3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
ראש הממשלה נתניהו ויורש העצר הסעודי בן סלמאן
(צילום: הדר יואביאן, רויטרס)
בכירים בירושלים אמרו בסוף השבוע כי הצהרתו הדרמטית של היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן, על כך שארה"ב ממשיכה לפעול בנחישות להשגת הסכם נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה, לא נאמרה בעבר מצד וושינגטון באופן רשמי. "האמירה מפתיעה וחשובה, ההחלטה של סאליבן להפוך את סעודיה למוקד הנאום שלו מעידה שזה במקום גבוה מאוד באג'נדה האמריקנית", אמרו הבכירים.
סאליבן, יועצו הקרוב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, התייחס לנושא ביום חמישי שעבר בכנס של מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון לקראת ביקורו בריאד בירת סעודיה. "מטרת העל המוצהרת של ממשל ביידן היא להביא לנורמליזציה מלאה ביחסים בין ישראל ובין סעודיה", אמר סאליבן.
הוא הוסיף: "יש לנו אינטרס לקדם נורמליזציה בין שתי המדינות, ולמעשה הממשל הזה הוא שיצר את הצעד המוחשי הראשון של שתי המדינות עם פתיחת המרחב האווירי מעל ערב הסעודית לטיסות אזרחיות מישראל. בסופו של דבר, להגיע לנורמליזציה מלאה זה אינטרס ביטחוני לאומי מוצהר של ארה"ב והיינו ברורים מאוד לגבי זה".
3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן
(צילום: AFP)
היועץ הבכיר לא פירט מעבר לכך כדי "לא לפגוע בפעולות ובמאמצים הנעשים בנושא" ו"כסימן לרצינות שבה ארה"ב מתייחסת לעניין". סאליבן ייפגש בביקורו בסעודיה עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. היועץ האמריקני הזמין למפגש גם את היועצים לביטחון לאומי של איחוד האמירויות והודו, מתוך כוונתה לשלב את סעודיה בפורום I2U2 - פורום שישראל חברה בו ואשר נועד לקדם שיתופי פעולה בין המדינות.
סאליבן גילה עוד כי ביום רביעי שער הוא קיים שיחת טלפון מוצפנת עם מקבילו הישראלי צחי הנגבי, שאליה הצטרף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. דבריו של סאליבן על אודות מאמצי ממשל ביידן להביא לנורמליזציה מלאה בין ישראל לסעודיה מפתיעים מאוד לנוכח דיווחים מנוגדים על האטה במאמצי ישראל לכונן יחסים דיפלומטיים עם סעודיה, בין היתר בעקבות ההסלמה מול הפלסטינים.
"זה משקף את המדיניות של הנשיא ביידן, שסאליבן הוא הכי קרוב אליו", אמרו הבכירים בירושלים. "האמירה מפתיעה וחשובה, בוודאי כשהיא נאמרת על רקע נסיעתו של סאליבן לסעודיה. סאליבן גם הקפיד לחשוף את החיבור לישראל באמירה שלו שקיים השבוע שיחת וידאו מוצפנת עם הנגבי, שנתניהו נכנס אליה והשתתף בה".
בישראל מעריכים כי קיים חלון זמנים של כשנה אחת, שבה יוכל הנשיא ביידן לקדם את יוזמת הנורמליזציה שלו בין ירושלים לריאד. "זה לא יכול להיות מהיר", אמר בכיר ישראלי. "גם 'הסכמי אברהם' נמשכו חודשים ארוכים, בטח כשלסעודיה יש ציפיות גדולות מאוד מהאמריקנים".
שרי החוץ של איראן וסעודיה בפגישתם בסין

הסעודים מוכנים לשלם בנורמליזציה מלאה עם ישראל אבל רוצים מהאמריקנים תמורה משמעותית: הסכם עם ארה"ב שיגן עליה מפני איראן בצורה חד-משמעית. הסעודים התאכזבו מאוד מכך שארה"ב לא הגיבה למתקפה הסעודית על מתקני הנפט בארמקו בשנה שעברה. כמו כן דורשים בריאד עסקאות נשק משמעותיות והסכם גרעין בין סעודיה לארה"ב שיאפשר רכישת גרעין אזרחי והעשרת אורניום לגרעין אזרחי. האמריקנים לא ששים לתת להם הסכם כזה ובסבירות גבוהה הקונגרס גם לא יאשר דבר כזה.
במהלך נאומו בוושינגטון, אמר סאליבן כי ארה"ב תנקוט צעדים נחוצים כדי לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. "זהו המבחן האולטימטיבי - לאיראן לא יכול להיות נשק גרעיני. אין להם כזה נכון להיום, ולא יכול להיות להם", אמר סאליבן. היועץ האמריקני הוסיף כי ארצו עובדת עם בנות ברית שונות, כולל ישראל, כדי להרתיע את טהרן מפיתוח נשק גרעיני.
בכירים בירושלים אמרו כי דבריו של סאליבן ביחס לישראל, איראן וסעודיה מעידים שהיחסים עם ארה"ב מעולם לא היו חזקים יותר וכי הביקורת האמריקנית על המהפכה המשפטית ואי-הזמנתו של ראש הממשלה נתניהו לביקור בבית הלבן הן שוליות. בישראל מעריכים כי הדברים של הבכיר האמריקני נאמרו בין היתר על-רקע ההסכם בין סעודיה לאיראן בתיווך סין.
"נראה שההסכם הזה העיר את האמריקנים שהבינו שסין נכנסת ושאין במזרח התיכון ואקום", אמרו הבכירים. "מבחינת ישראל זה WinWin. אנחנו מקבלים חיזוק ל'הסכמי אברהם' ונורמליזציה עם סעודיה שאנחנו מאוד רוצים. ישראל תצטרך לוודא שאם יהיו עסקאות נשק בין סעודיה לארה"ב – האמריקנים ישמרו על היתרון הצבאי האיכותי של ישראל".
3 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
"אנחנו מקווים שבביקור שלו בסעודיה נראה פריצת דרך". הנגבי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחד המבחנים הראשונים לקידום הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה הוא האם ריאד תאפשר כבר ביוני הקרוב בפעם הראשונה טיסות ישירות של ערבים ישראלים עולים לרגל לחאג' מישראל לג'דה. האמריקנים מנסים לקדם טיסות ישירות כאלה כבר זמן רב. בישראל מעריכים שסאליבן יעלה את העניין בשיחותיו בריאד. שר החוץ אלי כהן אמר שסוגיית הטיסות הישירות לעולי רגל נמצאת במגעים והוא אופטימי שהסעודים יתירו זאת.
ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) הנגבי אמר כי הדברים של סאליבן מאוד משמחים. "הסכם נורמליזציה עם סעודיה הוא יעד מרכזי במדיניות החוץ של ישראל וכעת היועץ לביטחון לאומי אומר שזה גם היעד של ארה"ב. אנחנו מקווים שבביקור שלו בסעודיה נראה פריצת דרך. אם זה יקרה זה מפנה היסטורי, דרמטי, זה משנה את כל המפה של המזרח התיכון, מבודד את איראן, מייצר לגיטימציה לכל מדינה ערבית עם זיקה למערב להתחבר לישראל. מה שהסעודים רוצים הוא לא מישראל - הם רוצים הטבות מארה"ב, כפי ששאר המדינות שחתמו על 'הסכמי אברהם' רצו - ובקשותיהן מומשו".