היחס בין מספר הנשים והילדים שנהרגו בתקיפות צה"ל בעזה לבין מספר ההרוגים הכולל צנח בחדות בחודשים האחרונים, במה שנראה כמו סתירה של הצהרות משרד הבריאות של חמאס בעזה – וכנתון חופף לשינוי הפעילות של צה"ל ברצועה.
תחקיר של סוכנות הידיעות AP העלה כי בעוד שבחודש אוקטובר, אז החלה המלחמה שלוותה בתקיפות אוויריות מרובות, חלקם של נשים וילדים מבין ההרוגים עמד על 60%, בחודש אפריל המספר עמד על פחות מ-40%. "האו"ם לא הבחין בכך, ומשרד הבריאות של חמאס לא עשה כל מאמץ לשנות את הנתון", נכתב ב-AP.
תיעוד מפעילות גבעתי באזור רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
תקיפה ברפיח
תקיפה ברפיח
תקיפה ברפיח, השבוע
(צילום: REUTERS/Muath Al Hams)
התחקיר מגיע על רקע ביקורת בינלאומית קשה נגד ישראל, לפיה מספרי האזרחים ההרוגים גבוהים. נשים וילדים, כך נכתב, יכולים להעיד במידה גדולה על שיעור האוכלוסייה האזרחית שנפגעת במהלך המלחמה. "זה לחלוטין נובע מהשינוי באופן שבו צה"ל פועל כעת", אמר גבריאל אפשטיין, אחד ממנתחי הנתונים עבור סוכנות הידיעות האמריקנית. "זו מסקנה קלה. אני לא בטוח שהיא הוצגה מספיק".
מאז שישראל עברה ל"שלב ג'" בלחימה, שכולל פחות כוחות קרקעיים, היא גם המעיטה את התקיפות האוויריות והחלה לתקוף באופן ממוקד, או בפשיטות קרקעיות מוגבלות. כשעצימות הלחימה התגברה, כמו לדוגמה בפשיטות או בכניסה לרפיח, מספרי ההרוגים עלו – אך בקצב איטי, ולפי הניתוח של AP, פחות אזרחים נפגעו מהאש. 38% מההרוגים בחודש אפריל בעזה היו ילדים ונשים – לפי נתוני משרד הבריאות של חמאס.
ב-AP נכתב כי משרד הבריאות העזתי נוהג לפרסם כמעט מדי יום נתון חדש של הרוגים, כולל את פרטיהם. אבל הנתונים שמחשב משרד הבריאות של חמאס – כלל לא נתמכים במידע שהוא מפרסם עצמו. לפי AP, הרשימות המפורטות שמפרסם משרד הבריאות של חמאס לא עומדות בקנה אחד עם היחסים שהוא מחשב. כך לדוגמה, בפברואר טענו במשרד הבריאות בעזה כי 75% מההרוגים היו ילדים ונשים – נתון שכלל לא תואם את הרשימות. במרץ נטען ש-72% היו נשים וילדים – אף שהנתון היה נמוך מכך.
3 צפייה בגלריה
לחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי במרחב רפיח
לחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי במרחב רפיח
פחות תקיפות מהאוויר, יותר פשיטות ממוקדות
(צילום: דובר צה"ל)
בישראל אמנם הצביעו בעקביות על כך שמשרד הבריאות העזתי מנפח את הנתונים, אך מומחים ששוחחו עם AP ציינו כי המציאות מורכבת יותר לאור ההרס הכבד ברצועה – ובשל הפגיעה במערכת בתי החולים בעזה. אחד מהם צוטט באומרו כי משרד הבריאות העזתי אכן נמצא תחת ביקורת כבדה – אבל ישראל, מצידה, לא סיפקה נתונים חלופיים אמינים. "תפרסמו את המספרים שלכם", אמר לארי לואיס, מומחה להשפעות מלחמה על אוכלוסייה אזרחית שעובד במכון למחקרי ביטחון בוושינגטון.
ב-AP נכתב כי למספרים המהימנים מעזה יכולות להיות השפעות משמעותיות על החלטות בתי הדין בהאג שעוסקים במלחמה. ב-AP צוין כי אף שנתוני הנשים והילדים יכולים להעיד על מספר האזרחים שנהרגו, זה עדיין לא האינדיקטור המושלם – מאחר שגברים רבים שאינם חלק מחמאס נהרגים, ומצד שני – נערים בני פחות מ-17 גם משתתפים בלחימה.

שני שלישים?

הניתוח של AP מעלה שב-30 באפריל טען משרד הבריאות בעזה כי 34,622 בני אדם נהרגו במלחמה. ליותר מ-11 אלף לא צורפו כל הפרטים המזהים שלהם – שם, מגדר, גיל או תעודת זהות. לפי משרד הבריאות בעזה, פרטיהם של 9,940 מההרוגים לא נמסרו מאחר שהם "לא מזוהים". גופותיהם, לפי המשרד, לא זוהו על-ידי המשפחות, אינן במצב של זיהוי, או שהנתונים שלהן "אבדו" בפשיטות צה"ל על בתי חולים בעזה. נתונים של 1,699 הרוגים נוספים לא הושלמו במלואם, ו-22 צוינו בכפילות – ולכן הם נגרעו מהניתוח של AP.
3 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ב מחנה הפליטים אל-בוריג'
חלוקת מזון ב מחנה הפליטים אל-בוריג'
(צילום: Eyad BABA / AFP)
בסך הכול, הנתונים העלו כי בחודש אוקטובר עמד שיעור הנשים והילדים ההרוגים על 64%, בינואר ירד ל-62%, בסוף מרץ ל-57% ובסוף אפריל ל-54%. ולמרות זאת – משרד הבריאות בעזה ממשיך לטעון שכשני שלישים מההרוגים הם ילדים ונשים. אותן טענות צוטטו על-ידי ארגונים בינלאומיים וגם כלי תקשורת זרים – כולל AP, שערכה את התחקיר.
משרד הבריאות בעזה טען בפני AP כי הוא מנסה לדייק את המידע, אך יכולתו לספור ולזהות את המתים נפגעה בגלל המלחמה. ד"ר מועתסם סלאח, מנהל מרכז החירום של המשרד, דחה את הטענות לפיהן המספרים של משרדו מנופחים או עברו מניפולציה. "זה חוסר כבוד לאנושיות. אנחנו לא מספרים, אלה נשמות", הוא אמר – והתעקש כי 70% מההרוגים בעזה הם נשים וילדים. לטענתו, מספר ההרוגים בעזה אף גבוה – מאחר שאלפים עדיין נעדרים וקבורים תחת ההריסות, או שמשפחותיהם לא דיווחו על מותם.
התחקיר של AP מצא פגמים בניהול הרישום הפלסטיני. כשמערכת הבריאות בעזה החלה לקרוס בדצמבר ובינואר, משרד הבריאות העזתי התחיל להסתמך על דיווחים בתקשורת. בנתונים שפרסם המשרד בנוגע לחודש מרץ נכללו 531 שנספרו פעמיים, וגם דיווחים על מות אנשים מצד משפחות – ולא מצד אנשי רפואה, מה שמקשה לאמת אותם בוודאות.
מספר ההרוגים של מחבלי חמאס – כך או כך – אינו ברור בוודאות. בכיר חמאס, חליל אל-חיה, טען בפני AP בחודש אפריל האחרון כי חמאס איבד פחות מחמישית מלוחמיו. המספר אמור להסתכם ב-6,000 בהתאם להערכות ישראל לפני המלחמה – אך בישראל מנגד טוענים שמספר ההרוגים בעזה גבוה בהרבה – כ-15 אלף – שהם יותר מ-40% מכלל ההרוגים.