הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הגיע הערב (חמישי) למבנה שבו חוסל מנהיג חמאס יחיא סינוואר, בהיתקלות אקראית בדרום רצועת עזה, ואמר במקום כי "הדבר המאוד מיוחד פה זו ההתעקשות פיקוד הדרום ואוגדת עזה להחזיק את השטח. עשינו הרבה מבצעים מיוחדים במלחמה, אבל פה לא ידענו", הודה.
הרמטכ"ל בזירת החיסול: "פה לא ידענו"
(צילום: דובר צה"ל)

"המענה הוא חזק. זו מקצועיות, נחישות, זיהוי קטן וערנות. אנחנו קצת אחרי 7 באוקטובר, שנה אחרי, ולפני שמחת תורה. ב-11 הימים שבין השנה בלוח העברי ללוח הלועזי אנחנו סוגרים חשבון עם סינוואר שאחראי ליום המאוד קשה שהיה לנו לפני שנה".
עוד הוסיף: "לאחר מרדף ממושך ונחוש שנמשך שנה שלמה, כוחותינו חיסלו את יחיא סינוואר, האחראי הראשי לטבח הנפשע של השבעה באוקטובר ולמותם וחטיפתם של ישראלים רבים. פגשתי עכשיו את הכוח שחיסל אותו אתמול בהתקלות במרחב רפיח. הכוח פעל נכון במקצועיות ובנחישות, לא כי ידע שסינוואר נמצא שם, אלא כי לוחמינו פועלים במצוינות בכל מפגש עם מחבלים, בכל הגזרות. הפעולות של צה"ל, שב"כ, פיקוד הדרום, אגף המודיעין וחיל האוויר בשנה האחרונה, הביאו את סינוואר לנהוג כמבוקש נרדף, והוא שינה את מיקומו מספר פעמים. כל זה, לא עזר לו. התעוזה, הנחישות והאומץ של כוחות צה"ל הפועלים בכל הזירות, הביאו אותנו אליו, והביאו אותו אל סופו. אמרנו שנגיע אליו, ואכן הגענו אליו. העולם כעת טוב יותר בלעדיו".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר הגיעו לנקודה בה חוסל סינוואר
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר הגיעו לנקודה בה חוסל סינוואר
הרמטכ"ל הלוי במבנה שבו חוסל סינוואר
(צילום: דובר צה"ל)
כך חוסל יחיא סינוואר
כך אומת חיסול סינוואר
לדברי הרמטכ"ל, "ישראל תמשיך לרדוף ולחסל את כל מי שמאיים על אזרחי מדינת ישראל. לא נעצור עד שנתפוס את כל המחבלים שהיו מעורבים ב-7/10 ונשיב את כל החטופים הביתה. בשנה האחרונה, רבים שילמו מחיר כבד במרדף הזה - חלקם נפלו בקרב ואחרים נפצעו. חיסולו של סינוואר הוא ניצחון גם בזכותם. אנחנו זוכרים את הנופלים ומחבקים את משפחותיהם. מאחלים החלמה מהירה לפצועים, ומייחלים להשבת החטופים. הערכה רבה למפקדיי צה"ל וחייליו בכל הגזרות, שעושים גם בשעה זו באומץ להגן. אנחנו נמשיך להגן על מדינת ישראל בכל הכוח".
עוד קודם קיים הלוי הערכת מצב בגבול הרצועה עם ראש השב"כ רונן בר ושר הביטחון יואב גלנט, שאמר שם כי "סינוואר סיים את חייו מוכה, נרדף ונמלט, לא כמפקד - אלא כמי שדאג רק לעצמו. זה מסר ברור למשפחות הנופלים והחטופים, אך גם לתושבי עזה: סופו של האיש שהמית עליכם אסון הגיע, זו השעה לשחרר את החטופים ולהיכנע".
לדבריו, "מדינת ישראל סגרה היום חשבון ארוך שנים עם יחיא סינוואר - רוצח ומחבל שפל. זה רב המחבלים, שתכנן וביצע את 7 באוקטובר שבו נרצחו כל כך הרבה ישראלים תמימים - ילדים, נשים וזקנים.
גלנט קורא לתושבי עזה להיכנע
(צילום: אלעד מלכה)

"צה"ל יגיע אל כל אחד שמנסה לפגוע באזרחי ישראל או בכוחות הביטחון ויבוא איתו חשבון", הוסיף גלנט. "אני רואה לעצמי זכות וחובה להצדיע ללוחמי צה"ל, לרמטכ"ל ולראש השב"כ על העבודה המסורה ועל הדרך שבה הדברים קורים. מי שהביא לחיסולו של יחיא סינוואר הם לוחמים מהשטח. אותו שטח, אותם אנשים שנושאים בנטל של המלחמה הזאת על גבם שנה ארוכה – חיילים בחובה ובמילואים, חיילים צעירים ומבוגרים, מכל היחידות, מכל הזרועות. כל הכבוד לכם, אני כשר הביטחון מצדיע ללוחמי צה"ל ואנשי שירות הביטחון הכללי".
2 צפייה בגלריה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
אינפו אינפוגרפיקה בכירי חמאס שחוסלו
בניגוד לרוב החיסולים לאורך מבצע "חרבות ברזל", בוודאי אלו הדרמטיים כמו של מוחמד דף או חסן נסראללה, החיסול של סינוואר קרה בעקבות היתקלות אקראית - וללא תכנון מראש. הלוחמים שאחראים לכך הם חיילים מבית הספר למפקדי כיתות ומקצועות של חיל הרגלים (ביסל"ח). הלוחמים, שעסקו בטיהור מרחב מטרור, זיהו שלושה מחבלים במבנה ממולכד - שחלקו הוקרס על-ידי צה"ל - וחיסלו אותם. בשלב זה, הם בכלל לא ידעו במי מדובר.
על גופות המחבלים שחוסלו במקום נמצאה כמות גדולה של כסף ישראלי במזומן, לצד כלי נשק ותעודות זהות עם מסמכים. נוכח העובדה שהמבנה היה מלא במטעני חבלה וברימוני רסס, גופות המחבלים נבדקו תחילה על-ידי רחפנים - ואחד מהם היה נראה דומה לסינוואר. כך, הבינו הלוחמים שבהיתקלות אקראית - ומבלי שהיה להם מודיעין מקדים - הם הצליחו ככל הנראה לחסל את מנהיג חמאס. מיקום הפעולה לא התפרסם כדי לשמור על ביטחון הכוחות בשטח.
בשלב זה, נדרשו הלוחמים להשיג אינדיקציות נוספות לכך שאכן חיסלו את סינוואר. הם צילמו את תמונות גופתו, ואלה נשלחו בין השאר לחטיבת הזיהוי הפלילי של המשטרה - שם, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, זיהו את הגופה על סמך השיניים שנראות בצילומים.