מושל פלורידה רון דסנטיס, שאמנם טרם הכריז רשמית על ריצה בבחירות לנשיאות ארה"ב אך נתפס כיריב הבולט ביותר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, סופג בימים האחרונים ביקורת מטראמפ ומרפובליקנים בולטים נוספים בעקבות המאבק שהוא מנהל נגד תאגיד וולט דיסני, מאבק שנתפס כנקמה על כך שהחברה התנגדה לאחד מחוקי הדגל שלו. דסנטיס מבטיח כעת לפעול לא רק לביטול השפעתה הרבה של דיסני במחוז המיוחד שבו פועל פארק השעשועים שלה – השפעה שאותה הבטיחה באמצעות הסכם שנוי-במחלוקת שנחתם מאחורי גבו – אלא גם מפזר לאוויר רעיונות כגון פיתוח פארק מתחרה סמוך לדיסניוורלד, ואפילו בית כלא.
8 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
דסנטיס ופארק השעשועים של דיסני ליד אורלנדו. "דיברו על פארק ממשלתי מתחרה, או בית כלא. מי יודע? הכול אפשרי"
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב וואקו טקסס
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב וואקו טקסס
טראמפ. תוקף את דסנטיס על "תעלול פוליטי מיותר"
(צילום: AP)
ההצהרות הללו של דסנטיס אולי מתאימות עבור מי שפועל כבר שנים להציג עצמו כלוחם עיקש בשמאל הפרוגרסיבי – שדיסני לכאורה חברה אליו כשתקפה את החוק של דסנטיס האוסר לדבר על נטייה מינית וזהות מגדרית במוסדות חינוך – אבל המאבק בחברה ענקית שכזו, אחת המעסיקות הגדולות ביותר בפלורידה, מנוגד בעיני רפובליקנים רבים לרעיון של אי-התערבות ממשלתית במגזר העסקי, ולביקורת נגד דסנטיס הצטרף השבוע טראמפ, אף שגם הוא תקף בעבר שלל חברות שהעזו לצאת נגדו.
בפוסט שפרסם שלשום ברשת החברתית שלו, Truth Social, טראמפ הזהיר מהאפשרות שהמאבק נגד דיסני יגרום לה לעזוב בסופו של דבר את פלורידה: "זה יהיה הרסני! זה תעלול פ-ו-ל-י-ט-י כל כך מיותר". טראמפ התייחס גם לאותו הסכם שעליו חתמה דיסני מאחורי גב המושל, אשר מבטיח לה את זכויות הפיתוח בשטחי המחוז שבו שוכן דיסניוורלד, וטען כי החברה הצליחה להערים על דסנטיס: "דסנקטוס מושמד לחלוטין על ידי דיסני", כתב טראמפ, תוך שהוא משתמש באחד מכינויי הלעג שלו למושל.
העימות בין דסנטיס לדיסני, נזכיר, פרץ בעקבות הביקורת שמתחה החברה על החוק שפלורידה אישרה בשנה שעברה, האוסר לדבר על נטייה מינית וזהות מגדרית במוסדות חינוך עד כיתה ג'. ממש אתמול אושרה הרחבתו לכל שכבות הגיל, עד כיתה י"ב. מבקרי החוק מכנים אותו "חוק ה'אל תגיד גייז'" וטוענים כי הוא נועד לפגוע בלהט"בים ולהקשות עליהם להשתלב בחברה, וגם דיסני הביעה התנגדות פומבית לחוק במרץ אשתקד. בתוך שבועות אחדים הגיעה הנקמה של דסנטיס והמחוקקים הרפובליקנים בפלורידה: הם אישרו חוק לפירוק המחוז המיוחד שהוקצה לטובתה באזור אורלנדו.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב מיקי מאוס עם שלט של רון דה סנטיס דסנטיס מושל פלורידה בהפגנה למען חוק ה אל תגידו הומואים
ארה"ב מיקי מאוס עם שלט של רון דה סנטיס דסנטיס מושל פלורידה בהפגנה למען חוק ה אל תגידו הומואים
אדם בתחפושת מיקי מאוס נושא כרזת תמיכה במושל דסנטיס, בהפגנה אשתקד למען החוק השנוי במחלוקת על אזכור הזהות המגדרית בבתי הספר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
דסנטיס עם בתו, אחרי שנבחר אשתקד לכהונה נוספת. מתכנן להיכנס למרוץ לנשיאות בחודש הבא
(צילום: AFP)
המחוז המדובר, רידי קריק, הוקם עבור חברת דיסני ב-1967, אחרי שזו שכנעה את המחוקקים בפלורידה למסור לה את סמכויות הניהול של השטח במסגרת תוכנית להקים בו פארק שעשועים גדול ועיר עתידנית. העיר שאותה שיווקה דיסני למחוקקים מעולם לא הוקמה בסופו של דבר, אבל אתר דיסניוורלד הפך לאחד מיעדי התיירות המפורסמים והמצליחים בעולם. הוא כולל לא רק את פארק השעשועים המפורסם, אלא גם אולפני קולנוע, מטות של רשתות טלוויזיה וחברות ספנות ועוד.
במסגרת ההסדר שהושג לפני 56 שנה הופקדו בידי דיסני סמכויות השמורות בדרך כלל לרשויות ממשלתיות, כגון ניהול מערך האבטחה, רשת הכבישים, שירותי הכבאות והספקת המים, ופירוק המחוז נועד להחליש מאוד את השפעתה שם. החוק שאושר אשתקד הוחלף בפברואר השנה בחוק "מעודן" יותר, שלא פירק את המחוז אלא רק העביר את השליטה במועצה המפקחת שלו, בת חמישה חברים, מידי דיסני לידי נציגים מטעם המושל דסנטיס. השינוי נעשה בצל חשש שפירוק המחוז ייאלץ תושבים באזור לשלם מיסים כבדים יותר מאלו שנאלצו לשלם עד כה.
במסגרת החוק מונתה מועצה חדשה למחוז, בשליטת אנשי המושל, אבל בחודש שעבר טענו חבריה כי רגע לפני שנכנסו לתפקידם חתמו אנשי המועצה הקודמת, זו שהייתה בשליטת דיסני, על הסכם מול החברה שנטל מהם השפעה רבה והעניק לדיסני את השליטה על זכויות הפיתוח בשטחי המחוז. חברי המועצה טוענים כי מדובר בהסכם שנחתם "בדקה ה-90" ונעשה במחשכים באופן לא-חוקי, ומבטיחים להיאבק בו משפטית.
8 צפייה בגלריה
טירת סינדרלה, אורלנדו, פלורידה
טירת סינדרלה, אורלנדו, פלורידה
דיסניוורלד בפלורידה. הסכם "בדקה ה-90" הבטיח לתאגיד שליטה על זכויות הפיתוח במחוז המיוחד
(צילום: GettyImages)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב פלורידה בונים מלון ב דיסני וורלד דיסניוורלד אורלנדו 1971
ארה"ב פלורידה בונים מלון ב דיסני וורלד דיסניוורלד אורלנדו 1971
הקמת מלון בדיסניוורלד באורלנדו ב-1971. בין הסמכויות שהופקדו בידי החברה: ניהול רשת הכבישים ושירותי הכבאות
(צילום: AP)
גם המושל דסנטיס הגיב בחריפות להסכם, והצהיר השבוע כי יבחן את ביטולו באמצעות חקיקה מיוחדת. "הם יכולים לנסות לעשות דברים, אבל בסופו של דבר אנחנו הולכים לנצח בכל סוגיה שקשורה לדיסני", הבטיח דסנטיס מוקדם יותר החודש, אחרי שדבר ההסכם נחשף. הוא לא מסתפק רק בדרישה לביטולו, והשבוע הציע גם לחוקק חוק שייטול מידי דיסני את הרשות לערוך בדיקות בטיחות משלה למתקני השעשועים בדיסניוורלד, ולדרוש שהבדיקות ייעשו על ידי נציגי ממשל. הוא גם העלה רעיון להקים מול דיסניוורלד פארק מתחרה, ואפילו בית כלא: "אנשים דיברו על פארק ממשלתי, לנסות לעשות יותר פארקי שעשועים. מישהו דיבר על בית כלא. מי יודע? האפשרויות בלתי מוגבלות".

מסר לא-רפובליקני? "זה מה שהדמוקרטים עושים"

הביקורת כלפי דסנטיס מצד עמיתיו הרפובליקנים לא איחרה לבוא, ושלשום תקף אותו מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, ששוקל כמוהו לרוץ לנשיאות. "אני לא חושב שדסנטיס הוא שמרן, על בסיס הפעולות כלפי דיסני", אמר. "לאן פנינו מועדות כעת אם כשאתה מביע התנגדות כלשהי במדינה הזו, אז הממשלה מנסה להעניש אותך? חשבתי שזה מה שהליברלים תמיד עשו, ופתאום אנחנו משתתפים בזה עם מושל רפובליקני".
כמו טראמפ, גם כריסטי לעג לדסנטיס על בסיס העובדה שדיסני הצליחה להערים עליו בהסכם שנחתם מאחורי גבו: "זה לא האיש שהייתי רוצה שיישב מול נשיא סין שי ג'ינפינג או נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כדי לפתור את מה שקורה באוקראינה, אם הוא לא יכול לראות את מה שבוב אייגר (מנכ"ל דיסני) הכין לו מעבר לפינה". מושל ניו המפשייר, כריס סנונו שבוחן גם הוא ריצה בפריימריז הרפובליקניים, הצטרף למתקפה על דסנטיס בריאיון ל-CNN, וטען כי מה שנראה היה תחילה כ"מרדף אחרי כותרת" מצד דסנטיס הפך לסוגיה של ממש שחותרת תחת המסר הרפובליקני כולו. "אני לא חושב שזה טוב למושל דסנטיס, אני לא חושב שזה טוב למפלגה הרפובליקנית".
8 צפייה בגלריה
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי. "זה מי שאנחנו רוצים שיישב מול פוטין?"
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי. "זה מי שאנחנו רוצים שיישב מול פוטין?"
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי. "זה מי שאנחנו רוצים שיישב מול פוטין?"
(צילום: רויטרס)
בתגובה לביקורת מסרה אמש דוברת מטעמו של דסנטיס כי הוא מאמין שדיסני נהנית מ"יתרון מיוחד ולא הוגן" על פני חברות אחרות בפלורידה. לדבריה "ממשל טוב ומצומצם", כזה שפועל על פי עקרונות שמרניים, נדרש לפעול להפחתת "זכויות יתר" ול"מגרש משחקים" מאוזן בין חברות שונות. דסנטיס עצמו שב והתבטא אתמול בתקיפות נגד דיסני, ואמר במהלך ביקור שערך בדרום קרוליינה: "אנחנו נדאג שהם יישארו בתוך המכלאה שלהם, בצורה כזו או אחרת".
לא ברור כיצד מתייחסים הבוחרים הרפובליקנים למאבק שמנהל דסנטיס נגד התאגיד העוצמתי, אבל כך או כך מעמדו בסקרים הורע בשבועות האחרונים, וטראמפ שממילא ניצב בהם ראשון הגדיל את הפער מול המושל, שניצב במקום השני. מעמדו של טראמפ במפלגה הרפובליקנית התחזק על רקע כתב האישום הפלילי שהוגש נגדו בניו יורק, אישום שאותו הוא מציג כחלק מרדיפה פוליטית נגדו.
דסנטיס ספג השבוע מכה נוספת אחרי ששורה של מחוקקים מפלורידה הודיעו על תמיכתם בטראמפ. עד כה הצהירו על תמיכה בטראמפ שמונה מחברי המשלחת של פלורידה לקונגרס בוושינגטון, המורכבת מ-28 חברים בבית הנבחרים ושני סנאטורים. "אם אנחנו רוצים שהכלכלה שלנו תחזור למסלול, דונלד טראמפ הוא האיש שיעשה את זה", הודיע אמש אחד מנציגי פלורידה בבית הנבחרים, ורן ביוקנן.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
טראמפ ודסנטיס, ב-2019. אז הם עוד היו בעלי ברית
(צילום: AP)
הצהרות התמיכה הללו נתפסות כהשפלה לדסנטיס, וגורם שמעורב בסוגיה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המחוקקים מפלורידה הצהירו על תמיכה בטראמפ על אף שאנשי המושל הפצירו בהם להימנע כעת מהצהרות תמיכה במי מהמועמדים. טראמפ פעל נמרצות להשגת התמיכה שלהם, שוחח עמם באופן אישי וגם הזמין אותם להיפגש עמו השבוע באחוזה שלו מאר א-לאגו בפאלם ביץ'. גורם נוסף ששוחח עם רויטרס אמר כי דסנטיס לא צפוי להקדים את ההודעה שלו על ריצה לנשיאות בגלל הכרזות התמיכה בטראמפ, וכי הוא יעשה זאת כנראה רק לאחר שהקונגרס המקומי בפלורידה ייצא לפגרה בתחילת מאי. ההשקה הרשמית של הקמפיין תיעשה כנראה רק כחודש לאחר מכן.