(צילום: חגי דקל)

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ יולי אדלשטיין תקיים ביום ראשון דיון חסוי בקריה בתל אביב שיתמקד בכשירות ומוכנות צה"ל לביצוע משימותיו. בדיון ישתתף גם שר הביטחון יואב גלנט, שקיבל בימים האחרונים תמונת מצב מדאיגה מגורמים בצה"ל, ברקע אי-התייצבות של אנשי מילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון, עמית שאבי, דובר צה"ל)
אחרי שהתריעו במשך חודשים, כבר מאתמול (ג') בבוקר לא התייצבו לימי מילואים לוחמים מיחידות מובחרות, בהן גם שייטת 13. במקביל, רבים הודיעו למפקדיהם ביחידות כי לא יתנדבו יותר למילואים בגלל ביטול עילת הסבירות, בין היתר במ"מ (מערך המבצעים המיוחדים), לשם נוספו אתמול אנשי מילואים נוספים שהודיעו על הפסקת התנדבותם. כרגע מספרם עומד על יותר מ-1,250 מילואימניקים מהיחידה שהפסיקו את השירות מאז חודש מרץ.
בצה"ל הודו אתמול לראשונה באופן רשמי כי החלה פגיעה בכשירות המבצעית של הצבא, כשבוע לאחר שיותר מאלף טייסים וקצינים במילואים הודיעו שיפסיקו לשרת בצבא. אתמול, כיממה לאחר ביטול עילת הסבירות, בצה"ל החלה להשפיע היעדרותם משירות של מאות קצינים וטייסים ממערכים שונים, רובם מחיל האוויר.
לפי מובילי המחאה, ביממה שחלפה מאז אישור החוק, מתוך 1,100 חותמי מכתב הטייסים ואנשי חיל האוויר, 700 מהחותמים כבר הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו למילואים - מתוכם 230 טייסים. לדברי מובילי המחאה, המספרים עולים כל העת. הם אמרו כי מדובר בטייסים, אנשי מערך כטמ"מ, מערך הבקרה, המטה המבצעי ואנשי יחידות מיוחדות, כולם משרתים פעילים במילואים בחיל האוויר.
2 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
( צילום: דובר צה"ל)
לפי גורמים בצה"ל, דיוני הערכות מצב שהתקיימו ביממה האחרונה מעלים תמונה מדאיגה, שגם הועברה באופן מלא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, ולפיה הכשירות למלחמה החלה להיפגע. אף שצה"ל עדיין מוגדר ככשיר, לראשונה העלו בצבא סימני שאלה אמיתיים: האם טייסים וקצינים רבים נוספים, במערכים הקריטיים ביותר, יחזרו בהם ויתייצבו אם תפרוץ מלחמה בעזה ובלבנון מחר בבוקר? רוב הצמרת הביטחונית משוכנעת שכולם יתייצבו. ובכל זאת, לצד ההבנה של התסבוכת הפוליטית והחברתית-היסטורית וההתנגדות החשובה לסרבנות, קשה להבין איך כבר בתוך יממה מצהיר צה"ל על פגיעה בכשירות.
נזכיר כי לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות שלשום התקיימה בקריה - ואל תוך שעות הלילה - הערכת מצב בראשות הרמטכ"ל הרצי הלוי ומספר אלופים רלוונטים. בדיון עלה כי רמת הכשירות לא נפגעה כרגע, אבל התחזיות קודרות - אם המילואימניקים, בעיקר מחיל האוויר, יממשו את איומם. מולם ייערך קרב בלימה, שיכלול בעיקר את מפקדי הטייסות, שצריכים להחזיק חזק את הטייסות כשירות למלחמה.
ריאיון עם א', המילואימניק שלא התייצב ונשפט
(צילום: חגי דקל)

אחד מאותם לוחמים שלא התייצבו אתמול בשל החקיקה, ואף הועמד לדין בשל נפקדות, הוא רב-סמל מתקדם במילואים א', לוחם צוות בתותחנים. בריאיון ל-ynet Live הבוקר הוא סיפר: "ביקשתי ממפקדיי להשתחרר גם מסיבות אישיות וגם כשהסתבר שאנחנו הולכים פה לחקיקה מאוד אינטנסיבית, ולא אישרו את הבקשה שלי. אמרתי 'תודה רבה, הפעם לא אוכל להגיע'. פירטתי בפני המפקד את המניעים שלי, וסיכמנו שאולי עוד נמצא דרך חזרה בהמשך אם וכאשר".
רס"ם א' הוא אחד משני הראשונים שנשפט על אי-התייצבות בתקופה הנוכחית. "כל אחד קיבל את העונש שלו, אני קיבלתי 15 ימי מחבוש על תנאי לשנתיים, והוא קיבל אלף שקל קנס. בתוך כל ההפיכה הזאת נרשמה פה איזו נקודת ציון, אפילו היסטורית אם אפשר לקרוא לזה ככה", הוא ציין.
על העמדתו לדין אמר: "הופתעתי מזה. בדיעבד הסתבר שכל החיילים של הפלוגה, שלא הגיעו כל אחד מסיבותיו שלו, הועמדו לדין. לא הייתה כאן איפה ואיפה. עם זאת נמסר לי שיצאה הוראה מהרמטכ"ל להכיל בינתיים את אירועי הנפקדות, ולכן המקרה הזה הוא ייחודי".
לדבריו, "רבים נמצאים איתי באותה תחושה אבל זה לא מפליא. בסופו של דבר אנחנו מדברים פה על צבא העם שנקראו לשרת בו, במדינה עם משטר דמוקרטי - ובבת אחת החוזה מולנו הופר. מקריאה להגן על צבא העם של משטר דמוקרטי, אנחנו לפתע נקראים לשרת בצבא שהוא כבר במשטר שמעביר חוקים אנטי-דמוקרטיים".
אלוף במיל' איילנד: חרד למדינה. רוב חברי הקואליציה נגד דמוקרטיה
(צילום: חגי דקל)

גם סרן במילואים ד"ר דני ראב"ד וסרן במילואים אורן עטיה, משרתי מילואים בהתנדבות, סיפרו בריאיון ל-ynet Live על אי-ההתייצבות ליחידה. "לא הגעתי עדיין לגיל 45 ולכן לא סיימתי את חובת המילואים שלי. במציאות הנוכחית לא אתייצב", סיפר ראב"ד, שמשרת כרופא ביחידתו.
לדבריו, "אנחנו הולכים לפי צו מצפוננו כאזרחים. הניסיון לקרוא לזה 'הפיכה צבאית' זה עיוות של המציאות. אני אזרח, שנמצא גם בכובע של מילואימניק וגם בכובע של אבא ומחנך. אני מפעיל את כל הכלים שיש לרשותי כמו שאני רואה לנכון".
סרן עטיה הסביר: "מי הפר את החוזה? אנחנו או הממשלה? במודל של צבא העם אי אפשר לפסוח על הקרע שיש כאן, שהגיע לצבא. הממשלה הפרה את החוזה שחתמנו איתה עליו, שאומר שבמדינה הזאת אנחנו שומרים עליה יהודית ודמוקרטית. צה"ל הוא לא המטרה אלא האמצעי, והמטרה היא המדינה".