1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החלטה מקוממת: בית המשפט המחוזי בנצרת החליט לאסור לפרסם את פרטיו האישיים ואת תמונתו של חשוד בחטיפת נער בן 14 וביצוע מעשה סדום בו, חרף החלטת בית משפט השלום לפרסם את פרטיו ובקשת המשטרה להתיר את הפרסום לטובת החקירה. השופט איל באומגרט, שקיבל את ההחלטה, עשה זאת לדבריו כדי למנוע את הנזק הסביבתי שעלול להיגרם לחשוד ולמשפחתו מהפרסום.
לפני כמה שבועות התקבל במשטרה דיווח מנער בן 14, שלטענתו המתין לטרמפ ועלה לרכבו של נהג - וזמן קצר לאחר מכן תקף אותו הנהג וביצע בו מעשה סדום תוך כדי איומים. הנער סיפר שהנהג השאיר אותו פגוע וחבול ונמלט מהמקום.
חוקרי המחוז הצפוני הצליחו תוך פחות משעתיים לאתר ולעצור את החשוד, אדם נורמטיבי וללא עבר פלילי שכפר בכל החשדות נגדו וטען לחפותו.
"התחושה שבידינו ראיות מוצקות להוכחת אשמתו של החשוד, הפרסום חשוב מאוד להמשך החקירה", הסביר גורם משטרתי. "מטרת הפרסום היא לפנות לקורבנות נוספים שחוו אירוע דומה להגיע למשטרה ולהתלונן. במקרים רבים אין מדובר במקרה אחד אלא בדפוס פעולה, ולכן הפרסום חשוב מאוד".
לאחר כמה ימי מעצר ובקשות של המשטרה, התיר בית משפט השלום את פרסום הפרשה וכן את פרטיו של החשוד, אולם אז ערער החשוד על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בנצרת. המשטרה דרשה להתיר את פרסום הפרשה וכן את פרטיו של החשוד, בעוד עורכת דינו הסכימה להתיר את פרסום הפרשה, ללא פרטיו.
הסוגיה הגיעה לפתחו של השופט באומגרט, שבהחלטתו קבע כי "ככלל, עקרון פומביות הדיון גובר, ומכאן הקביעה הכללית כי ניתן ויש לפרסם שמות בעלי דין, גם במקרה שמדובר בחשוד כמי שביצע עבירה פלילית חמורה, טרם הגשת כתב אישום נגדו. החקירה, גם אם מתקדמת, הרי שהראיות הקיימות לא מצדיקות בשלב הנוכחי את פרסום שמו של החשוד. כפי שהוכח מהבקשה שהוגשה, ייגרם לחשוד נזק בלתי הפיך החורג מעניינו של חשוד רגיל, ככל שפרטיו יפורסמו".
עוד הוסיף השופט: "הנזק הסביבתי שיכול להיגרם לו ולמשפחתו הרחבה עולה על זכות הציבור לדעת, לעת הזו. צרכי החקירה וזכות הציבור לדעת יבואו על סיפוקם, בשלב הנוכחי, ככל שיפורסם שהתקיים אירוע כפי שנטען, מלבד שמו ועיסוקו של החשוד וכן אין לפרסם פרטים אודות קרובי משפחה שלו. ככל שהמשיבה תעתור להארכת מעצרו של החשוד, תוכל לשוב לבקשתה לפרסם את שמו".
"זו החלטה מקוממת ומתסכלת", הסביר גורם משטרתי. "בימים הראשונים הסכמנו לאיסור הפרסום, אך ככל שהחקירה התקדמה והראיות שבידנו התחזקו - פרסום פרטיו ותמונתו של החשוד יכול לסייע רבות בקריאה לנפגעים או נפגעות להגיע ולדווח. חבל שההתחשבות בשמו הטוב של החשוד, שעצור בחשד לעבירות קשות מאוד, עומד מעל לטובת החקירה והציבור".
לא התקבלה תגובה מהנהלת בית המשפט.