טורקיה ביקשה אתמול (שני) סיוע בינלאומי בהשתלטות על השריפות בדרום המדינה, החמורות ביותר בעשור האחרון, שגרמו למותם של שמונה בני אדם בימים האחרונים. הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, ספג ביקורת חריפה לאחר שהתברר כי לטורקיה אין מטוסי כיבוי והיא נאלצה להסתמך על סיוע ממדינות אחרות. אך גם עם הסיוע הזה צוותי הכיבוי לא מצליחים להשתלט על האש שמשתוללת זה היום השישי ברציפות.
נזקי השריפות בדרום טורקיה
(רויטרס)

6 צפייה בגלריה
יידרשו עשרות שנים לשקם את הנזק. כבאים באזור אנטליה
יידרשו עשרות שנים לשקם את הנזק. כבאים באזור אנטליה
יידרשו עשרות שנים לשקם את הנזק. כבאים באזור אנטליה
(צילום: רויטרס)
קרוב ל-950 אלף דונמים נחרבו עד כה בשריפות, עשרות כפרים פונו ואלפי תיירים מבוהלים חולצו מאתרי נופש לחופי הים התיכון והים האגאי. משרד ההגנה הטורקי פרסם תמונות לוויין המראות את היקף הנזק, עם שטחים נרחבים ביערות שהפכו שחורים ועשן עדיין מיתמר מהם.
ארדואן ספג ביקורת חריפה במיוחד לאחר שחילק שקיות תה לתושבים בעת שסייר עם ליווי משטרתי כבד באחד האזורים שנפגעו בשריפות, ובאופוזיציה קראו לשר החקלאות הטורקי, בקיר פקדמירלי, להתפטר מתפקידו. "לא חזית זאת מראש ולא קנית מטוסי כיבוי", טענו.
6 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן באזור ה שריפות ב אנטליה טורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן באזור ה שריפות ב אנטליה טורקיה
חילק תה לתושבים. ארדואן צופה על אזור השריפות באנטליה
(צילום : AP)
תושבי כפר ליד מרמריס נראו נושאים דליים עם מים במעלה גבעה כדי להילחם בשריפה. לדבריהם, הממשלה אינה עושה מספיק כדי לעזור להם. "לא ברחנו", אמרה גולאן, תושבת הכפר. "גם לממשלה אסור לברוח, הם חייבים לשלוח לכאן סיוע, כמה מטוסי כיבוי". תושבת אחרת אמרה בבכי: "אין מטוס, אין מסוק, אין גישה לכבישים. איך זה ייכבה? איך?".
השירות המטאורולוגי הטורקי הזהיר את התושבים באזורי השריפות ממזג האוויר בימים הקרובים. בינתיים, מתנדבים מסייעים לכבאים המותשים ומעבירים לילות ללא שינה בניסיון להציל את היערות. מומחים העריכו כי יידרשו עשרות שנים לשקם את היערות שנחרבו.
6 צפייה בגלריה
שריפה שריפות יער ב דרום טורקיה
שריפה שריפות יער ב דרום טורקיה
"אין מטוס, אין מסוק, אין גישה לכבישים". השריפות בדרום טורקיה
(צילום: AP)
"זה אסון", אמר אווראן אוזקאן, תושב מרמריס השוהה במרכז סיוע מאולתר שהוקם בצידי הכביש המוביל לגבעות הבוערות. "כמוני, רבים מתושבי מרמריס לא יכולים לשים את הראש על הכרית ולישון בשקט בזמן שהשריפות הללו בוערות".
האיחוד האירופי שלח אתמול שלושה מטוסי כיבוי, אחד מקרואטיה ושניים מספרד. המטוסים הצטרפו לאלו שכבר נשלחו לסייע מרוסיה, איראן, אוקראינה ואזרבייג'ן. "אנו עומדים בסולידריות מלאה לצד טורקיה בתקופה קשה זו", נמסר מהאיחוד האירופי - מסר שנועד להראות רצון טוב לאחר יותר משנה של מחלוקות סוערות.
לוחמי אש נלחמו ביממה החולפת גם בשריפות באי היווני רודוס כמו גם בחלקים מאיטליה וספרד. "היו לנו שנים קשות בהיסטוריה שלנו במאבק בשריפות, אבל השנה צפויה להיות הגרועה ביותר", אמר פבריציו קורסיו, ראש המחלקה הלאומית להגנה אזרחית. ביוון נמדדו היום בחלק מהאזורים 45 מעלות והרשויות אמרו כי מדובר בגל החום החמור ביותר במדינה מאז 1987.
פורסם לראשונה: 23:53, 02.08.21