שבוע וחצי מתחילת המלחמה, הכוחות בשטח ממשיכים לדווח על מחסור בציוד לחימה בסיסי. בצה"ל נהגו בעשור האחרון להגדיל את המדיניות הדיפרנציאלית - לחלק את ציוד הלחימה המשמעותי לגדודי החוד הסדירים ומה שיישאר, לחלק לכל היתר, אם בכלל. כעת התוצאות של גישה זו ניכרות בשטח ועלולות לקבל ביטוי בתמרון הקרקעי.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
יותר מ-300 אלף גויסו למילואים. כוחות צה"ל בגבול הרצועה
( צילום: EPA/ATEF SAFADI)
לא מדובר רק במחסור בפלטות קרמיות להגנה מקליעים. בגדוד חי"ר במילואים ששייך לחטיבת בה"ד 1, למשל, נאלצו עשרות רבות של לוחמים להסתפק לראשונה בחייהם ברובי M-16 מקוצרים שנהוג לחלק לחיילי מפקדה, ולא M-4, הגרסה של הרובה ללוחמי חי"ר זה יותר משני עשורים בצה"ל.
"אנחנו גדוד של יוצאי גבעתי, נח"ל וצנחנים, לחצי מהלוחמים נתנו רובי תבור עם כוונת השלכה ולחצי אחר את רובי ה-M-16 הללו עם כוונות השלכה לדיוק בפגיעה, אך בלי מתאמים, כך שהכוונות נותרו בקרטונים. אנחנו מבקשים כבר שבוע את המתאמים הללו ולצבא אין מושג איך ומאיפה השיג אותם", סיפרו לוחמים בגדוד. "בכל האימונים והתעסוקות המבצעיות היו לנו את רובי ה-M-4, עם הכוונות השלכה והכול היה פיקס. דווקא למלחמה אין את הנשקים שמיועדים ללוחמי חי"ר, כאילו לקחו לנו אותם מהימ"חים ליחידות אחרות".
ביחידות אחרות, בהן סדירות, החלוקה של הפלטות הקרמיות חלקית מאוד והורים ללוחמים רכשו עבורם בתרומות חוסמי עורקים ותחבושות אישיות. כיום, לפי חיל הרפואה, יש חוסמי עורקים לכל עשרות אלפי הלוחמים שבשטח. ביחידת סיור מובחרת של אוגדה 98 הטונים עלו בשיחה בין מפקדים זוטרים לקצינים בכירים בדרישות מהלוחמים לא להתלונן יותר ולבקש תרומות.
"דרשו שנפסיק להתחנן לעזרה כי זה מביך את הצבא", אמרו לוחמים מיחידה מובחרת במילואים. "הבהרנו שכך לא ניכנס למשימות התאבדות. יש כאן עדיין לוחמים עם כוונות מפרולייט מקולקלות, שאי אפשר לפגוע עימן במחבלים, וחלפו כבר ימים ארוכים מתחילת המלחמה".
(צילום: שמוליק דודפור)

באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) הסבירו כי חלק מהחוסרים נובע ממלאים מטכ"ליים לחירום שעדיין מנוהלים במתח שקיים בין הזירה הצפונית לדרומית, בנוסף לכל בחינה של אמצעי לחימה שמגיע ארצה, בהזמנה מסודרת של משרד הביטחון או מתרומות. באט"ל שלחו עשרות צוותי ציוד ואספקה לשטחי הכינוס גם כדי להשלים את החסר ולנטר את החוסרים, אך נצמדים לסדר עדיפות שנקבע במטכ"ל אם וכאשר, יקבל פלטות קרמיות ואת הציוד הצבאי הטוב ביותר.
באוגדת המילואים 252 של פיקוד הדרום הוקפצו כל הלוחמים בשבת הראשונה של המלחמה ורבים מהם התייצבו עוד לפני שמסרון עם הצו 8 התקבל בטלפונים שלהם. באוגדה הגדולה, שתמיד הייתה בסדר עדיפות נמוך בתעדוף של המטה הכללי, דיווחו על 120% התייצבות ומוטיבציה גבוהה, עם נשקיות שהתרוקנו בגלל חלוקת יתר להמוני הלוחמים שהגיעו חיש. אלא שבאוגדה זו, שמאות טנקיה הם מרכבה סימן 3, כשירות הכלים המשוריינים הייתה חלקית לאורך שנים, כמעט בכל דוח וביקורת שנערכו. באוגדה סירבו להגיד אם כל הטנקים כעת כשירים אך הדגישו שרובם ככולם יצאו מיד מהימ"חים לשטחי העוטף, על זחלים, בשל הקרבה של הבסיס לגבול הרצועה.
הסיבה המרכזית לחוסרים בציוד לחימה נוגעת לכמות הגדולה של כוחות המילואים שצה"ל גייס, יותר מ-300 אלף חיילים. במקביל, רבות מהיחידות הקרביות הקיימות בצבא עלו צפונה לגליל מהחשש לפתיחת מלחמה רב-זירתית. לצד המחסורים בציוד לחימה, בחיל הרפואה אמרו כי אחד המשאבים החשובים ביותר בהצלת חיי אדם מפציעות בקרב הגיע וחולק לכל היחידות: עשרות אלפי מנות דם חליפי, פלסמה, שנרכשו במהירות מהצלב האדום בגרמניה והגיעו לישראל בימים האחרונים. כך הגיעו לכוחות הרפואה הקדמיים ביחידות שיתמרנו גם מנות דם אמיתי, כשצה"ל הוא ייחודי בעולם המשתמש ביכולות אלו כבר בשדה הקרב כדי להציל חיים.
2 צפייה בגלריה
תותחנים בגבול לבנון
תותחנים בגבול לבנון
חשש ממלחמה רב-זירתית. תותחנים בגבול לבנון
(צילום: אפי שריר)
כמו עם הלוחמים שקפצו דרומה מכל רחבי הארץ וחושלו מחוויות הלחימה הקשות ביום הראשון לקראת התמרון הקרקעי, כך גם רופאים צבאיים ופרמדיקים קרביים רבים. כך למשל רופא בא"ח כפיר שדהר דרומה וטיפל בעשרות פצועים בכל מוקד לחימה. "המון רופאים ופרמדיקים התייצבו במילואים, גם כאלו שמעל לתקינה ולכן אין לנו ציוד רפואי כעת לתת לכולם", אמרו בחיל הרפואה. "מעולם לא נתקלנו בכמות נפגעים שכזו ביום אחד, היו לנו רופאים ופרמדיקים שהרגו מחבלים תוך כדי שטיפלו בפצועים או נפגעו בעצמם בקרב".
בצבא גם שלחו עשרות קב"נים לשטחי הכינוס ולבסיסים בדרום כדי לסייע נפשית ללוחמים שאיבדו רבים מחבריהם ונחשפו למראות מחרידים בשדה הקרב, כדי לסייע בחישולם לקראת התמרון הקרקעי. עד כה דווח על מקרים בודדים של לוחמים שלקו בהלם קרב, ובצבא מלווים את הלוחמים בעיקר על ידי מפקדיהם.
צה"ל מעניק לכוחות הסדירים שיתמרנו בעזה מעטפת מבצעית וטכנולוגית חסרת תקדים כמו בשטחי הכינוס וההיערכות. גם בבסיס האימונים של צה"ל נראים אזרחים רבים, מתנדבים, שעוטפים את הלוחמים במזון חם, ביתי ומבושל, לצד תמיכה ועידוד בשלטי אהדה לקראת המהלך הקרקעי.
בשטח עצמו ליד הגבול עם עזה, אך גם מחוץ לטווח הנ"ט והצליפה, צה"ל עדיין פועל במוד של אזור מלחמה: גם כבישים שאינם חשופים לעזה חסומים לתנועה אזרחית, וכמעט שבועיים מפרוץ המלחמה עדיין אורחים-אזרחים, כדיפלומטיים, עיתונאים או פוליטיקאים, נדרשים לליווי של עשרות לוחמים בכניסתם או ביציאתם מהעוטף, כולל סמוך ליישובים כמו סעד, עלומים ורעים - ועל רקע החשש מחוליות רדומות של חמאס. בין הפרדסים והמטעים עדיין מוטלות מאות גופות של מחבלים, חלקן לצד אלפי אמצעי לחימה של כוח נוחבה של חמאס שעדיין לא פונו מהשטח.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כחלק מהלחימה גויסו כמאות אלפי אנשים מילואים בנוסף למשרתי הסדיר. אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מספק את מעטפת הציוד הנדרשת למשרתי הסדיר והמילואים כולל הציוד הרפואי, הציוד האישי וציוד הלחימה הנדרש בהתאם לסדרי העדיפויות המבצעי, לכלל צה"ל. כל פער שעולה יטופל בהתאם".
בצבא ציינו בנוסף כי פתחו מוקד פניות, "הזמין 24/7 עבור משרתי צה"ל לכל פער לוגיסטי שעולה ויעלה בשטח: במספר (וואטסאפ): 052-6156256".