חודש וחצי אחרי ההודעה לפיה החטוף יגב בוכשטב נהרג בשבי חמאס, קיבלה משפחתו את דוח הנתיחה הרשמי הקובע - הוא הוצא להורג. אימו אסתר חשפה זאת בוועדה בכנסת, ואמרה: "הלחץ הצבאי לא מחזיר חטופים, הוא הורג אותם".
דבריה של אסתר בוכשטב בוועדה: "הלחץ הצבאי לא מחזיר חטופים"
(צילום: ערוץ כנסת)

הדיון בוועדה לטיפול בשורדי שואה בראשות מירב כהן נערך מעט יותר משבוע לאחר איתור גופות 6 החטופים שנרצחו בשבי חמאס, ולאחר שב-ynet נחשף הבוקר (שלישי) שלשרי הקבינט הוצג סרטון קשה מהמנהרה שבה אותם חטופים הוצאו להורג.
"הבן שלי נחטף חי. הוא היה צריך לחזור חי, והוא חזר מת. נרצח", אמרה אסתר בוכשטב. "אתמול קיבלנו את דוח הנתיחה. תבינו מה עובר על משפחה שמקבלת את הדוח, את ההודעה. והדוח מכיל את ההוצאה להורג. הוא הוצא להורג. הצבא הגיע קרוב לאזור המנהרה, והם הוצאו להורג".
"זה מה שקורה בלחץ הצבאי. הלחץ הצבאי לא מחזיר חטופים בחיים, הוא הורג אותם", הוסיפה. "אני לא חושבת שהצבא אשם בזה, זו מדיניות של הממשלה. הצבא עושה מה שאומרים לו. אנחנו רואים שזה חוזר על עצמו בעוד מבצע ועוד מבצע. הסיפור של יגב מפברואר, לקח זמן עד שהצליחו להוציא אותם, אבל הם הוצאו להורג".
(צילום: מיקי שמידט)

1 צפייה בגלריה
יגב בוכשטב, אלכס דנציג שבי חמאס
יגב בוכשטב, אלכס דנציג שבי חמאס
יגב בוכשטב ואלכס דנציג ז"ל
(באדיבות המשפחה)
ב-22 ביולי הודיע צה"ל למשפחות של בוכשטב (35) ושל אלכס דנציג (76) כי הם נהרגו לפני כמה חודשים ברצועת עזה וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס. לפי ההודעה אז, הם נהרגו בחאן יונס בזמן שצה"ל פעל בעיר, ונסיבות מותם מצויות בבדיקה. חמאס הודיע על מותו של יגב ב-23 במרץ ועל מותו של דנציג ב-9 במרץ. באותה תקופה נהרגו בשבי בחאן יונס ארבעה חטופים אחרים, שצה"ל כבר הודיע על מותם: חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול.
יגב בוכשטב נחטף בבוקר 7 באוקטובר מקיבוץ נירים יחד עם אשתו רימון (36), ששוחררה בסוף נובמבר בעסקת החטופים הראשונה לאחר 53 ימים בשבי. הקשר עם הוריו של יגב, שמתגוררים בסמוך לבני הזוג, נותק בשעות הבוקר של 7 באוקטובר בעוד מסתתרים גם הם בממ"ד. כעבור כמה שעות, כשאביו של יגב הגיע לדירת בנו וכלתו בליווי כוחות צבא, הוא מצא אותה ריקה עם קליעים על הרצפה. גם חמשת הכלבים וארבעת החתולים שהם גידלו לא נמצאו.
לאחר איתור גופות 6 החטופים, הכחישו תחילה בחמאס - על אף כל הראיות - כי אנשיהם הם שרצחו את ששת החטופים. אבל בשבוע שעבר הם שינו את הקו, והודו למעשה כי הוציאו אותם להורג. לדבריו, אחרי המבצע בתחילת יוני שבו נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו חולצו ממחנה הפליטים נוסייראת, הוצאו הנחיות חדשות למחזיקים בחטופים, "אם צבא הכיבוש יתקרב למקום מעצרם". אבל הוצאתו להורג של בוכשטב אירעה כנראה חודשים לפני כן, זמן רב לפני מבצע החילוץ בנוסייראת.
הבוקר התייחס יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, בעת ביקורו בארה"ב ופגישתו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לנושא החטופים ואמר כי "מצופה מהעולם שיתן גיבוי לישראל להגביר את הלחץ האזרחי והצבאי בעזה".
מטה משפחות החטופים נמסר בתגובה לדברים: "לא ברור כיצד מי שהיה חבר בקבינט המלחמה עדיין לא מבין ולא מפנים כי לחץ צבאי הורג חטופים. עוד לא נדמו קולות השבר, טרם יבשו דמעות המשפחות על ששת החטופים והחטופות שנרצחו בדם קר על ידי מחבלי החמאס וח"כ גנץ בוחר לעודד את המשך הלחץ הצבאי. זו אמירה מנותקת וחסרת אחריות שמעמידה את חייהם של החטופים בסכנה ברורה ומיידית. אסתר בוכשטב, אמו של יגב בוכשטב ז"ל, חשפה הבוקר בכנסת כי מממצאי נתיחת הגופה של בנה עולה כי יגב נרצח בשבי, ככל הנראה בשל התקרבות כוחות צה"ל למקום בו הוחזק.
"לחץ צבאי לא מחזיר חטופים. לחץ צבאי הורג חטופים. החזרת כל החטופים תתאפשר אך ורק באמצעות עסקה. אנו מצפים ממי שהיה רמטכ"ל, שר ביטחון וחבר קבינט המלחמה לעמוד לצידם של כל המשפחות ולקדש ביחד איתם את הערך העליון של צה"ל וישראל שלא משאירים אף אחד מאחור".