ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (חמישי) עם ראשי הרשויות של יהודה ושומרון בקריה בתל אביב. השיחה עסקה בעיקר בסנקציות שהוטלו מאז פרוץ המלחמה על מתנחלים קיצונים, מאחזים לא חוקיים וארגונים, וכן בצרכים האזרחיים והביטחוניים של היישובים בעקבות המלחמה, שנמשכת כבר עשרה חודשים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם ראשי הרשויות של יהודה ושומרון, בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם ראשי הרשויות של יהודה ושומרון, בקריה בתל אביב
נתניהו וראשי הרשויות. קיבלו רושם שנתניהו לוקח את הטלת הסנקציות ברצינות
(צילום: מעין טואף / לע״מ)
עימות בין מתנחלים לפלסטינים באפריל האחרון
(צילום: עיריית עקרבא)

ראשי היישובים ביקשו מנתניהו למנות פרויקטור שירכז את הטיפול בסנקציות שהטילו שורת מדינות בחודשים האחרונים, דרישה שעלתה במסמך שגיבשה מועצת יש"ע לפני כמה שבועות ונחשף לראשונה ב-ynet. במסמך שגובש במועצת יש"ע דורשים בין היתר ראשי הרשויות הקמת מאחזים, והכרה ביישובים חדשים בכל מקרה של סנקציות.
הנוכחים במפגש היום קיבלו את הרושם כי ראש הממשלה, שביקש מהם שמות כאופציה למילוי התפקיד, צפוי למנות את הפרויקטור בקרוב. בלשכת רה"מ סיפרו שהוא אמר לנוכחים "שזה יכול להיות רעיון טוב", אבל לא התחייב.
נתניהו אמר לנוכחים שהוא משתמש בכלים עוצמתיים כדי לטפל בהטלת הסנקציות בשני מישורים, הניסיון לעצור את התופעה אף גם לעזור למי שהוטלו עליו מגבלות. גורמים שהשתתפו בפגישה אמרו שראש הממשלה מבין את חומרת הדברים, והתרשמו שבשאלת המניעה ספק אם יצליחו לשנות את ההחלטות. לדבריהם, בהתמודדות מול הצעדים שננקטו מדינת ישראל לא עשתה הרבה וגם לא מסייעת לאלה שהוטלו עליהם הסנקציות. המשתתפים ביקשו מנתניהו שישקול לתת רשת ביטחון פיננסית למי שנפגע, שכן חלק מהם לא הורשעו, לא הוגשו נגדם כתבי אישום ואפילו לא נחקרו.
מלשכת נתניהו נמסר אחרי הפגישה כי הוא אמר לראשי הרשויות שהוא "רואה בחומרה רבה את הסנקציות נגד המתיישבים והארגונים", והוסיף כי "אנו פועלים על מנת לבלום זאת. זה עניין של מדינת ישראל כולה ולא רק יו"ש".
גורמים שהיו בדיון סיפרו כי "נתניהו בעיקר שמע את כולם ואמר שבשורה התחתונה ימונה גורם לטיפול בבעיה, כי זה עובר גבול, מחמיר ומשפיע על קידום הבנייה ביו"ש". ראש מועצת בנימין ויו"ר מועצת יש"ע ישראל גנץ אמר כי "הטיפול בסנקציות לא יכול להמתין לבחירות בארה"ב. החרב כבר על הצוואר של המדינה. לצערנו מדינת ישראל לא אמרה בפה מלא די לסנקציות ולא גיבשה פעולות מעשיות כדי לבלום את האיום הזה שמטרתו להקים מדינה פלסטינית".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שמנסה להיאבק בהטלת הסנקציות ואף ביקר באירופה לאחרונה כדי לשכנע חברי פרלמנט לצאת נגד המהלך, טען כי "הסנקציות החצופות הללו הן ריסוק מוחלט של הריבונות הישראלית, פגיעה אישית באנשים שלא עשו דבר, שלחלקם אין אפילו חקירה שמתנהלת נגדם וללא כל שימוע. מדובר במדרון חלקלק של סכנה ברורה כלפי קציני צה"ל הבכירים, כלפי שרים בממשלה, כלפי ראש הממשלה עצמו.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם ראשי הרשויות של יהודה ושומרון, בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם ראשי הרשויות של יהודה ושומרון, בקריה בתל אביב
הפגישה בקריה
(צילום: מעין טואף / לע״מ)
לדבריו, "אזרחי מדינת ישראל מצפים לפתרון. אם ממשלות זרות מטילות סנקציות על אזרחים של מדינת ישראל כאילו זו לא מדינה ריבונית, מדינת ישראל צריכה להפסיק באופן מלא את המימון של הרשות הפלסטינית על כל המשתמע מכך. אני קורא לראש הממשלה להודיע כי אם מדיניות הסנקציות החצופות האלו לא נפסקות, גם הממשלה יכולה לנקוט בצעדים חד-צדדים ולהחיל ריבונות ביהודה ושומרון".
ראש מועצת בית אל שי אלון חיזק את דבריו, ואמר כי "השתקה והטלת סנקציות נגד מי שחושב אחרת מהממשל האמריקני, התערבות במדיניות פנים וחוץ של מדינה אחרת וחתירה להפלת ממשל ישראלי שאינו מוצא חן בעיני הממשל האמריקני הנוכחי, הם מעשים דיקטטוריים".
כאמור, מלבד הטיפול בסנקציות עלתה בפגישה הסוגיה הביטחונית ביהודה ושומרון, בין היתר, בעיית מחנות הפליטים בעיקר בצפון השומרון, שם פועלים גדודי מחבלים שמבצעים פיגועים. "לצד הלחימה בדרום ובצפון יש להכניס גם את יהודה ושומרון לתוכנית העבודה", , אמר ראש העיר אריאל יאיר שטבון. "אנו מעריכים מאוד את הגברת הפעילות של צה"ל, אך זו עדיין פעילות כירורגיות. מחנות הפליטים בג'נין וטול כרם צריכים להיראות כמו בעזה. חזק ואמץ".
במהלך הפגישה הפגינו ראשי המועצות גישה מחבקת לנתניהו, ולצד הטענות שיש להם על הטיפול בסנקציות הם חיזקו אותו על הלחימה בגזרות השונות והגישו בפניו כי להמשיך בה. ראש העיר חברון אייל גלמן, שלחם ברצועת עזה, אמר לראש הממשלה כי "הלוחמים, המפקדים והעם בשטח סומכים עליך, מתחזקים ממך ומחזקים אותך להשיג את כל יעדי המלחמה. מעומק זכות האבות ואימהות האומה הנמצאים בחברון, שואב עם ישראל כולו כוחות לעמידה איתנה שלך, מכוח האומה ושורשה. מודים לך על פועלך למען מערת המכפלה ולבניין חברון והרחבתה ומזכות זו ומכוחות שורשיים תמשיך להוביל אותנו לניצחון". ראש מועצת שער שומרון אבי רואה הוסיף: "הצטרפתי לחברי ראשי הרשויות ביו"ש לתמיכה והחיזוק לראש ממשלתנו העומד איתן מול כוחות מחוץ ומבית במלחמתנו הצודקת ולהביא לניצחון מוחץ וברור למען הדורות הבאים".
בפגישה השתתפו ראש מועצת יש"ע וראש מועצת בנימין ישראל גנץ, ראש מועצת אורנית אור פירון זומר, ראש מועצת אלפי מנשה שי רוזנצוויג, ראש מועצת אפרת דובי שפלר, ראש העיר אריאל יאיר שטבון, ראש מועצת בית אל שי אלון, ראש מועצת בית אריה שרון אלפסי, ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין, ראש מועצת גבעת זאב יוסי אסרף, ראש מועצת גוש עציון ירון רוזנטל, ראש מועצת הר חברון אלירם אזולאי, ראש מועצת חברון אייל גלמן, ראש העיר מעלה אדומים גיא יפרח, ראש מועצת קדומים עוזאל ותיק, ראש מועצת קרני שומרון יהונתן קוזניץ, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, ראש מועצת שער שומרון אבי רואה, מזכ"ל תנועת אמנה זאב (זמביש) חבר ומנכ"ל מועצת יש"ע עומר רחמים.
חלק גדול מראשי המועצות שהשתתפו בפגישה חדשים וצעירים, שנבחרו לראשונה בבחירות המוניציפליות האחרונות. מלשכת נתניהו נמסר אחרי הפגישה כי הוא למשתתפים שיש לחזק עוד יותר את הביטחון ביהודה ושומרון וביישובי קו התפר, וציין כי צה"ל מבצע עבודה חשובה מאוד בחודשים האחרונים בפגיעה בארגוני הטרור המאפשרת מרקם חיים ביהודה ושומרון.
ראשי מועצת יש"ע היו אמורים להיפגש עם נתניהו רגע לפני המראתו לביקור בארה"ב בחודש שעבר כדי להציף בפניו, בין היתר, את נושא הסנקציות המוטלות על מתנחלים. באופן מפתיע, זמן קצר לפני הפגישה הודיע נתניהו על ביטול הפגישה - ועורר את זעמם של ראשי המועצות. "ראש הממשלה ביטל במפתיע את פגישתו עם ראשי מועצת יש״ע", נמסר אז. "מועצת יש״ע לא תאפשר לסנקציות לעבור לסדר היום".