לפיד: "אי אפשר להבין למה המערכת עוד לא יצאה מההלם"
(צילום: שמוליק דודפור)

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד קיים הבוקר (חמישי) הצהרה לתקשורת בצל המלחמה, שבמסגרתה הציג "תוכנית לאומית לשיפור השירות והטיפול האזרחי" בעלת 8 צעדים. לדבריו, "אפשר להבין את ההלם והשיתוק של המערכות הממשלתיות בימים הראשונים, אך אי אפשר להבין למה המערכת עוד לא יצאה מההלם". בשל כך, הוא הסביר כי מדובר ב-8 הצעדים הראשונים שעל הממשלה לנקוט "עכשיו", כדי "להחזיר את המשק ואת אזרחי המדינה למסלול של חיים מתפקדים: "אי אפשר להמשיך עם ממשלה לא מתפקדת. צאו מההלם".
בתום ההצהרה נשאל לפיד אם הוא סומך על קבינט המלחמה המצומצם. הוא השיב כי "לא אחלק ציונים בזמן מלחמה. זה רגע בחיי כולנו שחלק גדול מהביקורות שאולי ראוי להשמיע צריך לשים בצד". לאחר מכן נשאל לפיד אם גם לו, כראש הממשלה לשעבר, יש אחריות לאירועי 7 באוקטובר. "אם ימשיכו לנסות לגרום לכולם לקחת אחריות, אם כולם אחראים - אף אחד לא אחראי. יש מי שאחראי, זה לא הזמן להתעסק בזה", אמר.
לפי לפיד, הצעד הראשון בתוכנית הוא לדבר עם האזרחים - למנות דובר רשמי אזרחי שיעדכן את הציבור מדי יום ויענה על שאלות התקשורת. לטענתו, "מדינת ישראל זקוקה לדובר רשמי אזרחי, לא פוליטי, שיעדכן את הציבור. בדומה למינהלת העוטף, יש להקים גם מנהלת הסברה בינלאומית שתרכז באותו מקום את כל הגופים השונים העוסקים בנושא. ההסברה הבינלאומית שלנו נכשלת, כי היא לא מנוהלת".
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת
יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת
לפיד: "לא מחלק ציונים בזמן מלחמה, זה לא הזמן לשאלת האחריות"
(צילום: מוטי קמחי)
הצעד השני הוא הצגת תוכנית לכל התושבים שפונו מבתיהם. לפיד הסביר כי יש להעביר לידי השלטון המקומי את הסמכויות, המשאבים והכלים לנהל את התושבים - בין היתר, להעביר לו מקדמות ותקציבים, ולתת לו את הסמכות למצוא פתרונות דיור לכלל התושבים שפונו בהוראת פיקוד העורף. כמו כן, הסביר לפיד כי יש להכפיל את המענק הראשוני למפונים ולהכריז על מענק נוסף, ושעל הממשלה להיערך לפתרונות דיור שלא על בסיס מלונות. בהמשך ציין כי יש להקים "קריית ממשלה ניידת" שתיתן מענה בכל מרכז שבו שוהים יותר מ-500 מפונים.
בהמשך דיבר ראש האופוזיציה על הצעד השלישי - סיוע מיוחד לעסקים קטנים ובינוניים. לדבריו, "התושבים המפונים צריכים לקבל ודאות כלכלית, אנשי המילואים צריכים לדעת שבזמן שהם נלחמים העסקים שלהם מקבלים סיוע, ובני הזוג של המשרתים צריכים לקבל עזרה אם הם נשארים לבד עם הילדים ללא מסגרות חינוך וללא יכולת להגיע לעבודה".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"אם ייתנו לנו את הסמכויות וייתנו לנו לעבוד - אהיה שם". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
סיוע למשרתי מילואים ולאזרחי העורף הוא הצעד הרביעי. לפי תוכניתו של לפיד, צריך להחליט על מתווה לבנקים כדי לספק הקלות כלכליות וגמישות, כמו הקפאת החזרי הלוואות ומשכנתאות. עוד מציעה התוכנית לאפשר לבני זוג של משרתי מילואים פעילים, שלהם ילדים מתחת גיל 12, חל"ת במודל הגרמני, עד חזרת מוסדות החינוך לפעילות מלאה. לצד זאת, לפי התוכנית יש לבצע הסבה מקצועית לאנשים שנפלטים ממעגל העבודה.
הצעד החמישי הוא שמירה על מערכת חינוך ושגרת לימודים מיטבית, שתספק תמיכה רגשית לילדים, בדגש על מציאת מסגרות חינוך ליישובים המפונים. לפי התוכנית, יש לעבוד לפי תוכנית הרמזור, תוך מתן אחריות לראשי הערים ולשלטון המקומי.
לאחר מכן יש צורך בהרחבת המענה בתחום בריאות הנפש. לפי לפיד, יש צורך בגיוס מטפלים ובהעברת תקציבים ואחריות לרשויות המקומיות, כדי שיוכלו להרחיב את הסיוע הנפשי הציבורי לכל אזרח שזקוק לכך, ובמיוחד לתושבי עוטף עזה.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בשדרות
איתמר בן גביר בשדרות
"אי אפשר להשאיר בידיו את חיזוק הביטחון האישי". בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפיד עסק גם בחיזוק הביטחון האישי - הצעד השביעי בתוכנית. לדבריו, יש לארגן מחדש את נושא אבטחת היישובים - כיתות הכוננות, הגדלת המשטרה ועוד. יש לקדם את הצעד "יחד עם הרשויות המקומיות, פיקוד העורף והמשרד לביטחון לאומי". לפיד הוסיף כי "משרד ראש הממשלה צריך להוביל צוות בין-משרדי. אי אפשר להשאיר את זה לבן גביר".
לבסוף, לפיד הציג את הצעד השמיני - סגירת משרדי ממשלה מיותרים והעברת תקציבים לטובת מצב החירום. לפי לפיד, יש להעביר כספים קואליציוניים שטרם נוצלו - כ-8 מיליארד שקלים. לדבריו, יש גם הקצאות תקציביות מיותרות ל-2023 בסך 745 מיליון שקלים, והקצאות תקציביות מיותרות ל-2024 בסך 622 מיליון שקלים. לפיד הציג גם את "משרדי הממשלה המיותרים" לדבריו: המשרד לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, משרד התפוצות, המשרד להתיישבות ומשימות לאומיות, משרד המורשת, משרד המודיעין ועוד. בסך הכל משרדים אלו מתוקצבים במאות מיליוני שקלים. לפיד ציין כי "אם ייתנו לנו את הסמכויות וייתנו לנו לעבוד - אהיה שם".