8 שנים אחרי הירי במחבל שכבר היה שרוע על הקרקע, ארצות הברית אוסרת על אלאור אזריה ועל בני משפחתו להיכנס לשטחה. כך הודיעה מחלקת המדינה היום.
ההחלטה האמריקנית התקבלה יותר משבע שנים לאחר הרשעתו של אזריה בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת. הוא נשלח ל-18 חודשי מאסר בפועל, ושוחרר מהכלא אחרי שריצה חצי מהתקופה - במאי 2018. בנוסף הורד אזריה לדרגת טוראי.
1 צפייה בגלריה
אלאור אזריה
אלאור אזריה
אלאור אזריה עם השחרור מהכלא, לפני 6 שנים
(צילום: יאיר שגיא)
בכך מעבירים האמריקנים מסר כי מי שיעשה פעולות כאלה יהיה מנוע כניסה לארצות הברית, וכך גם בני משפחתו. זהו גם מסר שלפיו אין להם אמון במערכת אכיפת החוק של ישראל - ולמעשה מדובר בחוסר כבוד למערכת המשפט, עקב העובדה שאזריה כבר ריצה את עונשו.
"זהו צעד נוסף לקידום לקיחת אחריות על הפרות קשות של זכויות אדם, ובעקבות פעולות שפוגעות בשלום, בביטחון וביציבות בגדה המערבית", נכתב בהודעת מחלקת המדינה.
"לכן, אנחנו מטילים סנקציות על אלאור אזריה על הריגה ללא משפט. בעקבות זאת, הוא ובני משפחתו לא יוכלו להיכנס לארצות הברית", הבהירו.
בנוסף ציינו במחלקת המדינה כי יימנעו ממתן ויזות "לקבוצה נוספת של אנשים שהיו מעורבים בפעולות אלימות נגד אישים או נכסים, או שמנעו גישה של אזרחים לשירותים בסיסיים ולצרכים כמזון, מים, חשמל ותרופות". גם לבני משפחותיהם לא תינתן ויזה לארצות הברית, הוסיפו.

התמיהה בישראל מהצעד - והמסר שמאחוריו

בישראל הופתעו מאוד מהודעת מחלקת המדינה האמריקנית ומהעיתוי שלה - שמונה שנים אחרי התקרית. גורמים אומרים כי מדובר בצעד תמוה, שכן אזריה שילם את חובו וישב 18 חודשים בכלא. כל שכן, האמריקנים היו יכולים פשוט לבטל את בקשת ה-ESTA (פטור מוויזה לארה"ב לישראלים) שאזריה היה מגיש, אילו היה רוצה לבקר בארה"ב. הגורמים רואים בצעד הזה אי-אמון במערכת אכיפת החוק ובאוזלת יד של רשויות החוק נגד הימין הקיצוני בישראל, וגם סוג של אי-הבעת אמון בממשלת נתניהו.
הצעד הזה, כך הם אומרים, הוא חלק קטן מתוך תמונה גדולה. בממשל האמריקני מתקיימת חלוקת עבודה: הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי הם ה"שוטר הטוב" בהתנהלות מול ישראל, ואילו מחלקת המדינה היא "השוטר הרע". בזמן שממשל ביידן סופג ביקורת בתוך המפלגה הדמוקרטית על תמיכתו בממשלת ישראל במלחמה, על מחלקת המדינה הטילו "לשחרר קיטור" בסנקציות ובצעדים נגד מתנחלים קיצונים וארגונים דוגמת "צו 9" ולהב"ה. זו הדרך של מחלקת המדינה להתמודד עם הביקורת על המשך התמיכה וייצוא הנשק לישראל.
בישראל אומרים כי האישים שעליהם החליטו האמריקנים להטיל סנקציות הם גורמים זעירים, ולא באמת אלה שמבעירים את השטח, בניגוד לאחרים שתורמים להבערת האלימות נגד הפלסטינים בגדה. אך האמריקנים, מצדם, לא באמת יכולים לבקשת המלצות בנושא הזה מאף גורם ישראלי, וכך נראים הדברים. על רקע זה, מחלקת המדינה גם טעתה בשמו של רכז המתנדבים של ארגון "צו 9", והטילה סנקציות על אדם עם שם דומה שבכלל לא קשור לארגון.