הסרטון שפרסם פרופ' דרשוביץ

המשפטן האמריקני הבכיר, פרופסור אלן דרשוביץ, מי שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כינה "מבכירי המשפטנים בעולם", פרסם אתמול (יום חמישי) סרטון שבו יצא נגד פסקת ההתגברות שמתכוונת הקואליציה העתידית לחוקק. "זו תהיה טעות איומה ונוראה", אמר. "אני תלמיד של בית המשפט העליון הישראלי כבר חצי מאה".
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
"ביהמ"ש העליון הרחיק את ישראל מהאג". פרופ' דרשוביץ
(צילום: עמית שעל )
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו (שני מימין) נפגש עם פרופסור אלן דרשוביץ מארצות הברית, בבית ראש הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו (שני מימין) נפגש עם פרופסור אלן דרשוביץ מארצות הברית, בבית ראש הממשלה בירושלים
זוכה להערכה גם מרה"מ המיועד. בני הזוג נתניהו עם פרופ' דרשוביץ ב-2010
(צילום: עמוס גרשום/ לעמ )
"בית המשפט העליון בישראל הוא פנינה, היהלום של בתי המשפט ברחבי העולם", אמר פרופ' דרשוביץ. "תהיה זו טעות איומה להחליש את עצמאותו. לימדתי קורס במשפט חוקתי השוואתי, ולימדתי חוות דעת של בית המשפט העליון הישראלי. השופט וויליאם ברגן מבית המשפט העליון של ארצות הברית אמר פעם שאם וכאשר הטרור יגיע לאמריקה, יש רק בית משפט אחד שבתי המשפט האמריקנים צריכים ללכת בעקבותיו - וזה בית המשפט העליון הישראלי".
לדברי דרשוביץ, "בית המשפט העליון הישראלי היה הטיעון המרכזי שהצליח להרחיק את מדינת ישראל מסוגיות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ובתי משפט בינלאומיים אחרים. אפשר לבקר החלטות מסוימות של כל בית משפט, אבל עצמאותו של בית המשפט העליון הישראלי חיוני לא רק לשמירה על הדמוקרטיה הישראלית - אלא גם לניסיון של ישראל להציג את עצמה בצורה כנה וחיובית לעולם".
"זו תהיה טעות איומה ונוראה אם תותר פסקת התגברות על-ידי הכנסת בישראל", קבע אז דרשוביץ. "זו תהיה טעות איומה אם פוליטיקאים יוכלו להכתיב מי יישב בבית המשפט העליון, או כיצד בית המשפט העליון יכריע בתיקים. 'אם זה לא שבור, אל תתקן את זה'. זה פנינה ותכשיט, מרכז הדמוקרטיה הישראלית והחוזק הישראלי".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו  פרופסור אלן דרשוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו  פרופסור אלן דרשוביץ
"כמה זה יותר מדי מתנות? החוק לא קובע". נתניהו ופרופ' דרשוביץ
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ )
פרופ' דרשוביץ הוא משפטן בכיר שכתב ספרים רבים, ונחשב למקורבו של נתניהו ומוערך מאוד על-ידו. בעבר אגב יצא דרשוביץ נגד הגשת כתב האישום נגד נתניהו, ובשנת 2019 ראש הממשלה המיועד אף ציטט את דבריו על המשפט, שבהם נאמר כי "רק הבוחרים, לא המשטרה או בתי המשפט, יכריעו על עתידו של נתניהו".
פרופ' דרשוביץ אמר אז כי "ההאשמה היא שנתניהו לקח יותר מדי מתנות, והחזיר יותר מדי טובות בתמורה. אבל כמה יותר הן יותר מדי? החוק אינו קובע. זהו עניין של מידה. אבל ענייני מידה לא צריכים להוות בסיס לתביעה פלילית. הניחו לנתניהו להמשיך בעבודתו החשובה. אם הישראלים אינם אוהבים את מעשיו, הם יכולים להצביע נגדו".