ההפגנה מחוץ לבית המשפט, היום
(צילום: ליאור אל-חי)

בבית המשפט המחוזי בחיפה נמשך הבוקר (שני) שלב ההוכחות במשפטו של אדוארד קצ'ורה (50), הנאשם ברציחתה של הנערה ליטל יעל מלניק ז''ל, אותה קבר לפי הפרקליטות בעודה בחיים באתר בנייה בקריית מוצקין.
עוד לפני הדיון התקיימה מחוץ לבית המשפט הפגנה שקראה להרשעתו של קצ'ורה ושליחתו למאסר עולם. המפגינות והמפגינים קראו בין היתר "היא בת 17", "דורשים מאסר עולם" ו"ליטל יעל לא רצחה את עצמה". הסבים ואחותה של ליטל יעל החזיקו בתמונותיה.
3 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה
אדוארד קצ'ורה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
(צילום: ליאור אל-חי)
לאחר שמיעת העדויות של הסבתא והאחות והסיור שערכו השופטים בזירת הרצח, העידו היום השכנים שמתגוררים ליד אתר הבנייה שסיפרו על שהתרחש בבוקר שבו נרצחה הנערה. "בשבת בבוקר אשתי ואני התכוננו לצאת להליכה", סיפר השכן פסח יעקובוביץ' שמתגורר בקומה התשיעית באחד הבניינים בסביבה. "יצאנו למרפסת וראינו זוג שחופר עם אתים. זה נראה לנו מוזר בגלל השבת, אשתי אמרה אולי הם באו לקבור כלב", שחזר.
"התלבשנו ויצאנו, ולקראת סיום ההליכה קיבלתי טלפון משכן ששאל אותי אם אני רואה מה קורה במתחם", אמר יעקובוביץ'. "אמרתי לו שהייתי בהליכה, וכשעליתי הביתה ראיתי שמשטרה ומד"א כבר שם". באותו רגע נעמדו לפתע שתי נשים שהיו באולם והפגינו קודם לכן מחוץ לבית המשפט, הניפו את ידיהן וצעקו לעבר קצ'ורה "רוצח, רוצח". ראש הרכב השופטים יחיאל ליפשיץ החליט לעכב את השתיים והוציא אותן מההאולם.
"היה לנו חשוב שהשופטים ידעו שיש כאן עניין ציבורי, שזה לא עניין של המשפחה בלבד אלא של כולנו", סיפרו שתי המפגינות ל-ynet. "חשוב שהפרקליטות לא תחשוב על הקלות לנאשם. הרגשנו שפעולה חזקה בתוך האולם תחזק את המשפחה, אנחנו רוצות לדרוש ספציפית מהשופטים שיקחו אחריות כגורם אחרון שיכול לאפשר אפילו מעט צדק".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית משפט השלום
ההפגנה מחוץ לבית משפט השלום
ההפגנה מחוץ לבית משפט השלום
(צילום: ליאור אל-חי)
3 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה עם עורך דינו, יריב מנור
אדוארד קצ'ורה עם עורך דינו, יריב מנור
אדוארד קצ'ורה עם עורך דינו
(צילום: שרון צור)
לאחר מכן עלתה לדוכן העדים גילה יעקובוביץ', שסיפרה כי אחת הדמויות שראתה חופרת באתר הבנייה לבשה בגדים כהים, והשנייה לבושה בלבן. "בשלב מסוים הדמות השנייה נעלמה לנו מהעיניים ולא ראינו אותה, ויצאנו להליכה".
אליהו מור, המתגורר גם הוא סמוך לזירה, סיפר לשופטים כי אשתו ראתה את החופרים באתר הבנייה. "היא אמרה לי שזה נראה לה מוזר, ואמרתי אולי הגיעו לקחת חול. הבאתי משקפת וראיתי מישהו עם כובע בוקרים. כשהתרומם ראיתי שיש לו אקדח ביד והוא ניקה אותו. בדיעבד הבנתי שזה היה השומר מאתר הבנייה הסמוך. כשהשוטרים הגיעו אלינו הביתה באותה השבת הצבעתי להם על זווית הראייה שלנו על אזור הזירה".
השכנה אסתר מור הוסיפה כי אחת הדמויות חפרה באדמה, מסרה לדמות השניה את חפירה - ונעלמה. "הדמות השנייה הייתה עם את חפירה וזרקה את החול הצידה. הסתכלתי דרך משקפת אבל לא הצלחתי לכוון אותה. בהמשך ראיתי את אותה הדמות עוזבת את האזור. יצאה בלי כלום בידיים והלכה".
עורכות דינה של משפחת מלניק, אפרת נחמני-בר ושרון זגגי-פנחס, מסרו היום: "ההגנה קיוותה שתוכל להוביל את עדת הראייה לתמוך בתזה הדמיונית של קצ'ורה, ששוללת את האפשרות שקצ'ורה רצח את ליטל יעל ז"ל. לא זו בלבד שההגנה נכשלה בכך, אלא שהעדה אף הבהירה שהדברים שראתה כלל לא עומדים בסתירה לאפשרות של רצח. ואנחנו נחזור להיגיון הפשוט והבריא: קצ'ורה היה שם עם יעל ליטל ז"ל, שניהם חפרו בור, יעל ליטל ז"ל נעלמה מעיניה של עדת הראייה. קצ'ורה המשיך לחפור, ואז עזב את המקום בגפו. אין ולא יכול להיות שום הסבר לתרחיש האימים הזה פרט להסבר הפשוט והמתבקש: קצ'ורה רצח את יעל ליטל ז"ל".