושגויה מן היסוד. היא מתעלמת מהעבר - מהזכויות ההיסטוריות של העם היהודי בארץ ישראל; היא מנותקת מההווה - מהמציאות בשטח, מהאיומים הבטחוניים על ישראל, מהטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, מהמתקפות של חמאס, איראן וגורמי טרור נוספים משבע חזיתות נוספות, ומההכרח של ישראל להגן על שטחה ועל אזרחיה; והיא מסוכנת לעתיד - היא משחקת לידי הקיצוניים והיא מעודדת את הרשות הפלסטינית להמשיך בנתיב של הכפשה והטלת רפש כוזב".
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא, ופרסם באנגלית ברשת החברתית X: "אני דוחה על הסף את חוות הדעת החד צדדית של בית הדין הבינלאומי. דבריהם מערערים את האפשרות לקיום שיחות בין ישראל לפלסטינים, ומתעלמים באופן בוטה מההקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל ולבירתו הנצחית ירושלים".
2 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בהקמת יישובים נוספים ביהודה ושומרון
הפגנת תמיכה בהקמת יישובים נוספים ביהודה ושומרון
הקמת מאחז ביהודה ושומרון
(צילום: רויטרס)
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר כי "יהודה ושומרון הם ערש ההיסטוריה היהודית. יהודי לא יכול להיות כובש ביהודה. התנ"ך שהוא הקושאן גם של הנוצרים ושל המוסלמים מעיד כאלף עדים כי זוהי נחלת אבותינו. בהאג התקבלה החלטה חד צדדית ואנטישמית. אחרי שנים בהם מדינת ישראל נמנעה מלהחיל ריבונות כדי לקבל החלטות בהידברות. אני קורא לממשלת ישראל -  להגיב בעמידה לאומית גאה, בהחלטה חד צדדית בדיוק כפי שנעשה בהאג: להחיל עכשיו ריבונות ביהודה ושומרון כתגובה להחלטה האנטישמית והמגוחכת הזו - הגיעה השעה".
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, בתגובה על החלטת בית הדין בהאג: "שום החלטה שקרית בהאג לא תשנה את העובדה הפשוטה: ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. כך היה, כך הווה וכך יהיה".
החלטת האג

מטעם ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ לימור סון הר מלך וח"כ שמחה רוטמן נמסר בתגובה: "חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון וזכותו של עם ישראל בארצו היא צעד הזוי וחלק משרשרת ארוכה של פעולות יזומות וחסרות כל שחר של בית הדין נגד ישראל, ומוכיחות את חשיבותה של היוזמה של השדולה בהובלת ההחלטה נגד מדינה פלסטינית ובעד הקשר הבלתי ינותק וההיסטורי של עם ישראל עם ארצו".
מנגד, היו ארגונים שבירכו על ההחלטה. "ישראל שואפת להפוך את הכיבוש בגדה המערבית למצב קבוע. מי שמטיל שלטון צבאי, כוחני ודכאני על מליוני בני אדם במשך למעלה מ-57 שנים, גוזל את זכויותיהם, מספח את אדמותיהם ומחיל מדיניות אפרטהייד, שלא יתפלא כאשר הוא מוצא את עצמו על ספסל הנאשמים של טריבונלים בינלאומיים", אמרו ב"יש דין".
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. הכדור יעבור אליה?
(צילום: Michael M. Santiago/Getty Images)
בחוות הדעת בית הדין אמר כי "הדרכים לסיום הנוכחות הלא חוקית של ישראל בשטח הפלסטינים הוא עניין לטיפול העצרת הכללית, שביקשה את חוות הדעת, כמו גם למועצת הביטחון". לדבריו, "העצרת הכללית ומועצת הביטחון צריכים להחליט על המשך הצעדים - שישימו קץ למעשיה של ישראל ולנוכחות שלה. הצורך הדחוף של האו"ם הוא להכפיל את המאמצים שלו להביא את הסכסוך הישראלי פלסטיני לפתרון - ולשלום צודק באזור.
"ביה"ד קבע כי מימוש זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית ולמדינה עצמאית שחיה בשלום לצד ישראל עם גבולות מוכרים - כפי שנקבע בהחלטות מועצת הביטחון - תתרום ליציבות אזורית ולביטחון המזרח התיכון", הוסיף.
פורסם לראשונה: 16:59, 19.07.24