שב"כ והמשטרה סיכלו ניסיון איראני נוסף לממש פיגוע התנקשות בבכירים ישראלים, והגישו כתבי אישום נגד שני תושבי רמת גן - ולדיסלב ויקטורסון בן ה-30 ובת זוגו אנה ברנשטיין בת ה-18. כך הותר לפרסום היום (שני). לפי שב"כ והמשטרה, ויקטורסון היה בקשר עם גורם איראני וביצע בהנחייתו משימות שונות כגון הטמנת כספים ושריפת רכבים, ואף גייס לשם כך אדם נוסף - לצד בת זוגו.
חקירת השב"כ והמשטרה העלתה כי החל מחודש אוגוסט האחרון, היה ולדיסלב בקשר ברשתות החברתיות עם גורם בשם "Mari Hossi". הקשר התקיים בשפה העברית.
2 צפייה בגלריה
ולדיסלב ויקטורסון ואנה ברנשטיין החשודים בניסיון התנקשות בגורמים בכירים ישראליים
ולדיסלב ויקטורסון ואנה ברנשטיין החשודים בניסיון התנקשות בגורמים בכירים ישראליים
ולדיסלב ויקטורסון ואנה ברנשטיין (ברקע) בבית המשפט, היום
(צילום: יובל חן )
2 צפייה בגלריה
שב"כ ויאחב״ל להב 433 סיכלו ניסיון איראני נוסף לממש פיגוע התנקשות
שב"כ ויאחב״ל להב 433 סיכלו ניסיון איראני נוסף לממש פיגוע התנקשות
שרפו מכוניות באזור פארק הירקון, בשליחות איראן
(צילום: דוברות המשטרה)
לפי פרטי החקירה, ולדיסלב ביצע, בהנחיית הגורם האיראני – ותוך שהוא מודע לזהותו ככזה, משימות שונות בהן ריסוס כתובות גרפיטי, תליית כרוזים, הטמנת כספים ואף שריפת רכבים באזור פארק הירקון בתל אביב. בהמשך, התבקש ולדיסלב לחבל בתשתיות תקשורת ובכספומטים ולהצית יערות.
חלק מהמשימות המתוארות תועדו, והתקבל עבורן תשלום של יותר מ-5,000 דולר עבור ביצוען. תמורת כל גרפיטי שריססו הנאשמים בפתח תקווה וברמת גן, קיבלו מהסוכן 20 דולר (סך הכול כ-2000 דולר). תמורת הצתת הרכבים בפארק הירקון קיבלו הנאשמים סך של 1,450 דולר במטבעות דיגיטליים וסכום נוסף של 2,850 דולר מקדמה עבור הצתת רכבים נוספים בעתיד.
על-פי ממצאי החקירה, ולדיסלב אף הסכים לביצוע משימה של חיסול אישיות בישראל ולהשלכת רימון לעבר בית, ובהמשך לכך פעל להשגת אמצעי לחימה, בהם רובה צלפים, אקדחים ורימוני רסס.
לשם ביצוע משימותיו, כאמור, גייס ולדיסלב שני אזרחים נוספים, בהם בת זוגו, שהשתתפה בביצוען של חלק מהמשימות. ולדיסלב אף התבקש לאתר דרי רחוב לשם גיוסם לביצוע משימות נוספות ולצלם מפגינים במהלך מחאות. כתב אישום נגד בני הזוג הוגש היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב. הם נאשמים בביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ, השחתת פני מקרקעין, קשירת קשר להיזק בזדון והצתה. בנוסף, מואשם ולדיסלב במעשה טרור של קשירת קשר לרצח.
בחקירתם הודו שהם פועלים תחת גורם עוין למדינת ישראל, אך טוענים כי לא רצו לפגוע בביטחון המדינה. לפי האישום, הם "קיימו קשר עם סוכן זר באמצעות הטלגרם וביצעו משימות בשליחותו, שיש בהן כדי לפגוע בביטחון המדינה, תמורת תשלום במטבעות דיגיטליים. במהלך תקופת הקשר עם הסוכן, ביצעו הנאשמים בשליחותו משימות רבות ובתוך כך, עברו עבירות שהלכו והסלימו עם חומרתן, החל מעבירות של השחתת מקרקעין על-ידי ריסוס גרפיטי והדפסת פלאיירים עם כתובות נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, רכישת נפצים וניסיון לבנות מטען חבלה מאולתר, ועד להצתת רכבים".
גורם בכיר בשב"כ אמר כי "במסגרת פעילות שב"כ והמשטרה, נחשפו בחודשים האחרונים מספר תשתיות של גורמי מודיעין איראנים אשר פעלו לגיוסם של אזרחים ישראלים, לשם ביצוע משימות שונות ששיאן פגיעה באישים בישראל. אותרו ונוטרו פרופילים פיקטיביים איראניים רבים ברשתות ונאסף מידע אודות הגורמים העומדים אחר הפעלתם. חשיפת הפעילות הובילה למעצרם וחקירתם של אזרחים ישראלים אשר התפתו לביצוע משימות".
לדברי אותו גורם, "חקירה זו חושפת, פעם נוספת, את מאמצי גורמי המודיעין האיראנים לגייס ולנצל אזרחים ישראלים לטובת קידום ריגול ופעילות טרור בישראל". יצוין כי חלק ניכר מהאזרחים הישראלים שקיבלו פניות חשודות, לא נענו להן ואף התריעו עליהן בפני הגורמים הרלוונטיים.
עורך דין יגאל דותן, שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את ולדיסלב ויקטורסון, אמר: "אנו נמצאים בראשיתו של ההליך המשפטי, טרם קיבלנו את חומרי החקירה. יחד עם זאת, כבר בשלב זה נראה שמדובר בתיק הרבה פחות חמור ממה שמתואר בתקשורת. מדובר בצעיר שעל פי הנטען, מרבית המעשים המיוחסים לו הם דיבורים בעלמא. כמובן, נדע יותר כשנקבל את חומרי החקירה ונגיב בבית המשפט".