חיכינו וחיכינו וחיכינו - ובסוף היא הגיעה: לאחר טקס החנוכה החגיגי שהתקיים אתמול במעמד ראש הממשלה, נסיעות הבכורה של הרכבת הקלה של גוש דן יצאו לדרך הבוקר (יום שישי). זה קרה אחרי שנים של עיכובים, שבמהלכם תקציב הפרויקט הלך ותפח. ynet העביר בשידור חי את נסיעת הבכורה.
שתי הרכבות המסחריות הראשונות בקו האדום יצאו לדרכן בשעה 05:40 מתחנת קריית אריה בפתח תקווה ומתחנת הקוממיות בבת ים - אבל שלוש שעות לפני כניסת השבת פעילות הרכבת הקלה תופסק, ותחודש רק במוצאי שבת. תקלה ראשונה (וקלה) אירעה תוך כשעה - הרכבת נסעה אחורנית כדי לדייק את מיקום פתיחת הדלתות, ובהתחלה לא הצליחה.
בתחנה בבת ים נערך טקס קצר שבו הוענקה תעודה לנוסע הראשון - תושב תל אביב קותי אלעזר בן ה-70. "הגעתי במיוחד מתל ברוך צפון כדי לחנוך את הקו, תכננתי את זה כל השבוע מראש", סיפר.
מיקה בת ה-12 שכנעה את אביה להביא אותה לנסיעת הרכבת הראשונה: "אמרתי לו כבר לפני שבוע, הוא קם ב-05:00 בבוקר בכל מקרה, אז הוא הסיע אותי לפה. אני נהנית בטירוף". האב, שי, הוסיף: "זה באמת רגע היסטורי. הרכבת הזו מגיעה לנו אחרי תקופה ארוכה של סבל בתל אביב".
לנסיעת הבכורה הגיעו גם מקצוות הארץ. רועי שם טוב ואמו סיגלית עשו את כל הדרך מנהריה. "אנחנו בכל העולם נוסעים ברכבות תחתית, התפללנו לרגע הזה – והגענו", הם סיפרו. "בשנה שעברה היינו בלונדון, השנה באמסטרדם. קיווינו שרועי יקבל את תעודת הנוסע הראשון".
גם משדרות הגיעו לנסיעה הראשונה - ואפילו מלונדון. שון מיכאל שלומד אדריכלות באנגליה הגיע במיוחד עבור הפתיחה ההיסטורית: "אני עוקב אחרי הפרויקט הרבה מאוד זמן. במיוחד בגלל משבר האקלים פרויקטים כאלה חשובים, וחשוב ללמוד מהם".
ראש העיר בת ים, צביקה ברוט, עלה בעצמו לנסיעת הרכבת הראשונה בעירו: "אנחנו שמחים ומתרגשים, חיכינו לזה המון זמן. התושבים נשאו על גבם את העבודות להקמת הרכבת במשך שנים, אך התוצאה נהדרת". ברוט הביע תקווה כי הרכבת הקלה תסייע לפיתוח מגזרי העסקים והתיירות בבת ים. "הרכבת הזו לוקחת את בת ים קדימה", אמר.
הנסיעות היום, כמו בכל יום שישי, יסתיימו כאמור שלוש שעות לפני כניסת השבת. הרכבת תשוב לפעול רק כשעה לאחר צאת השבת, ב-21:30 ליתר דיוק. היום יוכלו הנוסעים להתנהל בקו בחינם, אך ממוצאי השבת ייגבה תשלום - שיעמוד על חמישה שקלים וחצי לנסיעה בחלק ממקטעי הקו, ו-12 שקלים לנסיעה לאורך כל הקו.
לצד הנסיעות הראשונות, כבר מהיום מתוכננות מחאות על כך שהיא לא תפעל בשבת. בארגוני המחאה מתכוונים להפריע לנסיעת הרכבת, ואף מאיימים לחסום רכבות. החל משעות הבוקר צפויות פעולות מחאה לאורך הקו, ובשעה 13:00 תצא שיירת רכבים מאזור התחנה המרכזית בפתח תקווה, שתיסע לאורך תוואי הרכבת. בשעה 14:00 יתכנסו המוחים בתחנות נבחרות, בהן בילינסון בפתח תקווה, ביאליק ברמת גן, וארלוזורוב, יהודית, קרליבך ואלנבי בתל אביב.
"הנוסעים מתבקשים לעלות בתחנות ההלכה פינת איראן", כתבו ראשי המחאה בהודעה שהוציאו לקראת היום. "ככה נראית הרכבת הקלה, מכשיר לכפייה דתית על ציבור ליברלי ענק המשרת בצבא ומשלם מיסים. נתייצב המוני בני ישראל בשישי הקרוב להתחיל במאבק על שחרור הרכבת הקלה מכפייה דתית קיצונית ומסוכנת".
שרת התחבורה לשעבר, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, הגיעה הבוקר לתחנת ארלוזורוב וקראה למחליפתה מירי רגב לאמץ את התוכנית להפעלת הרכבת הקלה בשבת: "כשאנחנו מדברים על דמוקרטיה, אנחנו מדברים על הזכות לחופש תנועה גם למי שאין לו אוטו. לא יכול להיות שדרעי וגולדקנופף יגזרו על האנשים להיות נצורים בבית, אם אין להם יכולת לנהוג".
כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף אתמול בטקס החנוכה בפתח תקווה. הוא הגיע לטקס גזירת הסרט של הקו האדום באמצעות הרכבת הקלה עצמה - שעליה עלה ביפו יחד עם רעייתו שרה, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר האנרגיה ישראל כץ, שכיהן כשר תחבורה במשך כעשור.
נתניהו והשרים נאמו ברקע קולות מחאה של מפגינים רבים שהקיפו את האוהל שבו התקיים הטקס. חרף ניסיונם להגביר את קולם, הנואמים לא יכלו לגבור לחלוטין על צעקות המפגינים. בעקבות הטקסים נחסמו כבישים ברחבי תל אביב.
אחד מהאתגרים המשמעותיים ברכבת הקלה הוא האתגר הביטחוני. כדי להתמודד איתו הוקמה ב-2015 יחידת הרק"ל, שבה משרתים כ- 120 קצינים ושוטרים. הפעילות מתבצעת בקו העילי בקטע התת-קרקעי, ובמקביל שוטרי התנועה יפעלו בהכוונת התנועה בצירים הסמוכים לפסי הרכבת הקלה ובצמתים, במטרה להקל ולמנוע עומסי תנועה.