הרצוג: "חייבים לנהוג במתינות ולרסן התבטאויות"
(צלם: אבי קנר)

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום (ראשון), בצל נאומו של שר המשפטים יריב לוין בהפגנת תומכי המהפכה המשפטית ביום חמישי, כי "אנו בבית הנשיא עושים מאמץ סיזיפי ובלתי פוסק לקדם דיאלוג והבנה רחבים. זה מחייב את כולנו לנהוג במתינות, לרסן התבטאויות והתנהגויות, לגלות אחריות, במיוחד בהתייחסות לשליחי ומשרתי ציבור".
על רקע המתקפה החריפה של לוין כלפי בג"ץ, הוסיף הנשיא כי הוא מבקש "להביע הערכה עמוקה ולחזק" את נשיאת העליון אסתר חיות וכן את "מובילי המערכות המשפטיות בישראל" - בהם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה - "על מסירותם ושליחותם למען החברה והמדינה", כלשונו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: חיים צח לע"מ, שלו שלום)
לוין, נזכיר, תקף בחריפות את בג"ץ בנאום שנשא מול כ-200 אלף שהתאספו ביום חמישי בדרישה להשלמת המהפכה המשפטית, וקרא יחד עם המוחים "העם דורש רפורמה משפטית". הוא האשים בין היתר כי "בג"ץ מגן על השכנים של טרוריסטים, ולא על חיי החיילים" - אמירה שזכתה לביקורת נוקבת מהאופוזיציה. גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, מי שמוביל את מאמצי הפשרה בצד של האופוזיציה, אמר כי "האמירות השקריות ומשולחות הרסן של לוין נגד בג"ץ מעוררות מחשבות קשות על היכולת להגיע להסכמות בשיחות, הסכמות שנחוצות כל כך לעם ישראל בעת הזו".
בנאומו בהפגנה - שבה דרכו חלק ממשתתפיה על תמונותיהם של שופטי העליון והיועמ"שית במפגן שעורר אף הוא ביקורת קשה - לוין אמנם הצהיר כי הוא "משוכנע מעומק הלב" שניתן להגיע לפשרה מול האופוזיציה - אבל תקף את התנהלותה בשיחות שמתנהלות בבית הנשיא: "הסכמה פירושה משא ומתן ענייני ונכונות לקבל מרכיבים של ממש מהרפורמה ולא לאיים איומים במשך למעלה מחודש ולהגיד לא לכל הצעה".
נאום לוין: "בג"ץ מגן על שכני הטרוריסטים, ולא על חיי החיילים"
(צילום: satview)

4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
ההפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים, ביום חמישי
(צילום: AP )
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
דורכים על תמונות נשיאת העליון חיות ונשיא העליון בדימוס אהרן ברק, בהפגנה בעד המהפכה המשפטית
(צילום: יריב כץ)
בדבריו הערב הוסיף הרצוג: "המשבר שמלווה אותנו כבר מספר חודשים, נותן את אותותיו המאיימים, והקיטוב, ולא פעם, אני אומר בכאב עמוק, גם השנאה, ניכרים בכל המרחבים - מהרחוב, דרך שולחנות השבת המשפחתיים וקבוצות הווטסאפ החברתיות, וכמובן, לרשתות החברתיות ומקוונות". הנשיא, שדיבר במהלך מפגש של "חוג התנ"ך" במסגרת מיזם 929 של לימוד פרק יומי בספר, הוסיף: "אפשר להתווכח, אפשר לחלוק על מדיניות, החלטות ותפיסות עולם, אבל בדרך ארץ, תוך קיום מחלוקת לשם שמיים".
הנשיא הזכיר שוב את השיחות המתנהלות בתיווכו במטרה להגיע לפשרה סביב המהפכה המשפטית: "ברמה האישית – אני וצוות בית הנשיא מקדישים את כל עתותינו ומשאבינו להתמודדות עם הקיטוב העמוק, ליצירת שיח והקשבה, תוך ביסוס תחושת שייכות – הן ברמה הפנים אזרחית והקהילתית, והן כלפי המדינה ומוסדותיה".
ההפגנה הגדולה של תומכי המהפכה המשפטית ביום חמישי נתפסה כ"מפגן כוח" על רקע החשש של חלקם שראש ממשלה בנימין נתניהו ינסה אולי "למסמס" את החקיקה שהוקפאה במהלך שיחות הפשרה, ולהתמקד במושב הקיץ של הכנסת שנפתח היום בעיקר בהעברת תקציב המדינה. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שלח היום מסר ברור לנתניהו בריאיון באולפן ynet, ואמר כי "הרפורמה המשפטית הכרחית לשרידותה של הקואליציה". לדבריו, "עצירת החקיקה עשתה השמדת ערך לממשלת הימין, אבל ברגע שנחזור למסלול - המנדטים יחזרו".
רוטמן: "הרפורמה המשפטית הכרחית לשרידותה של הקואליציה"
(צילום: ירון ברנר)

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
ההפגנה בקפלן, אמש: המארגנים הבטיחו יום שיבוש נוסף, ביום חמישי
(צילום: רויטרס)
נתניהו עצמו הביע הבוקר תקווה שהשיחות בבית הנשיא יובילו לפשרה. "יש בינינו ויכוח יסודי בעניין הרפורמה המשפטית, אבל אנחנו עושים מאמץ לפתור את הוויכוח הזה בהידברות. ברצון טוב של שני הצדדים, אני משוכנע שאפשר להשיג הסכמות - ואני נותן לכך גיבוי מלא", אמר בפתח ישיבת הממשלה.
במקביל נמשכת גם המחאה נגד המהפכה המשפטית: מפגינים התפרצו היום לכנס בהשתתפות רוטמן והשר שלמה קרעי בתל אביב, אחרי שאמש 180 אלף הפגינו בשבת ה-17 ברציפות ברחוב קפלן בעיר, לצד רבבות נוספים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. מארגני המחאה הכריזו אמש על "יום השוויון הלאומי" בחמישי הקרוב, שבמהלכו יחודשו השיבושים. בהודעתם הקפידו להזכיר את ההנהגה החרדית - והדגישו שהפעם המחאה תתמקד גם נגד חוק הפטור מגיוס.