2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראשי המפלגות שמנהלות את המשא ומתן הקואליציוני
(צילום: הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי, AFP, נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת)
האם תהיה רוטציה במשרד האוצר? האם תיק הנגב והגליל יגיע לידיים של איתמר בן גביר? והאם רשימת הדרישות של הליכוד תוכנס למשא ומתן? שורה של מחלוקות עדיין עומדות בלב הדיונים להקמת ממשלתו השישית של בנימין נתניהו - והסכמות מלאות עדיין אין.
אחרי שיו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע שיוותר על משרד האוצר, העלו בליכוד הצעות רבות לפיצויו - בין היתר לקחת עם תיק הפנים גם את תיק התחבורה. דרעי לא השיב להצעה ועדיין מתלבט בשל העובדה שבמשרד התחבורה הוא יצטרך לחתום על ביצוע עבודות בשבת.
ואולם, דרעי העלה במקביל אפשרות שיכהן ברוטציה במשרד האוצר יחד עם בצלאל סמוטריץ', כשיו"ר הציונות הדתית יתחיל את הכהונה ראשון ויו"ר ש"ס ייכנס אחריו באמצע כהונת הממשלה החדשה. סמוטריץ' אמר כי ישקול את הנושא, אבל טרם השיב בעניין. בלילה פרסמה הציונות הדתית הודעה שלפיה "הליכוד חזר בו הלילה מהסיכומים שהושגו, והחזיר למעשה את המו"מ לנקודת ההתחלה".
בן גביר: "לא ניכנס לממשלה בלי המשרד לפיתוח הנגב והגליל"
(צילום: ערוץ כנסת)

בליכוד ענו לציונות הדתית וטענו כי "בניגוד להודעה, הליכוד לא חזר בו משום סיכום. סוכם עם בצלאל סמוטריץ' שיהיה שר האוצר הראשון ברוטציה ויקבל את משרד ההתיישבות ומשרד העלייה והקליטה. מדובר בסיכום הוגן לכל הדעות, והליכוד עומד מאחוריו. עם זאת, הליכוד לא הסכים להיענות לדרישות חדשות שהציב סמוטריץ' אחרי שהושג הסיכום, להוציא שורה ארוכה של אגפים ממשרדי הממשלה האחרים ולהעביר גם אותם למשרד האוצר".
מחלוקת נוספת נוגעת לתיק הנגב והגליל שהובטח תחילה לעוצמה יהודית בראשותו של בן גביר ומאוחר יותר טענו בש"ס כי הוא שמור להם. אתמול הודיע בן גביר כי בלי התיק הזה לא ייכנס לממשלה וכעת מחפשים בליכוד פתרונות. בן גביר דחה שלשום את ההצעה לתיק החקלאות ועדיין דבק באותה העמדה.
ביהדות התורה עדיין מתעקשים לקבל תיק נוסף, פרט למשרד הבינוי והשיכון המשרד לענייני ירושלים וועדת הכספים, משום שלדבריהם חבילת הפיצוי לדרעי יצרה מפתח חלוקת תיקים חדש ולכן הם מסרבים לרדת מהדרישה. אתמול ביקשו במפלגה החרדית את המשרד לשוויון חברתי.
ח"כ מהליכוד: זה פחות משנה מי יהיה שר באיזה מקום
(צילום: משי בן עמי)

אתמול העבירו בליכוד רשימת דרישות קואליציוניות שחלקן תקציביות, על-מנת שהשותפות ייקחו אותן בחשבון במסגרת המשא ומתן ובשעה שתיק האוצר יופקד כנראה בידיו של סמוטריץ'. רשימת הדרישות של הליכוד כוללת גם סעיף של רפורמה בשירות הציבורי ומעבר למשרות אמון בתפקידים מרכזיים במשרדי הממשלה ההכרחיים לשם ביצוע מדיניות הממשלה. כלומר, לפי הדרישה יהיה ניתן למנות יועצים משפטיים במשרות אמון.
בתחום החינוך מציע הליכוד חינוך חינם בגילים 3-0. בתחום המשפט והמשילות הדרישות הן רפורמה להבטחת המשילות ויכולת ביצוע מדיניות הממשלה, ביטול נבחרת הדירקטורים ומתן אפשרות למינוי דירקטורים מכלל שדרות הציבור העומדים בתנאי סף מתאימים, חיזוק מעמד הכנסת והשבת האיזון הראוי בין הרשויות, בין היתר באמצעות חקיקת חוק יסוד: החקיקה.
2 צפייה בגלריה
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
בכירי הליכוד. כמה מהם צפויים להתאכזב
(צילום: קובי קואנקס, דנה קופל, הדר יואביאן, אבי מועלם)
מיד עם סיום הרכבת הפאזל הפוליטי עם השותפות, יחל נתניהו את סבב התיקים בליכוד - דבר שיוצר מתח רב בקרב חברי הכנסת הבכירים והשרים לשעבר. מאחורי הקלעים מורגש זעם גדול של בכירי הליכוד נגד נתניהו בשל על-רקע הטענה שהוא שילם מחיר מופקע לשותפות.
מלבד תפקיד יו"ר הכנסת, נותרו בידי הליכוד תיק הביטחון, תיק החינוך, תיק הכלכלה, תיק החוץ, תיק המשפטים וייתכן שגם תיק התחבורה אם דרעי יוותר עליו כליל. "נשארו לנו פירורים", אמרו אתמול בכירים בליכוד על רקע העברה אפשרית של משרדי ממשלה מרכזיים לידיים של השותפות הקואליציוניות.
נתניהו: "נשמור על הדמוקרטיה"
(צילום: ערוץ כנסת)

חברי המפלגה הגדולה בכנסת זועמים על העובדה שתיק האוצר צפוי להימסר למפלגה אחרת ולא נשאר בליכוד כפי שנתניהו התחייב לא אחת בחודשים האחרונים. "התיאבון הגדול של השותפות גובל בחוצפה", אמר אתמול בכיר בליכוד. "המפלגה הגדולה ביותר בכנסת עם האנשים המנוסים ביותר קיבלה בחלוקה תיקים קטנים ובינוניים". בימים הקרובים יצטרך נתניהו להרגיע את התסיסה בליכוד, כשברקע זורם לא מעט דם רע במסגרת שיחות המשא ומתן.
בכירי הרשימה בהם ישראל כץ, ניר ברקת, מירי רגב, אלי כהן, יריב לוין, אמיר אוחנה, יואב קיש ומיקי זוהר מחכים לתפקידים משמעותיים, אולם לא מן הנמנע שלפחות כמה מהם יתאכזבו ויקבלו תפקידים קטנים יותר משסברו. גם בקרב פעילי המפלגה חוששים שמא תפקידיהם של בכירי המפלגה ירוקנו מתוכן: "מכרו את הכול. לא השאירו לליכודניקים כלום".
פורסם לראשונה: 22:13, 22.11.22