המהומה בדיון בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)

ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה הבוקר (רביעי) לקריאה ראשונה את החלק השני של המהפכה שמבקשת ממשלת נתניהו לקדם שכולל סעיפים שיקשו על בג"ץ לפסול חוקים רגילים וכן את חקיקת פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת. חברי הכנסת מהאופוזיציה החרימו את ההצבעה בתום מהומה שפרצה בדיון. לאחר שהסעיפים אושרו בוועדת החוקה הם יובאו לאישור הכנסת בקריאה ראשונה לאחר פורים. בינתיים, ברחבי הארץ מפגינים אלפים נגד המהפכה המשפטית כחלק מ"יום שיבוש לאומי" - ובין השאר חסמו הבוקר צמתים וכבישים מרכזיים, בהם כביש החוף.
7 צפייה בגלריה
ועדת חוק חוקה ומשפט
ועדת חוק חוקה ומשפט
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
חברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה
(צילום: סיון חילאי)
בפתח הדיון שוב התעמתו חברי כנסת מהאופוזיציה עם יו"ר הוועדה שמחה רוטמן, אחרי שזה אישר רק לנציג אחד מכל סיעה לדבר. חברי הכנסת מיש עתיד התקוממו. ח"כ עידן רול אמר: "אני משפטן, אני רוצה לדבר בשם עצמי, אף אחד לא מייצג אותי". ח"כ מירב בן ארי אמרה: "השארתי את הבת שלי חולה בבית, באתי לפה ואתה תיתן לי לדבר! מה זה הבושה הזו?". ח"כ יסמין פרידמן קראה לחבריה לאופוזיציה לצאת מהדיון: "מה זה הדבר הזה?".
בשלב מסוים זעם על רוטמן השר לשעבר מאיר כהן, ותקף: "אתה בא לחנך אותנו?". כשרוטמן הוציא אותו, הופתעו הח"כים ואמרו שמעולם לא ראו את כהן מוצא מדיון. בהמשך הוצאו מהדיון גם חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, יואב סגלוביץ, אורנה ברביבאי, דבי ביטון וולדימיר בליאק. רוטמן אמר כי "אלמלא הצרחות ההיסטריות שהיו פה, היה זמן שכל סיעה תקבל מספיק זמן לדבר".
גם ח"כ עופר כסיף תקף את רוטמן: "מה שקורה פה זה חרפה, אמרתי את זה בכל השבועות האחרונים - אתה מתנהג כמו דיקטטור, אתה סותם פיות, כל חבר כנסת יש לו זכות להשמיע את קולו. זו פעם ראשונה שאני רואה שלא נותנים לכל חבר כנסת להשמיע את קולו, בטח בחקיקה כזו".
7 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
הדיון בוועדת החוקה
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "זכות דיבור זה דבר כל כך בסיסי, לקחת את הסמכות שיש לך ולגזול אותה מחבר או חברת כנסת זה שימוש לרעה בסמכות שניתנה לך. אני לא רוצה לשים את היועץ המשפטי במצוקה כשאני אשאל אותו לדעתו בעניין, כי ראינו איך אתה מתנהג אליו. מעולם לא הואשם לא היועץ הספציפי הזה ולא יועצים אחרים בוועדת חוקה בהאשמות כאלה ואחרות, חוסר אובייקטיביות או חוסר מקצועיות. האופי שאתה מתנהל מעיד על חוסר תום הלב המוחלט שלהם וכל המהלך הזה הוא סתימת פיות".
ח"כ גלעד קריב זעם ואמר כי "יש גבולות לכוחניות ולדורסנות שלך, אתה לא תרטש את תקנון הבית הזה, אני ישבתי כאן בוועדה 550 שעות בדיונים האלה. גברתי היועצת המשפטית, אני מבקש ממך להתייחס למחטף שיש כאן אורך כל הדיונים ובמיוחד היום". קריב מוצא מהדיון תוך כדי צעקות.
באופוזיציה מתחו ביקורת על היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, שיושבת בדיון על כך שלא העירה לרוטמן על אופן ניהול הדיון ואי העברת חוות דעת כתובה בנוגע לפגיעה בזכויות אדם שעלולה להיגרם בעקבות מנגנון פסקת ההתגברות. אפיק אמרה כי "אין הבדל בין אם הייעוץ המשפטי מוסר את הרשימה המבוקשת בכתב או בעל פה, היועץ המשפטי לוועדה סקר בפניכם את הזכויות שאנחנו חושבים שהצעת החוק חלה ביחס אליהם". יחד עם זאת, לדבריה, מהסקירה של היועץ המשפטי לוועדה עולה שיש "שטח מסוים של עמימות שישנן זכויות יסוד שגם אנחנו לא יודעים אם יושפעו".
7 צפייה בגלריה
מחאה בכפר הירוק
מחאה בכפר הירוק
מחאה בכפר הירוק
(צילום: שי קוריאנסקי)
הדיון בוועדה נערך על הסדר נוסף מבין ההסדרים הכלולים בטיוטת הצעת חוק-יסוד: השפיטה, במסגרת המהפכה שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר הוועדה שמחה רוטמן. נוסח הצעת החוק בתחילה היה שבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ יוכל לפסול חוק (רגיל, לא חוקי יסוד) רק פה אחד, אך במהלך הדיונים שונה הרוב להצעתו המקורית של שר המשפטים לוין, כך שהרוב הנדרש לפסילת חוק יעמוד על 80% מההרכב המלא של שופטי העליון.
בהצעת החוק הוטמעו הוראות הנוגעות לביקורת שיפוטית בהליכי חקיקה, במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושות לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת. ההסדר המוצע, עוסק בביקורת שיפוטית על חקיקה, וכולל את הרכיבים הבאים: הצבת דרישה שביטול חוקים, הגבלת תוקפם או שינויים ייעשו רק בבית המשפט העליון, בהרכב של כל שופטיו (למעט שופטים שיימנע מהם להשתתף בדיון) ובתמיכה של 80% מההרכב, שקבעו כי "החוק סותר בבירור הוראה בחוק יסוד, שהרוב הדרוש לשינויה או התנאים לפגיעה בה קבועים בחוק יסוד" או כי החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הנדרשות.
בנוסף, הכנסת תוכל להותיר בידיה את המילה האחרונה בדבר תוקפו של חוק באמצעות פסקת התגברות וזאת אחרי שיצביעו בעד "החוק המתגבר" במשך שתי כנסות ברצף ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, רוב בו אמורה להחזיק כל קואליציה בהווה ובעתיד. ההצעה כוללת קביעת מנגנון להעברת שאלות חוקתיות לבית המשפט העליון וקביעת "מנגנון התגברות" שיאפשר לרוב של 61 חברי כנסת "לחסן" מראש חקיקה מפני ביקורת שיפוטית עליה.
לא זו אף זו, גם כשהחוק עומד בניגוד לאמור בחוקי היסוד, וגם להתגבר בדיעבד על פסק דין של בית המשפט שקבע כי החוק אינו תואם את חוקי היסוד, וזאת למשך פרק זמן של עד שנה מסיום כהונת הכנסת שחוקקה את ההסדר המתגבר, ואם התקבלה החלטה בכנסת העוקבת - תוקפו יהיה קבוע. מההתגברות יוחרגו סעיפים מסוימים בחוק יסוד: הכנסת, כמו למשל סעיף שמאפשר לכנסת להאריך את כהונתה. לשם כך יידרש רוב של 80 חברי כנסת.
אחרי שהוועדה תאשר את ההצעה, הקואליציה צפויה להביא את החוק להצבעה במליאת הכנסת כאמור אחרי חג הפורים שיחול בשבוע הבא.