בכירים בקהילת המודיעין סירבו היום (א') להתייחס לציוץ שפרסם בלילה האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושבו הטיל את האשמה למחדל על בכירי מערכת הביטחון. "אנחנו לא מגיבים, אנחנו עסוקים בלחימה", הייתה התגובה הלקונית שקיבלתי מסביבתו הקרובה של אחד הבכירים שאליהם הפנה נתניהו אצבע מאשימה, לפני שראש הממשלה מחק את הציוץ בצל הביקורת עליו.
1 צפייה בגלריה
אהרון חליווה רונן בר בנימין נתניהו
אהרון חליווה רונן בר בנימין נתניהו
נתניהו, ראש השב"כ בר וראש אמ"ן חליווה. "עם האשמות כאלה, ספק אם רה"מ ראוי להנהיג בזמן מלחמה"
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא, דנה קופל)
בכיר אחר בקהילת המודיעין היה קצת יותר בוטה כשהביאו לידיעתו את מה שצייץ ראש הממשלה: "אני לא עוסק בשטויות. כרגע צריך להשקיע כל מה שיש לנו כדי לנצח, וזה מה שאני עושה".
בציוץ הלילי טען נתניהו שראשי השב"כ ואמ"ן (אגף המודיעין בצה"ל) לא התריעו בפניו על כוונות חמאס לפני המתקפה הברברית ב-7 באוקטובר. זה היה יותר מרמז לכך שנתניהו מסיר מעל עצמו את האחריות ומטיל אותה על בכירי קהילת המודיעין. הבכירים הביעו תדהמה והפתעה מכך שראש הממשלה נקט צעד מפלג ודמוראליסטי כזה כשצה"ל ושב"כ נלחמים ביחד בתוך הרצועה ובמיצוי המודיעין עבור הכוחות הנלחמים.
תיעוד מפעילות הכוחות הקרקעיים והתקיפות האוויריות ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
בשבועות האחרונים פועלים למעשה אמ"ן ושב"כ כגוף אחד. דוגמה לכך היא בחקירות המחבלים שנתפסו בחיים. את החקירה הראשונית עורכת יחידה 504 של אמ"ן, שאנשיה גם נמצאים כעת עם הכוחות בשטח. אחרי שחוקרי השבויים של צה"ל הפיקו מהנחקרים את המידע (שתורגם מיד למטרות שחיל האוויר והארטילריה תקפו בשטח הרצועה), הם העבירו ועדיין מעבירים נחקרים שיש להם "פוטנציאל להניב מידע נוסף" לחקירת שב"כ. לשב״כ אין מערך מילואים, אבל הוא תגבר עכשיו את אגף החקירות בכל מי שיכול להועיל, כולל פנסיונרים שהתנדבו. בשב"כ טוענים שבזכות הניסיון הם "עושים עבודה מצוינת".
ראש הממשלה, שהוא השר הממונה על השב"כ, מודע לכל עבודת המודיעין שנעשית גם שם וגם באמ"ן, תוך הסרת כל המחיצות. עבודה זו תוך כדי לחימה מייצרת אלפי מטרות לצה"ל. השב"כ גם מפעיל לפחות ארבעה חמ"לים נפרדים שעוסקים בסיכול פיגועים בישראל וביהודה ושומרון, במיצוי חקירות וגם במצוד אחרי מבצעי הטבח (חמ"ל ניל"י, שחשף ב-ynet אבי יששכרוף).
"ספק אם ראש ממשלה שמסוגל להטיח האשמות בארגונים אלה ובעומדים בראשם בשעה הזו ראוי להנהיג בזמן מלחמה", אמר לי אדם שאת דעתו אני מעריך מאוד.