1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
"חקיקה דרקונית". בן גביר
(צילום: EPA )
מפלגת העבודה הגישה הבוקר (יום רביעי) עתירה לבית המשפט העליון נגד התיקון לחוק פקודת המשטרה, שכונה "חוק בן גביר" ותכליתה העברת סמכויות מהמפכ"ל לשר לביטחון לאומי. "איתמר בן גביר מקים לעצמו משטרה פוליטית שתעשה כרצונו, תעצור מפגינים, תשלח מכת"זיות ותרסק את חופש הביטוי של המחנה שלנו", תקפה יו"ר העבודה מרב מיכאלי.
לפי העתירה, שהוגשה באמצעות עו''ד עמרי שגב ממשרד ירקוני שגב אלדר, התיקונים שהוכנסו לחוק מהווים "שינויים משטריים העלולים להביא את מדינת ישראל להיות 'מדינת משטרה', שבה גוף זה יהפוך להיות כוח מזוין בשירותם של גורמים פוליטיים".
בנוסף, נכתב כי גם אם יש מקום למחשבה מחודשת בנושא פקודת המשטרה, "מצופה היה כי טרם תחל הכנסת במלאכת חקיקה דרקונית שכזו, יתאפשר לשר הנכנס לחוות את אותם 'קשיים' לכאוריים בעצמו. עם זאת, בחר השר לתקן הוראות שלא תוקנו כמעט מאה שנים וזאת עוד טרם כיהן יום אחד בתפקידו".
המפלגה טענה גם שהליך החקיקה, שכלל הקמת ועדה מיוחדת ערב כינון הממשלה במטרה להעביר את החוק במהירות, היה פגום. "הליך החקיקה היה הליך מזורז בהצעת חוק פרטית", נטען בעתירה. "לא נערכה עבודת מטה מקצועית ומקיפה לעיצובה ולא נשקלו כלל עמדות אנשי המקצוע והמומחים הרלוונטיים. זאת, בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי ובצורה שפוגעת פגיעה מהותית בערכי היסוד של משטרנו הפרלמנטרי".
לדברי מפלגת העבודה, "הקואליציה השתמשה בכל כלי שברשותה במטרה לקצר את הליך החקיקה ולזרזו, אף בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי ובצורה שעשויה לייצר תקדים שלילי שיפגע בהליכי חקיקה גם בעתיד".
יו"ר סיעת העבודה, ח"כ אפרת רייטן, מסרה: "כבר בדיונים בוועדה לתיקון פקודת המשטרה העלינו חששות כבדים מהתיקון לחוק ומהניצול הפוליטי שייעשה במשטרה. הגשנו עתירה שתוקפת את התיקון לחוק על בסיס החששות האלה, והנה עוד לפני שבג"ץ הספיק לדון בנושא, אנחנו כבר רואים שהחששות מתממשים. תוך ימים פורסמו הנחיות הזויות שהשר הנכנס נותן למשטרה, כמו הוראות איך ומתי לבצע מעצרים במסגרת הפגנה חוקית לחלוטין. המשטרה אחראית על שמירת הסדר הציבורי, ורק היא יכולה להחליט מתי נדרש לבצע מעצר. לא מפתיע שזה קרה ביחס להפגנה נגד צעדי הממשלה הדורסנית. זוהי השתקה, ניצול כוח שלטוני ופגיעה אנושה בעקרונות הדמוקרטיים".
מוקדם יותר היום נפגשו ראשי המחאה בתל אביב - שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון ויו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא - עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. הפגישה, שבה דנו הצדדים בהפגנה שתתקיים ביום שבת, התקיימה על רקע ההנחיה של בן גביר לעצור חוסמי כבישים במהלך המחאה. השר לביטחון לאומי, מצידו, טען הבוקר ב-ynet radio כי המשטרה עושה דין אחד להפגנות שמאל ודין אחר לכל היתר - והוסיף כי הוא דרש שתהיה אכיפה שוויונית.