שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום (שני) עם שליח ביידן למשא ומתן בין ישראל ללבנון, עמוס הוכשטיין, ואמר לו כי המעבר לשלב ג' ברצועת עזה "ישפיע על כלל הגזרות, וישראל נערכת לכל אפשרות - צבאית ומדינית". בהמשך, בדרך למפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שוחח גלנט עם כתבים בוושינגטון ואמר כי לפגישה עם בלינקן ולפגישות האחרות שיערוך בביקור יש חשיבות מכרעת - וכי למעבר לשלב ג' ברצועה יש "משמעויות לגבי כל רחבי המזרח התיכון".
גלנט ציין כי "כל המפגשים האלה הן נקודות הכרעה לגבי המשך ניהול הלוחמה והשגת המטרות בעזה ובלבנון. הברית בין ישראל וארה"ב מובלת על ידי כל הממשלים האמריקנים וגם עכשיו היא רבת חשיבות. חוץ מצה"ל, אין דבר יותר מכריע לעתיד מדינת ישראל במישור הביטחוני מאשר היחסים עם ארה"ב. על רוב הדברים אנחנו מסכימים, ומה שלא מסכימים מדסקסים ופותרים מחלוקות".
דברי גלנט בוושינגטון
(צילום: אלעד מלכה / דוברות משרד הביטחון )

הוא הדגיש כי הוא עוסק גם בנושא החטופים וכי לישראל יש מחויבות עליונה להחזרת כולם, אך כאשר נשאל על על ה"זיגזג" של נתניהו - שחולל סערה כאשר דחה בפועל את מתווה ביידן ואמר שיסכים רק לעסקה חלקית ולא לסיום המלחמה, השיב גלנט: "לא הספקתי לשוחח עם ראש הממשלה בגלל הפרשי הזמנים, אדבר איתו בהמשך".
יצוין כי בעקבות הזעם הרב מצד משפחות חטופים וגם גורמים מדיניים, שהזהירו מה"פרס" שמקבל מהדברים ארגון הטרור חמאס, היום הבהיר נתניהו כי הוא מחויב להצעה הישראלית, "שביידן בירך עליה", כלשונו. נתניהו הוסיף כי "באופן שלא סותר את זה, לא נסיים מלחמה עד שנחסל את החמאס ונחזיר את תושבי הצפון והדרום".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עמוס הוכשטיין
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עמוס הוכשטיין
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
בשיחה עם הכתבים בוושינגטון, נשאל גלנט גם על הסרטון של נתניהו, שבו טען כי חלה האטה משמעותית באספקת הנשק מארה"ב. שר הביטחון השיב: "אני לא צריך לתת ציונים או להסביר הסברים. אני פועל רק להבטחת ביטחונה של מדינת ישראל".
לגבי דברי ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל צ'רלס בראון - שהזהיר כי ארה"ב תתקשה להגן על ישראל במלחמה כוללת מול חיזבאללה, כפי שסייעה לה במתקפה האיראנית - אמר גלנט: "אני חושב שהאמירות הברורות שאני שומע מהממשל האמריקני הן שארה"ב וישראל נמצאות יחד במערכת נגד איראן ונגד חיזבאללה. אין בינינו פערים בנושא הזה".
אתמול, נזכיר, אמר נתניהו שתוך חודש תסתיים הפעולה העצימה ברפיח - וישראל תעבור למעשה לשלב ג' בכל רחבי רצועת עזה, שמשמעותו מעבר מתמרון קרקעי נרחב לפשיטות ממוקדות על יעדי חמאס. הדבר יאפשר לפנות כוחות מהרצועה לטובת לבנון, וההערכה היא שבמצב כזה יהיה לישראל קל יותר לפתוח במתקפה נרחבת בלבנון.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עמוס הוכשטיין
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עמוס הוכשטיין
גלנט והוכשטיין
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
ברקע לדברים גם אמירתו כאמור של ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל צ'רלס בראון, שהזהיר אמש כי האמריקנים כנראה לא יוכלו לסייע לישראל להגן על עצמה במלחמה רחבה עם חיזבאללה כמו שעשו במתקפה האיראנית בחודש אפריל. לפי בראון, אחת הסיבות לכך היא שקשה יותר להתמודד עם רקטות קצרות טווח שאותן משגר חיזבאללה - ביחס לירי האיראני - שהגיע ממרחק של כ-1,500 ק"מ.
בראון, הרמטכ"ל האמריקני, הזהיר גם כי מתקפה ישראלית על לבנון עלולה להתפתח למלחמה אזורית כוללת - שאליה תיכנס איראן והמיליציות הנאמנות לה - במיוחד אם ישראל תסכן את המשך הקיום של חיזבאללה. "היכולת הכוללת של חיזבאללה גבוהה מזו של חמאס - במספר הרקטות ועוד. אני רק אומר - הייתי מאמין שאיראן תיטה לספק תמיכה גדולה יותר לחיזבאללה", אמר בראון בביקור ביבשת אפריקה.
דברי בראון הוציאו לאור את ההערכות שהשמיעו עד כה גורמים עלומי שם. לפני כשבוע וחצי פרסם פרשננו נדב איל בטורו במוסף לשבת כי גורמי מודיעין מערביים מעריכים שאיראן תיטה להצטרף ולתקוף את ישראל במלחמה רחבה עם חיזבאללה. "אם ההנחה עד כה הייתה שחיזבאללה יצטרף אם נתקוף את איראן, ההערכה המעודכנת היא שאיראן תצטרף אם ישראל תתקוף עמוקות את חיזבאללה", אמרו.
בביקורו צפוי גלנט לקיים פגישות גם על עסקת החטופים, היום שאחרי ומשבר החימושים. גלנט ייפגש בוושינגטון גם עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, ראש ה-CIA ביל ברנס, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ויועצו של ביידן ברט מקגורק. "יש לפגישות הללו חשיבות מכרעת לעתיד המלחמה", אמר גלנט טרם המראתו. "אנחנו ערוכים לכל פעולה שתידרש, גם בלבנון".
פורסם לראשונה: 15:56, 24.06.24