מאז החל התמרון של צה"ל בדרום לבנון, ביום שני האחרון, ועד היום (שבת) חיזבאללה פרסם כ-100 הודעות של "לקיחת אחריות" על פעולות נגד ישראל בכלל וכוחות צה"ל בפרט, כולל בשטח לבנון. בחלק מההודעות טען ארגון הטרור השיעי כי ירה לעבר שטחי כינוס בגבול הצפון, שבהם נכחו לוחמי צה"ל שהתכוננו לכניסה קרקעית לשטח לבנון לראשונה מאז 2006.
בימים האחרונים ניתן לראות עלייה משמעותית במספר הודעות לקיחת האחריות של חיזבאללה, שחלקן התגלו כשקריות או לא מדויקות לכל הפחות. מטרת ארגון הטרור היא ככל הנראה להדהד "הישגים" בשטח, כנראה מתוך מצוקה אחרי שורת חיסולי הבכירים בלבנון.
תיעוד מפעילות הכוחות ואמצעי לחימה שאותרו בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
(צילום: AP/Hassan Ammar, דובר צה"ל, AFP)
במקביל למתקפות נגד לוחמי צה"ל שמתמרנים בדרום לבנון, חיזבאללה המשיך בירי בלתי-פוסק לעבר שטח ישראל, שאף התרחב לאזורים נוספים. לאחר ששיגר לראשונה רקטה שכוונה לתל אביב בשבוע שעבר, חיזבאללה שיגר השבוע מטח משמעותי ראשון למרכז הארץ, שבמסגרתו הופעלו אזעקות גם בתל אביב ובשרון. לטענת ארגון הטרור, אז מדובר היה בירי לעבר "בסיס 8200 בגלילות ומטה המוסד" וכן לעבר "הבסיס האווירי בשדה דב".
גם הירי לעבר חיפה, הקריות והגליל התחתון, והבסיסים שנמצאים באזורים אלה, שהיה נחשב לחריג עד לפני כמה שבועות, הפך לתדיר הרבה יותר במהלך השבוע החולף וזה שלפניו.
מתחילת התמרון השבוע, לפי נתוני צה"ל, זוהו יותר מ-700 שיגורים מלבנון לישראל. מאז צה"ל נכנס קרקעית ללבנון חיזבאללה טען בכמה מהודעותיו כי הצליח לגרום לנפגעים בקרב הכוחות הלוחמים בשטח ובהודעות אחרות תיאר "עימותים עם כוחות צה"ל". עם זאת, הודעות רבות כאמור התגלו כלא-מדויקות.
כידוע, מתחילת הפעילות בדרום לבנון נפלו בקרבות תשעה לוחמי צה"ל. שלשום הותר לפרסום שמו של סרן בן ציון פלח (21), קצין לוחם בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים, שנפל ביום רביעי בהיתקלות עם מחבלי חיזבאללה בדרום לבנון. הלווייתו צפויה להתקיים ביום ראשון.
בקרבות לפני כן נפלו שמונה לוחמים - שישה בקרב שניהלה יחידת אגוז, ושניים נוספים בקרב שניהלו לוחמי סיירת גולני. בקרב של אגוז נפלו איתן יצחק אוסטר (22), מפקד צוות; סרן הראל אטינגר (23), מפקד צוות; סרן איתי אריאל גיאת (23), קצין ביחידת יהל"ם של חיל ההנדסה הקרבית; רס"ל נועם ברזילי (22), לוחם ביחידת אגוז; רס"ל אור מנצור (21), לוחם ביחידת אגוז; ורס"ל נזר איטקין (21), לוחם ביחידת אגוז. בתקרית האחרת נפלו סמ"ר עלמקאן טרפה (21) וסמ"ר עידו ברויר (21) מסיירת גולני.

250 מחבלים חוסלו, יותר מ-2,000 מטרות הותקפו

לצד התקריות הקשות והמחיר הכבד, צה"ל רושם הישגים בלחימה בדרום לבנון. במשך ארבעה ימים של פעילות ממוקדת בדרום לבנון חוסלו, כך לפי צה"ל, יותר מ-250 מחבלים - בהם 21 מפקדים. דובר צה"ל עדכן כי בין המפקדים שחוסלו ישנם חמישה בדרג מפקדי גדודים, עשרה מפקדי פלוגות ושישה מפקדי מחלקות. בנוסף, בצבא מעריכים כי כל אזור דרום לבנון פונה מאוכלוסייה, ובסך הכול כ-600 אלף עזבו והגיעו מצפון לנהר ליטני.
2 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון, השבוע
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
הכוחות פועלים בדרום לבנון בתצורת התקפות חטיבתיות, המשלבות פעילות אווירית לצד טנקים וארטילריה. צה"ל הוסיף כי במהלך הפעילות, הכוחות מחסלים מחבלים שמתבצרים במבנים ובאיתורים צמודי גדר, מאתרים ומשמידים מחסני אמצעי לחימה, משגרים מוכנים לשיגור ומטענים של חיזבאללה שהושארו מאחור.
פעילות הכוחות התבצעה עד כה משטחים שולטים על שישה כפרים, במיקוד על פעילי חיזבאללה ומצבורי אמל"ח, גם מתחת לאדמה. "אנו סורקים במסרקות ברזל ומוצאים הרבה מעבר למה שידענו. איתרנו עשרות מחסני אמל"ח גדולים. מצאנו תשתיות תת-קרקעיות רבות מעבר למה שידענו, בהן מנהרות הצטיידות של 40-50 מטרים - והתחלנו בהשמדת אותן תשתיות. חטיבת הצנחנים חיסלה 15 מחבלים שיצאו מפירים ומסתורים ביממה האחרונה", אמרו בצבא.

"הלחימה האווירית האינטנסיבית בעולם ב-20 השנים האחרונות"

כמו כן, כוחות חיל האוויר פועלים מעל ומסביב לכוחות - בכל שעות היממה. החל מתקיפות מקדימות לעבר מטרות צבאיות ביעדי הפשיטה ועד להסרת איומים במרחב באמצעות משימות איסוף ותקיפה. עד כה הותקפו יותר מ-2,000 מטרות צבאיות, בהן תשתיות טרור, מבנים צבאיים, מחסני אמצעי לחימה ומשגרים. לפי הדיווחים בלבנון וגם הודעות צה"ל, אזורי התקיפות המרכזיים של חיל האוויר הם דרום לבנון, אזור אל-בקאע במזרח, המחבר את לבנון עם סוריה והדאחייה של ביירות.
מנתונים שפורסמו אמש ב-CNN עלה כי ישראל מפציצה ברחבי לבנון יותר מאשר ארה"ב בשיא מאבקה נגד דאעש, ובקצב גבוה יותר מאשר שצבא ארה"ב תקף במלחמתו באפגניסטן. לפי הנתונים של משרד הבריאות הלבנוני, כתוצאה מהתקיפות האוויריות המסיביות נהרגו יותר מ-1,400 בני אדם במדינה בשלושת השבועות האחרונים. בנוסף, נפצעו יותר מ-7,500 אחרים. עם זאת, הנתונים שיוצאים ממשרד הבריאות בלבנון לא תמיד מדויקים, מכיוון שלא כל הנפגעים מגיעים לטיפול בבתי החולים השונים.
נציין כי ישראל, מצידה, מעבירה מסרים לאזרחים בלבנון לפני שהיא תוקפת באזורים מסוימים. רק בשבוע האחרון שוגרו מספר אזהרות כאלה לתושבים ברובע הדאחייה ובסביבתו, שם תקפה ישראל מחסני אמל"ח משמעותיים. באותו רובע, כידוע, גם חוסלו שורה של בכירים בחיזבאללה, כולל מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, בתקיפה אווירית לפני כשבוע.
לפי נתוני airwars, שמנטרת ואוספת נתונים על תקיפות אוויריות באזורי סכסוך, "ההפצצות של ישראל, שלדבריה מכוונות למעוזי חיזבאללה, מסמנות את המערכה האווירית האינטנסיבית ביותר בעולם מחוץ לעזה בשני העשורים האחרונים".