סקר שנתי של מכון "גאלופ" הבודק את יחסם של האמריקנים לסכסוך הישראלי-פלסטיני מראה ירידה בתמיכה שלה זוכה ישראל בארצות הברית. לפי הסקר שפורסם היום (ב'), ל-58% מהאמריקנים יש דעה "חיובית מאוד" או "חיובית בעיקרה" על ישראל, לעומת 68% בשנה שעברה ו-75% ב-2021. "זהו אחוז בעלי הדעה החיובית על ישראל הנמוך ביותר זה יותר משני עשורים", כותבים סוקרי גאלופ. במקביל, רק ל-18% מהאמריקנים יש דעה חיובית על הרשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב מפגינים תומכי ישראל כיכר טיימס ניו יורק מבצע שומר החומות
ארה"ב מפגינים תומכי ישראל כיכר טיימס ניו יורק מבצע שומר החומות
הפגנת תמיכה בישראל בכיכר טיימס בניו יורק. גם בקרב בני גיל הביניים חלה ירידה משמעותית, של 11%
(צילום: AFP)
לפי הסקר, שנערך ב-1 עד 20 בפברואר, הסיבה העיקרית לירידה בדעה החיובית על ישראל היא צניחה חדה בקרב צעירים בגיל 34-18, מ-64% שהיו בעלי דעה חיובית על ישראל בשנה שעברה ל-38% השנה. בקרב בני 54-35 יש ירידה קטנה יותר, אבל עדיין משמעותית, מ-66% ל-55%. בקרב מבוגרים בני 55 ומעלה לא חל שינוי משמעותי.
תוצאת השינויים האלה היא שבעוד בשנה שעברה היה פער של כ-10% בלבד בין דעתם של צעירים על ישראל לדעתם של מבוגרים עליה, כעת עומד הפער הזה על 33%: ל-71% מהמבוגרים יש דעה חיובית על ישראל, לעומת 38% בלבד בקרב הצעירים.
לצד זה, האמריקנים עדיין מזדהים עם ישראל הרבה יותר מאשר עם הפלסטינים: 51% מזדהים עם ישראל לעומת 27% עם הפלסטינים. זהו שינוי קל מאוד ביחס לשנה שעברה, אז הייתה התוצאה 54% מול 31%. עם זאת, הפער לטובת ישראל בשנתיים האחרונות הוא הנמוך ביותר שנמדד אי פעם בסקרי "גאלופ".
הכותרת
מי מפחד מהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית? | נדב איל
25:50
2 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בישראל במסצ'וסטס
הפגנת תמיכה בישראל במסצ'וסטס
הפגנת תמיכה בישראל במהלך מלחמת "חרבות ברזל". רוב האמריקנים רואים בסכסוך "איום קריטי על האינטרסים של ארה"ב"
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
רוב האמריקנים, 53%, ממשיכים לתמוך בהקמת מדינה פלסטינית, בעוד 34% מתנגדים לכך. בסוגיה זו ההבדלים הפוליטיים גדולים מאוד: 74% מהדמוקרטים, 55% מהעצמאים ו-26% מהרפובליקנים תומכים במדינה פלסטינית. 53% מהצעירים סבורים כי ארה"ב צריכה להפעיל לחץ רב יותר על ישראל.
עד כמה המלחמה בעזה נוכחת בסיקור התקשורתי בארה"ב אפשר להבין מהעלייה החדה במספר האמריקנים שרואים בסכסוך "איום קריטי על האינטרסים החיוניים של ארה"ב". לפני שנתיים רק 35% מהאמריקנים חשבו כך, והשנה זינק שיעורם ל-52%.