בצל הירידה החדה שנרשמה בממוצעי ההישגים של תלמידי כיתות ח' בישראל במתמטיקה ובמדעים, התראיינו שתי תלמידות בכיתות י' ו-י"ב לאולפן ynet וסיפרו על הקשיים בצל המלחמה והשביתות, שהגיעו לאחר מגפת הקורונה. בחלק השני של הכתבה: בחנו את עצמכם בשש שאלות במדעים ובמתמטיקה מתוך המבחן. התשובות? בסוף הכתבה.
ישראל מתרסקת במבחני המתמטיקה והמדעים העולמיים
(צילום: מיקי שמידט)

ליהי חן קריאף, תלמידת י"ב ממושב ניר ישראל שליד אשקלון, סיפרה על הניסיון ללמוד לחמש יחידות מתמטיקה בשנה כה מורכבת. "זה מאוד קשה. יש לנו פערים מטורפים שהתחילו עוד קודם, גם משנה שעברה. מבחינתנו הבסיס של הבניין שלנו לא יציב וזה קשוח. אנחנו משקיעים שעות על גבי שעות עם מורים פרטיים ותגבורים, כדי שנוכל בסוף לצאת עם תעודת בגרות".
ליהי סיפרה עוד על הטלטלה שכרוכה בלהיות תלמידה מהדרום: "לא למדנו שנה שעברה בכלל, עברתי חמישה בתי ספר והתפצלנו גם לשלושה מוקדים שונים. בסופו של דבר, במבחן בתחילת שנה במתמטיקה, כל השכבה שלי נכשלה. זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו, אלה תוצאות ממשיות בשטח. שכבה של 150 ילדים נכשלת במתמטיקה בשלוש הרמות: זו תוצאה קשה ותעודת עניות".
דורין אלמוג, תלמידת כיתה י' מרמת גן שגם היא לומדת לחמש יחידות, סיפרה כי תלמידים רבים נאלצים להסתייע במורים פרטיים. "כל מי שהולך ללמוד חמש יחידות, יודע שרוב הסיכויים שצריך להיעזר בשיעורים פרטיים מאוד-מאוד יקרים, זה המצב היום". היא הוסיפה כי "אנחנו צריכים הקלות, ומבקשים ממשרד החינוך הקלות שמגיעות לנו כי אנחנו עברנו ועוברים שנה מאוד קשה - אחרי קורונה, סגרים, לימודים ממושכים בזום, שביתות".
בהמשך היא סיפרה כי מחיר של שיעור פרטי במתמטיקה "יכול להתחיל מ-100-80 ש"ח ולהגיע גם ל-200". ליהי הוסיפה כי "השנה אנחנו חוזרים למתכונת של בגרויות שלא הייתה בחמש השנים האחרונות, שבהן הייתה מתכונת של מיקודים בעקבות הקורונה, המלחמה והשביתות". לדבריה, "הכול מסתכם לפער מאוד גדול, כי התלמידים שלומדים היום בכיתה י"ב, לא הייתה להם שנת לימודים אחת רציפה מכיתה ז'. אז אין ספק שילד שלא לומד כל-כך במשך חמש שנים, בשנה השישית שלו בתיכון לא יכול לגשת באותה רמה שמצפים ממנו".
בנוגע להקלות הרצויות מבחינתה, ציינה דורין כי "לא כל ילד יכול לאפשר לעצמו שיעורים פרטיים, ודווקא בשנת מלחמה יש פערים בין מי שיכול לממן דבר כזה ומי שלא. אם אתם לא נותנים הקלות, לפחות תחשבו על תוכניות ועזרים ושיעורים מתגברים שיוכלו לעזור לנו". היא הדגישה כי "בסופו של דבר אנחנו דור העתיד של המדינה - תשקיעו בנו".
לסיכום, דורין ביקשה להציף את סוגיית מצבם הנפשי של בני הנוער בצל המלחמה: "יש עשרות אלפי מפונים, והרבה ילדים שההורים שלהם במילואים, שצריכים בנוסף ללימודים, להוות גב בבית לאחים ולאחיות. לפעמים לא מתייחסים למצב הנפשי, ללחץ, לחוסר הוודאות שעוטפת אותנו מהרבה כיוונים, וזה גם משהו שצריכים להתייחס אליו".

בחנו את עצמכם בשאלות מהמבחן

תוצאות מבחן TIMMS הובילו כאמור לצניחה של ישראל בדירוג הבינלאומי. אבל האם אתם תצליחו לפתור את השאלות שנשאלו תלמידי כיתות ח'? באתר הרשות הארצית למדידות והערכה, ראמ"ה, פורסמו כמה שאלות שהופיעו במחקר. הנה שש מהן - שלוש במדעים ושלוש במתמטיקה. התשובות מופיעות בקישור, בשורה האחרונה בכתבה. בחנו את עצמכם:
1. איזו מהאפשרויות שלפניכם היא דוגמה ליחסי גומלין מסוג הדדיות בין שני יצורים חיים?
א. ציפור לוכדת חרק ואוכלת אותו.
ב. ציפור זכר מזדווג עם ציפור נקבה.
ג. ציפור זכר מגן על הטריטוריה שלו מפני ציפור זכר אחר.
ד. ציפור מאביקה פרח בזמן שהיא משיגה ממנו צוף.

2. כאשר בעל חיים צעיר גדל, מה קורה לתאים שלו?
א. התאים שלו נעשים גדולים יותר.
ב. התאים שלו מתחלקים ומספרם גדל.
ג. התאים שלו אוגרים הרבה שומן ומשתמשים בו כאנרגיה לגדילה.
ד. התאים שלו מייצרים הרבה אנרגיה באמצעות פוטוסינתזה.

3. ניב נמצא בחדר חשוך. הוא מאיר על הפינה באור לבן ורואה כדור כחול. מדוע הכדור נראה כחול?
א. הכדור בולע רק את אורכי-הגל של האור הכחול.
ב. הכדור בולע את כל אורכי-הגל של האור הלבן.
ג. הכדור מחזיר רק את אורכי-הגל של האור הכחול.
ד. הכדור מחזיר את כל אורכי-הגל של האור הלבן.

4. לחקלאי היה מכל מלא במים להשקיית השדות שלו. הוא השתמש ב-3/4 מהמים להשקיית שדה אחד. לאחר מכן נותרו במכל 20 ליטרים מים. כמה ליטרים מים היו במכל המלא?
א. 80
ב. 60
ג. 20
ד. 15

5. נדרשות 3 שניות לכדור שמפילים מראש צוק להגיע עד הקרקע. אפשר לחשב בערך את הגובה (h) של הצוק במטרים בעזרת הנוסחה הזאת: h=5t^2.
‍ t מייצג את מספר השניות הנדרשות לכדור שמפילים מראש הצוק להגיע עד הקרקע. מהו בערך הגובה של הצוק?
א. 15 מטרים
ב. 30 מטרים
ג. 45 מטרים
ד. 225 מטרים
6. ABCD הוא ריבוע שאורך הצלעות שלו 8 ס״מ. M היא נקודת האמצע של צלע AD. מהו השטח של החלק הצבוע ABCD?




התשובות לשאלות, ושיעור הפותרים נכונה בקרב התלמידים:
1. ד' (42% מהתלמידים פתרו נכון)
2. ב' (46% פתרו נכון)
3. ג' (46% פתרו נכון)
4. א' (63% פתרו נכון)
5. ג' (28% פתרו נכון)
6. 48 סמ"ר (30% פתרו נכון)