הממשלה תאשר ביום ראשון בישיבתה השבועית לקדם את חזון חיבור ישראל ברשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות מקריית שמונה ועד אילת, אשר תאפשר הסעת נוסעים במהירות של עד 250 קמ"ש, במטרה לאכלס ולפתח את המדינה, לשפר את איכות החיים, הנגישות וההזדמנויות של התושבים.
שדרת התשתית תכלול צירי מסילות שיאפשרו תנועת רכבות מצפון לדרום, במטרה להביא לחיבור המדינה על-ידי רשת של מסילות ברזל יעילות ובטוחות עד לשנת 2040. התוכנית שהגישה לממשלה שרת התחבורה מירי רגב כוללת בתוכה בין היתר קו רכבת חדש אשר יחבר את קריית שמונה וסביבותיה לרשת הרכבות הארצית, רכבת מהירה בין תל-אביב דרך נתב"ג לבאר שבע, קו רכבת מהירה בין באר שבע דרך דימונה עד אילת.
פרויקטים אלה בשילוב פרויקטים נוספים בתכנון ובביצוע צפויים ליצור רשת מסילתית רחבה אשר תיצור חיבוריות ישראל מצפון ועד דרום, תתרום למימוש החלטת ממשלה למעבר צה"ל לנגב, ותייצר הזדמנויות לפיתוח אזורי התיישבות ואזורי תעשייה ותעסוקה לצד חידוש קשרים בינלאומיים.
3 צפייה בגלריה
מירי רגב בצפון
מירי רגב בצפון
השרה רגב. החלום מתחיל לקרום עור וגידים
(צילום: אפי שריר)
התוכנית לחיבור ישראל תכלול את המקטעים הבאים: מסילת הגליל העליון בין קריית שמונה לכרמיאל, מסילת הערבה בין דימונה לאילת, מסילת באר שבע-דימונה, שתי מסילות בין שפיים לנתב"ג, מסילות חיפה, מסילת מנשה דרום, מסילת עוקף לוד, מסילה מהירה לבאר שבע וחיבור מסילתי ישיר בין ירושלים לבאר שבע.
עוד כוללת ההחלטה להטיל על משרד התחבורה לגבש דוח שיגבש חלופות למתן שירות תחבורתי מיטבי על-ידי מערכת הסעת המונים וכן את הכדאיות הכלכלית ביחס לכל אחת מהחלופות לאזורים הבאים: מסילת מנשה צפון, חיבור טבריה למערכת הסעת המונים במרחב, חיבור בית שמש לירושלים וחיבור אלעד וראש העין.
לטובת שלב תכנון התוכנית לחיבור ישראל יוקצו באופן חד-פעמי מתקציב משרד התחבורה 70 מיליון שקל בשנה הנוכחית ו-130 מיליון שקל בשנה הבאה. בהצעת ההחלטה נקבע כי משרדי התחבורה והאוצר הנחו את נציגי הממשלה כהגדרתם בהסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה לבין חברת רכבת ישראל, לקבוע בהתאם להוראות ההסכם את הפרויקטים שיופחתו מתוכנית הפיתוח הרב שנתית לרכבת ישראל - אשר סוכמה בין משרדי הממשלה – בעלות של 2.4 מיליארד שקל לטובת קידום חלק מהפרויקטים.
במקביל יוקם צוות שיבחן את מקורות המימון ואופן מימוש הפרויקט, כאשר מימוש רכיבי התוכנית שלא תוקצבו מותנה באישור המקורות התקציביים הנדרשים לה על-ידי הממשלה. כמו כן יוקם צוות לבחינת הפוטנציאל לתוספת משמעותית של יחידות דיור ושימושים נוספים על תוואי הרכבת.

דוח ראשוני תוך 90 יום

לשם גיבוש אופן מימוש התוכנית בצורה הטובה ביותר, יוקם צוות משותף למנכ"לי התחבורה, האוצר ומשרד ראש הממשלה, שיבחן את דרכי המימון ליישום התוכנית ושלביות התוכנית. הצוות יגיש דוח ראשוני שמפרט את המלצותיו לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה רגב תוך 90 יום ודוח מלא ומפורט תוך 180 יום. במידת הצורך תתאפשר הארכה של עד 90 ימים נוספים.
כמו כן יוקם צוות בראשות מנהל התכנון, ובהשתתפות האוצר, התחבורה, מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, משרד השיכון ומשרד הנגב הגליל והחוסן הלאומי לבחינת הפוטנציאל לתוספת משמעותית של יחידות דיור ושימושים נוספים על תוואי הרכבת וביצוע התאמות בתוואי על מנת למקסם את האפשרות לפתח יחידות דיור בנגב לאור התוכנית ובכך לממש את תועלותיה. הצוות יגיש מסקנותיו לשרים בתוך 180 יום.
3 צפייה בגלריה
רכבת קן תל אביב ירושלים
רכבת קן תל אביב ירושלים
ארכיון
(צילום: AFP)
במקביל, גורמים בממשלה סיפרו הבוקר (שישי) ל-ynet כי על הפרק הצעה נוספת, שלפיה תוקם במקביל לעבודה על המסילה בין באר שבע לאילת מסילה נוספת עבור רכבות מטען. לפי הגורמים, מסילה נוספת הכרחית לטובת ניוד סחורות. ואולם, גם לרעיון זה עדיין לא נמצא מקור תקציבי.
שרת התחבורה רגב לא מסתפקת בתכנון לחבר את הארץ מצפון ועד דרום. בעוד שלושה חודשים מתכננים לאשר בממשלה תקציב נוסף בסך 30 מיליארד שקל על מנת לשפר את הקישוריות בין חלקים שונים במדינה לרשת המסילות המהירה.
"רגב רוצה שיהיו עוד אמצעי תחבורה בין המסילות. היא מאמינה בחזון 'חיבוריות וקישוריות', שבו אוטובוסים או רכבות קלות יוכלו לחבר בין מקומות שונים לרשת", אמר בכיר במשרד. "היא רוצה ליצור מצב שאדם יוצא מביתו ובאמצעות שבילי אופניים ומיקרו מוביליטי מגיע למרכזי תחבורה 'HUB', ומשם מכל מקום לכל מקום באמצעות רכבות קלות, רכבות כבדות ועוד. כל אחד בארץ יוכל להגיע לאילת עם הרכבת מכל מקום, כך תוכל לצאת מהבית ולנסוע עם תחבורה ציבורית עד למלון בעיר הדרומית".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
למרות שהתוכניות עוד נמצאות בשלב מאוד מוקדם, סביר להניח כי העבודה על הפרויקט תוענק לחברות נתיבי ישראל ורכבת ישראל. הגורמים במשרד התחבורה ציינו כי "נתיבי ישראל חברת תשתית שהוכיחה מקצועיות ועמידה בלוחות זמנים, הרחבות ומסילות ברחבי הארץ מעידים על כך בלי כל ספק. גם אם מירי תספוג ביקורת, זה ברור כי פרויקטים גדולים כאלו צריכים ללכת לחברת התשתיות הגדולה במדינה והרכבת עצמה כפי שקורה בפרויקטים אחרים כיום".
בממשלה נטרלו מראש אפשרות למרבית ההתנגדויות לנתיב המסילה על-ידי ארגונים ירוקים, לאחר שישבו עימם וקבעו כי הוא יכלול ארבע מנהרות וארבעה מעברים עילאיים לבעלי חיים שמחיר כל אחד מהם מוערך בכ-25 מיליון שקל.
עם זאת, בחברה להגנת הטבע אמרו היום כי נעשתה פנייה לשרי הממשלה בבקשה לעצור את קידום הפרויקט. "הרכבת לאילת היא אחד מפרויקטי התחבורה היבשתית הגדולים והיקרים ביותר, שהוצעו אי פעם בישראל והשלכותיו במגוון תחומי החיים, רבות ומשמעותיות", נכתב בפניית החברה להגנת הטבע לשרים. "מאז נדון הנושא בממשלה, לפני כתשע שנים, נוספו נתונים ומידע, השופכים אור על הפרויקט, ובעיקר מעלים שאלות קשות ונוקבות ביחס להיתכנותן של המטרות שהוגדרו לו.
"כל המטרות של הפרויקט, הגיאו-אסטרטגיות, התחבורתיות, הלוגיסטיות, הסביבתיות והכלכליות - לא עומדות במבחן הביקורת והמציאות ובמילים אחרות - הפרויקט לא ישיג את אף אחת מהמטרות שהוצבו עבורו. לעומת זאת, הוא עלול להוביל לפגיעה סביבתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ אילת. לכן, הגיעה העת לעצור את הקידום של פרויקט עתיר נזקים זה, אשר כלל לא משרת את המטרות שהציבו עבורו, ולהתמקד במתן פתרונות תחבורתיים אחרים, לעיר אילת ולערבה".
פברואר השנה: תדרוך של השרה רגב
(צילום: גיל יוחנן)

"רכבת הקליע" בין קריית שמונה לאילת היא חזון של ראש הממשלה נתניהו ושרת התחבורה רגב שהוצג על-ידם שוב עם כניסתם המחודשת לתפקידיהם. הם לא רק הזכירו אותו בנאומי פתיחת הקדנציה, אלא גם הכניסו אותו לקווי היסוד: "הממשלה תקדם תוכנית רב-שנתית ל'רכבת קליע' (רכבת ארצית מהירה) חוצת ישראל מקריית שמונה ועד אילת, כולל הקצאת התקציבים הדרושים לתכנון וביצוע עם תום התכנון".
השרה רגב אמרה בין היתר עם שובה למשרד התחבורה: "אין ספק שדרושה רשת מסילות ארצית שמחברת את מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה. נקים 'רכבת קליע', רכבת מהירה שנוסעת במהירות מסחררת ותחבר את מדינת ישראל בין קריית שמונה לאילת".
מאז אותן הכרזות, תוהים בממשלה כיצד יוכלו לגייס את מלוא התקציב הנדרש להקמת רשת המסילות. אחד הרעיונות הראשונים לפתרון היה שימוש בכספים במסגרת הסכמי תשתית בינלאומיים, כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות". נתניהו ורגב שאפו ליצור "רכבת שלום" - מסילה רכבתית שתצא מאיחוד האמירויות, תעבור דרך סעודיה ותיכנס לישראל מצפון, כך שתגיע לקריית שמונה ומשם תיסע עד אילת.
שרת התחבורה רגב אף נפגשה בחודשים האחרונים כמה פעמים עם שגריר איחוד האמירויות בישראל, שייצג בשיחות גם את הצד הסעודי. ניתן להעריך כי המבוי הסתום בקידום היחסים הדיפלומטיים עם סעודיה הוביל את הממשלה בירושלים לנסות לחשוב על דרכים אחרות כדי לממן את הפרויקט.
כפי שפורסם ב-ynet לראשונה במאי, כמה אילי הון מתחום ההימורים בארה"ב ובאירופה הציעו לממן חלק מסלילת הקו בתמורה לפתיחת הימורים חוקיים באילת וכפועל יוצא מכך לבנות בתי קזינו. בהצעתם אף ציינו אילי ההון לעזור כלכלית בהרחבת שדה התעופה רמון בתמורה להקמת שטח ייעודי למטוסים פרטיים.
השרה רגב אישרה אז את פרטי ההצעה שעדיין נמצאת על הפרק, ואמרה בין היתר: "אכן הגיעו פניות רבות להקמת קזינו באילת, אשר יביאו לפיתוח הרכבת המדוברת, בעיקר בין באר שבע לאילת".