המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, תקף בצהריים (יום שבת) את מועמדת הדמוקרטים סגנית הנשיא קמלה האריס - וטען כי פגישתה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה "איומה ומעליבה".
טראמפ על יחסיו עם נתניהו: "יש לי נשק סודי - שרה"
(צילום: WPTV)

נתניהו על אמירותיה של האריס, ותגובת טראמפ
(צילום: WPTV)

3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ ותמונתו של אריאל ביבס
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ ותמונתו של אריאל ביבס
"אחד הילדים שנחטפו". נתניהו, שרה וטראמפ עם תמונת אריאל ביבס
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)
לטענת טראמפ, שנפגש עם נתניהו אתמול בעצמו באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה, "חוסר היכולת של האריס יאריך מאוד את המלחמה ויעכב את שחרור החטופים".
טראמפ הזכיר גם את העובדה שהאריס נמנעה מלעמוד בראש הסנאט בנאום שנשא נתניהו בקונגרס, ותקף: "אותם אנשים שהביכו אותנו באפגניסטן בחוסר היכולת הגסה שלהם, הם אלו שאומרים עכשיו לישראל שלא להילחם יותר בחמאס. תשכחו מ-7 באוקטובר, הם אומרים. כל אדם יהודי שמצביע לקמלה - או דמוקרט - צריך לבחון מיד את מוחו".
3 צפייה בגלריה
פגישתם של קמלה האריס ובנימין נתניהו
פגישתם של קמלה האריס ובנימין נתניהו
"לא יכולה להתעלם מהסבל בעזה". האריס
( Kenny Holston-Pool/Getty Images)
האריס, נזכיר, אמרה אחרי פגישתה עם נתניהו כי "לא ניתן להתעלם מהמצב ההומניטרי הקשה בעזה. אני לא אשתוק. אמרתי לנתניהו שהגיע הזמן לסגור עסקה". יממה לאחר מכן, נתניהו אמר בפגישתו עם טראמפ כי "חמאס צריך להבין שאין פערים בין ישראל לארה"ב, זה יאיץ את המגעים. אני מקווה שההערות (של האריס) לא ישנו את זה". הנשיא לשעבר מצידו תקף את האריס מול נתניהו, ואמר כי "הערותיה של האריס על ישראל היו לא מכבדות".
טראמפ, נציין, אמר כבר כמה פעמים בעבר כי המלחמה צריכה להסתיים. עם זאת, בניגוד להאריס וביידן הוא לא מזכיר את הסבל ברצועת עזה, אלא טוען כי ישראל צריכה "לסיים את העבודה במהירות". סיום המלחמה עשוי להוביל לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה ומדינות ערביות נוספות, ולציפוף שורות מול הציר האיראני. בממשל ביידן מקווים להשיג זאת באמצעות עסקת חטופים, כשלפי שעה הפער העיקרי בין ישראל לחמאס הוא סוגיית נוכחות צה"ל בציר נצרים ובציר פילדלפי. הישארות בנצרים, נציין, תאפשר לצה"ל לפקח על חזרת העזתים צפונה, ולוודא כי לא מגיעים איתם גם חמושים; הנוכחות בפילדלפי מאפשרת איתור מנהרות הברחה למצרים והשמדתן.
בתמונה שפרסמה לשכת ראש הממשלה מהמפגש, נתניהו נראה עומד לצד טראמפ כשהוא אוחז בכובע הכחול ועליו הכיתוב באנגלית "הניצחון המוחלט", לאחר הסערה שעורר כשהצטלם איתו מהטיסה לארה"ב. כמו כן, המנהיגים הצטלמו עם תמונה של הילד החטוף אריאל ביבס, אך נתניהו לא נקב בשמו ואמר לטראמפ: "זו תמונה של אחד הילדים שנחטפו ועדיין מוחזק בשבי, וסבו ביקש שנביא לך אותה". טראמפ השיב: "אנחנו נטפל בה", ובהמשך אמר כי "החטופים צריכים להיות משוחררים מיד".

עלבונות, קללות וקריאה להדחה

במהלך ארוחתם המשותפת, טראמפ נשאל על יחסיו עם נתניהו - והשיב: "הם מעולם לא היו רעים. לא היה נשיא שעשה כל כך הרבה דברים למען ישראל כמוני. תמיד היו לנו יחסים טובים, ואם לא - אז יש לי נשק סודי. את יודעת מה הוא? שרה. היא יושבת כאן לידי". הוא הוסיף כשהוא מחבק אותה: "כל עוד יש לי את זה, זה מה שחשוב".
3 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין ביבי נתניהו מחוץ לביתו הבית של דונלד טראמפ ב מהראלגו ארה"ב
מפגינים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין ביבי נתניהו מחוץ לביתו הבית של דונלד טראמפ ב מהראלגו ארה"ב
מחאה מחוץ לביתו של טראמפ, בזמן המפגש עם נתניהו
(צילום: Giorgio VIERA / AFP)
אבל, למרות זאת, מאז הפסיד טראמפ בבחירות 2020, הוא הרבה להתבטא בחריפות נגד נתניהו - גם אחרי שפרצה המלחמה. באוקטובר אשתקד, טראמפ תקף בחריפות את נתניהו, כמו גם את שר הביטחון יואב גלנט, ומתח ביקורת על הכשל המודיעיני שקדם למחדל. חמישה ימים אחרי 7 באוקטובר הוא אמר כי "ישראל לא הייתה מוכנה", ושראש הממשלה בנימין נתניהו "אכזב אותו".
בנאום בפאלם ביץ', התייחס אז טראמפ לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ב-2020, וטען כי נתניהו סירב לספק לארה"ב סיוע: "אף פעם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא. היינו מאוד מאוכזבים, אבל עשינו את העבודה בעצמנו, וזו הייתה עבודה מדויקת, נהדרת, נפלאה. ואז ביבי ניסה לקחת על זה קרדיט. זה לא גרם לי להרגשה טובה, אבל בסדר". כאמור, הוא תקף גם גלנט, על רקע המתיחות שהתפתחה אז מול חיזבאללה והצטרפות ארגון הטרור למלחמה: "חיזבאללה מאוד חכמים, ולהם (לישראל) יש איזה שר הגנה או משהו שאומר – אני מקווה שחיזבאללה לא יתקוף אותנו מהצפון. מי שמע על אידיוט שאומר דבר כזה?", אמר אז טראמפ.
פחות מיממה לאחר מכן, פרסם מגזין ה"רולינג סטון" כי טראמפ קרא בשיחות פרטיות להדחתו של נתניהו. לפי אותו דיווח, טראמפ הביע תמיכה בסילוקו של נתניהו מהשלטון בכמה שיחות טלפון שערך עם גורמים רפובליקניים פרו-ישראליים מאז מתקפת הטרור של חמאס. לפי הדיווח, שהתבסס על שני גורמים המוערים בשיחות, הנשיא לשעבר אמר שהכנסת צריכה "להדיח" את נתניהו בגלל שמתקפת הטרור התרחשה במשמרת שלו. לדברי הגורמים, טראמפ הביע גם תקווה שאם ייבחר מחדש לנשיא, עד כניסתו לבית הלבן בינואר 2025 נתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה.
בדצמבר 2021 נחשף כי טראמפ זועם על נתניהו בשל הברכה המצולמת שפרסם לכבוד זכייתו של ביידן בבחירות. בריאיון לעיתונאי ברק רביד בספרו "השלום של טראמפ", אמר טראמפ: "אני אהבתי מאוד את נתניהו. לא היה אף אחד שעשה יותר עבור ביבי ממני. לא היה אף אחד שעשה עבור ישראל יותר ממני. אבל הבחירות במדינה הזאת נגנבו ונתפרו. והאדם הראשון שרץ לברך את ג'ו ביידן היה נתניהו".
טראמפ, שאף קילל את נתניהו, טען כי לא דיבר איתו מאז: "אני אהבתי את ביבי. אני עדיין אוהב את ביבי. אבל אני גם אוהב נאמנות", אמר, והוסיף: "הוא עשה טעות נוראית. התאכזבתי ממנו רק ברמה האישית. הבחירות כאן היו שנויות במחלוקת. הן עדיין שנויות במחלוקת. אז נתניהו, עוד לפני שהדיו יבשה, מקליט ברכה לג'ו ביידן? זה היה מוקדם. אוקיי? בוא ננסח את זה כך - הוא בירך אותו מאוד מוקדם. יותר מוקדם מרוב מנהיגי העולם. אני לא דיברתי איתו מאז. Fuck him".