רוסיה הודיעה הבוקר (יום ג') על מתקפת כטב"מים בעיר הבירה מוסקבה ובסביבותיה. לפי משרד ההגנה הרוסי, לאזור מוסקבה שוגרו חמישה כטב"מים. ארבעה מהם יורטו, והחמישי התרסק. לפי הדיווחים ברוסיה, אחד היירוטים היה בקרבת כפר שנמצא 30 ק"מ דרום-מערבית לקרמלין – המתחם במוסקבה שבו נמצאת לשכתו של הנשיא ולדימיר פוטין.
בעקבות מתקפת הכטב"מים הופסקו לכמה שעות ההמראות והנחיתות בנמל התעופה הבינלאומי ונקובו במוסקבה. ונקובו הוא אחד משלושה נמלים בינלאומיים שנמצאים בבירה, והטיסות שהיו אמורות לנחות בוונקובו שינו את מסלולן ונחתו בנמל אחר. כעבור כמה שעות הפעילות שבה לסדרה.
אחרי המרד: פוטין בהופעה פומבית נדירה
(רוייטרס)
6 צפייה בגלריה
אלנה מלאשינה עיתונאית רוסייה הותקפה ב צ'צ'ניה
אלנה מלאשינה עיתונאית רוסייה הותקפה ב צ'צ'ניה
מילשינה בבית החולים בצ'צ'ניה, ובתמונה מ-2018
( צילום: TASOS KATOPODIS ,gettyimages , AFP)
"הניסיון של המשטר בקייב לתקוף אזור שבו נמצאות תשתיות אזרחיות – כולל נמל תעופה, שדרך אגב קולט גם טיסות בינלאומיות, הוא מעשה נוסף של טרור", אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה. "הקהילה הבינלאומית צריכה להבין שארה"ב, בריטניה וצרפת – חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם – מממנות משטר של טרור". מקייב טרם נמסרה תגובה להאשמות של רוסיה.
לאורך המלחמה אוקראינה מקפידה שלא לקחת אחריות על מתקפות בשטח רוסיה. בחודשים האחרונים חלה עלייה במספר מתקפות הכטב"מים ברוסיה – חלקן בעומק המדינה. בחודש מאי שוגרו כטב"מים לעבר הקרמלין, והמשטר הרוסי טען שמדובר ב"ניסיון התנקשות בפוטין".
6 צפייה בגלריה
שלט שקורא להתגייס לצבא רוסיה ב מוסקבה
שלט שקורא להתגייס לצבא רוסיה ב מוסקבה
שלט במוסקבה שמעודד גיוס לצבא הרוסי
(REUTERS)
אוקראינה הכחישה כי היא זו שתקפה את הקרמלין, אך לפי ההערכות בארה"ב כוחות הביטחון של קייב הם אכן אלה שביצעו את מתקפת הכטב"מים. אחד הכטב"מים התפוצץ על גג בניין בקרמלין, וגרם שם לדלקה קטנה. פוטין לא היה במתחם בזמן המתקפה, ואמר לאחר מכן שאוקראינה מנסה להפחיד את רוסיה ולהתגרות בה, ושארצו תחזק את מערכות ההגנה האווירית שלה.

פוטין אחרי המרד: "רוסיה מאוחדת יותר מאי פעם"

מתקפת הכטב"מים הייתה יותר משבוע אחרי המרד של ראש "קבוצת וגנר", יבגני פריגוז'ין, בראשי הצבא הרוסי – ובצל מתקפת-הנגד האוקראינית שנועדה לשחרר שטחים שכבשו הרוסים במזרח המדינה ובדרומה. פוטין נאם היום בפני מנהיגי "ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה" – ארגון בינלאומי שבו חברות בין השאר רוסיה, הודו וסין – ואמר כי אחרי המרד "העם הרוסי מאוחד יותר מתמיד".
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
הנשיא פוטין. בחודש מאי רוסיה האשימה את קייב ב"ניסיון התנקשות"
(AP)
בכינוס המנהיגים, שנערך במתכונת וירטואלית, אמר פוטין כי החברה הרוסית הראתה את האחריות שלה לגורל המולדת, "והציגה חזית אחידה מול ניסיון המרד המזוין". בנאומו הוסיף הנשיא הרוסי שמוסקבה תחזיק מעמד מול הסנקציות וה"פרובוקציות" של המערב.
בתוך כך נמשכות המתקפות הרוסיות על ערים באוקראינה, והבוקר הודיעו הרשויות כי גבר ואישה נהרגו בהפגזה בעיר הדרומית חרסון - שנכבשה בתחילת המלחמה ובהמשך שוחררה מכיבוש רוסי. במקביל עדכן אולכסנדר ליסנקו, ראש העיר סומי בצפון-מזרח אוקראינה, כי שלושה אנשים נהרגו ועוד 21 נפצעו במתקפת כטב"מים רוסית שהייתה אתמול, שבה נפגעו שני בנייני מגורים.
6 צפייה בגלריה
בניין שנפגע במתקפה רוסית בעיר סומי ב אוקראינה
בניין שנפגע במתקפה רוסית בעיר סומי ב אוקראינה
בניין שנפגע במתקפה בסומי
(AFP)
הבוקר דווח כי עיתונאית בכירה, שעובדת בעיתון שרוסיה שללה את רישיון הפעילות שלו, הותקפה יחד עם עורך דינה במהלך ביקור בצ'צ'ניה. התוקפים, רעולי פנים שהיו חמושים, עצרו את הרכב של השניים בבירה הצ'צ'נית גרוזני. הם היכו אותם וגרמו להם לחבלות קשות.
העיתונאית הבכירה שנפצעה קשות היא ילנה מילשינה, אשת העיתון "נובאיה גאזטה" - שעורכו הראשי קיבל ב-2021 את פרס נובל לשלום. מילשינה וערך דינה, אלכסנדר נמוב, הגיעו לגרוזני כדי לסקר את משפטה של זרמה מוסאייבה - אישה צ'צ'נית שהואשמה בתקיפת שוטר. מוסאייבה היא אמם של שני פעילים פוליטיים מקומיים שנאבקים ברשויות הצ'צ'ניות.
6 צפייה בגלריה
אלנה מילשינה ועורך דינה עולים לאמבולנס אחרי שהותקפו ב צ'צ'ניה
אלנה מילשינה ועורך דינה עולים לאמבולנס אחרי שהותקפו ב צ'צ'ניה
נמוב ומילשינה עולים לאמבולנס אחרי התקיפה
(צילום: Torture/Handout via REUTERS)
רעולי הפנים תקפו את מילשינה ונמוב בנסיעה מנמל התעופה המקומי לבירה הצ'צ'נית. לפי ארגון זכויות האדם Memorial התוקפים גילחו את ראשה, שברו כמה מאצבעותיה ומרחו צבע ירוק על ראשה. ברשתות החברתיות פורסמה תמונה של מילשינה בבית החולים בגרוזני.
"הם בעטו בהם באכזריות, כולל בפנים שלהם, איימו עליהם ברצח וכיוונו אקדח לראשם. הציוד שלהם נלקח מהם ונהרס. בזמן שהם הוכו נאמר להם: 'הזהרנו אתכם, תעופו מפה ואל תכתבו שום דבר", דיווח ארגון Memorial. ארגון זכויות אדם נוסף דיווח שנמוב נדקר ברגלו.
6 צפייה בגלריה
רוסיה דמיטרי מורטוב חתן פרס נובל לשלום תורם את המדליה למען הפליטים מ אוקראינה
רוסיה דמיטרי מורטוב חתן פרס נובל לשלום תורם את המדליה למען הפליטים מ אוקראינה
עורך "נובאיה גאזטה", דמיטרי מורטוב, מקבל את פרס נובל לשלום
(צילום: AFP)
מילשינה חושפת כבר תקופה את הפרות זכויות האדם בצ'צ'ניה ונתונה לאיומים. ב-2020 מילשינה ועורך דין שהתלווה אליה הותקפו על-ידי יותר מעשרה בני אדם בלובי של בית המלון שבו שהו.
השליט של צ'צ'ניה, רפובליקה מוסלמית השייכת לרוסיה, הוא רמזן קדירוב שנחשב לבעל ברית קרוב של פוטין. קדירוב חיזק את מעמדו מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, ובמהלך המלחמה הוא שולח לוחמים לסייע לצבא הרוסי.