אולפן ynet: ריאיון עם הסוהרת שהתלוננה
(צילום: נויל האריס)

שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיעו הבוקר (יום שלישי) על הקמת צוות משותף שיבחן את אופי השירות של משרתי החובה בשב"ס, בעקבות פרשת הסרסור בסוהרות והחשיפות האחרונות של ynet ו"ידיעות אחרונות". בינתיים, ועד להשלמת עבודת הצוות המשותף, הוסכם כי משרתי ומשרתות החובה לא ישהו לבדם במחיצת אסירים ביטחוניים - וצה"ל ושב"ס יערכו יותר ביקורות כדי לוודא את השמירה על ביטחונם האישי של החיילים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
"בהתאם לכך סוכם, כי הקצאת משרתי ומשרתות החובה לשירות בשב"ס למחזורי הגיוס בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022, תימשך בהתאם", נמסר בהודעה משותפת לגנץ ובר-לב. לדבריהם, "הצוות שיוקם יבצע בחינה מחודשת של התפקידים המיועדים לנשים, ובמידת הצורך הגדרה מחדש של אפיוני התפקידים והמשימות שיוטלו על המשרתים והמשרתות בשב"ס בהתאם לדרישות החוק. כמו כן, יבחן הצוות את הארכת הוראת השעה המאפשרת הצבת המשרתים בשב"ס". ההמלצות יוגשו עד 30 בנובמבר.
ההודעה המשותפת של השניים נמסרה על רקע כוונת גנץ לבחון מחדש את הצבתן של חיילות חובה לשירות בשב"ס. השר בר-לב דחה בזמנו את הדרישה, ואמר כי חיילות ימשיכו לשרת בבתי סוהר ביטחוניים - והסביר כי כדי לשנות זאת נדרשת חקיקה מסודרת.
2 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
השירות בשב"ס ייבחן. כלא גלבוע
(צילום: AFP)
השר גנץ אמר בעקבות ההחלטה כי "ביטחונם האישי של כלל משרתי ומשרתות החובה, בשב"ס או בכל יחידה אחרת, חייב להיות בראש סדר העדיפויות שלנו. האירועים שהתרחשו לכאורה בין כותלי הכלא הם חמורים ביותר, ואסור לנו להתעלם מהם. הצוות שיוקם יחקור לעומק ויבחן מחדש את אופי השירות - זאת במקביל לפעולות מיידיות שכבר נעשות בשטח. ההורים ששולחים את ילדיהם לשירות חובה חייבים לדעת שאנחנו עושים הכול כדי להגן עליהם, וכך נעשה".
השר בר-לב הוסיף: "האירועים לכאורה שנחשפנו אליהם, הם קשים מאוד ומחייבים את כולנו גם להיאבק באפס סובלנות בתופעות חמורות כאלו ודומות להן; וגם להבטיח את שלומם וביטחונם של משרתי ומשרתות החובה בשירות בתי סוהר בפרט - ולשם כך הוקם הצוות המשותף - ובשאר המערכים וגופי הביטחון. זו המחויבות שלנו להם, זו המחויבות שלנו להוריהם וזו המחויבות שלנו לחברה הישראלית. המאבק בהטרדות המיניות נמצא בראש סדר העדיפויות שלי במשרד לביטחון הפנים".
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
בתוך כך, עורכת הדין קרן ברק, שמייצגת את הסוהרות מכלא גלבוע, פנתה הבוקר לפרקליט המדינה עמית איסמן בבקשה שיעצור שמועות ותדרוכים של גורמים במערכת אכיפת החוק נגד הסוהרת הילה, שעברה פוליגרף ובו הצהירה על סיפור האונס, במסגרתו נמצאה דוברת אמת.
"בשבועות האחרונים נפוצו שמועות על הסוהרת שנאנסה. אינני יודעת מה מקורן, אבל גורמים רבים שיתפו אותי שגורמים במערכת מתדרכים אותם נגדה ונגד אופייה. לדבריהם, הילה מתוארת כ'קלת דעת', 'מופקרת', 'בעייתית', ומעבירים להם מסרים שלפיהם היא הרתה וילדה למחבל בן. באופן כללי, מטילים ספק ביושרה עת רומזים באופן גלוי שהיחסים בינה למחבל לא היו בכפייה אלא נבעו מרצונה, ובעצם מדובר ברומן בין כותלי הכלא", כתבה עו"ד ברק במכתבה.
היא הוסיפה: "המציאות רחוקה שנות אור מההכפשות האלה, והיא פגועה מאוד מהניסיונות הנואלים לעשות לה דה-לגיטימציה". ברק ציינה כי הסוהרת מבקשת לערוך עימות עם אנשי סגל ומפקידיה הישירים שלדבריה הפקירו אותה לידי המחבל, ולהתעמת עם כל אדם שהעיד על "אופייה המופקר והזול".