דובר צה"ל התייחס בצהריים (ראשון) לפרסומים שלפיהם ארה"ב צפויה להטיל סנקציות על הגדוד החרדי נצח יהודה בעקבות טענות לפגיעה בפלסטינים. "לוחמי גדוד נצח יהודה משתתפים כעת במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ולרוח צה"ל ועקרונות הדין הבינלאומי", מסר דובר צה"ל בהתייחסות ראשונה של הצבא לדיווח הדרמטי.
הוא הוסיף: "לאורך השנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, לצד היותו גדוד מוביל בשילוב חרדים לוחמים בצה"ל. בהמשך לפרסומים על אודות סנקציות נגד הגדוד, העניין לא מוכר בצה"ל. באם תתקבל החלטה בעניין היא תיבחן. צה"ל פועל ויוסיף לפעול לבדיקת כל אירוע חריג באופן ענייני ובהתאם לדין".
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון בתחילת החודש
(צילום: דובר צה"ל )

במחלקת המדינה האמריקנית דאגו להדליף את המסר שלפיו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן צפוי להודיע על סנקציות על יחידה בצה"ל - הגדוד שבעבר היה ידוע כ"נח"ל החרדי", ומיועד גם היום בעיקר לגיוס חרדים בצה"ל.
לפי מחלקת המדינה, חיילים בגדוד מתנכלים ומבצעים באופן שיטתי הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית, ובכך עוברים על "חוק לייהי" האמריקני. המשמעות בפועל של הדברים היא כי ייאסר להעביר לגדוד סיוע צבאי אמריקני, וימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארה"ב. אם אכן הדבר יקרה, מדובר יהיה בתקדים היסטורי שכן זאת תהיה הפעם הראשונה כאמור שממשלת ארה"ב תטיל סנקציות כלשהן על יחידה צבאית מישראל.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון
לוחמי נצח יהודה
(צילום: דובר צה"ל )
ל-ynet נודע כי קצינים בגדוד ניסו להרגיע את החיילים והבהירו להם שהיחידה לא תיפגע ותמשיך לפעול כבשגרה. בצבא חוששים שהצעד עלול לייצר תגובת שרשרת מסוכנת גם נגד יחידות אחרות. אפקט הפרסום יצר מהלך נגדי שצבר תאוצה תוך שעות. לפחות שתי קבוצות של בוגרי נצח יהודה ותומכי הגדוד הוקמו ברשתות החברתיות בתוך שעות אחדות, אליהן הצטרפו כבר כ-2,000 איש שביקשו לתמוך ביחידה, לגייס לה תרומות ולהדהד את הצלחת הלוחמים, בעיקר בלחימה בעזה.
בגדוד דורשים מהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומשר הביטחון יואב גלנט לגנות את ההחלטה ולגבות את החיילים, אך כאמור עד השניים שותקים, ובצמרת המדינית רק ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים בני גנץ וגדי איזנקוט תקפו את ההחלטה השנויה במחלוקת.
משמעותה המיידית של ההחלטה, לפי האמריקנים, היא הפסקת העברת אמצעי לחימה וציוד מתוצרת ארה"ב לגדוד נצח יהודה. הלוחמים בגדוד משתמשים בנשקי M-16 אמריקנים ולא בתבור ישראלי, נוסעים בג'יפי האמר ומשתמשים בציוד אישי מתוצרת ארה"ב - וכעת מוטל ספק כבד אם יסופק עוד ציוד זה או שצה"ל ישלים זאת ממקורות אחרים.
בעמותת נצח יהודה, שמלווה את לוחמי הגדוד ואת אלף החיילים שגדלו בבתים חרדים ומשרתים במסלולים מקבילים בצבא, כמו גם את לוחמי הפלוגות החרדיות בגבעתי ובצנחנים, קיבלו בהלם את ההחלטה. בעמותה הסבירו כי התרומות שמממנות את תקציב העמותה מאפשרות לימודי המשך אקדמיים ללוחמים המשוחררים, את מימון חמש המכינות הקדם-צבאיות לנערים החרדים ואת הסיוע הכלכלי לרבים מהחיילים שנדרשים לכך, וכן בתים למאות החיילים הבודדים החרדים.
כעת, חוששים בעמותה, הפרסום האמריקני ירתיע תורמים רבים שיפחדו להסתבך עם ארה"ב. "היום זה נצח יהודה, מחר זה גולני", אומרים גורמים בצבא. "המקרה האחרון שהיה לחיילים ביהודה ושומרון היה לפני שלוש שנים עם הקשיש הפלסטיני-אמריקני שמת ליד רמאללה במהלך פעילות של הגדוד, וכעת מענישים את כולו. זה הזוי. 90% מהתרומות לחיילים שלנו הן מארה"ב.יש לנו התחייבויות קדימה", הם הדגישו. הסנקציה החדשה גם אוסרת על צבא ארה"ב להתאמן עם חיילי הגדוד, אך אלמנט זה פחות רלוונטי מאחר שהיחידה לא יועדה לכך.